logo03

حسن خسروشاهی، کارآفرین نامدار ایرانی کانادایی

حسن خسروشاهی، کارآفرین نامدار ایرانی کانادایی
خانواده خسروشاهی از چهره‌های موفق ایرانی مقیم کانادا به شمار مي‌روند که در زمان حضور در ایران نیز در فهرست موفق‌ترین افراد قرار داشتند. نام حسن خسروشاهی گاهی به عنوان مؤسس بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و کامپیوتری خانگی فيوچر شاپ (Future Shop) در کانادا شناخته می‌شود. هم‌اکنون نيز در بزرگ‌ترین شرکت‌های کانادا مانند (Inwest investments Ltd) و (Wesbild) و (Canada of Bank) و (Persis) نام این خانواده شنیده می‌شود
امیرهوشنگ کیا

دنیای پردازش آنلاین: «حسن خسروشاهی»، کارآفرین کانادایی ایرانی‌تبار متولد ۱۳۱۹ در تهران، در خانواده‌ای اهل صنعت و تجارت متولد شد. وی كه اصالتاً اهل شهرستان خسروشهر از توابع استان آذربایجان شرقی است، تحصیلات خود را در ایران و بعدها در انگلستان ادامه داد و موفق به اخذ مدرک حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران شد و سپس به شرکت خانوادگی خود، «مینو» پیوست که در سال 1961 توسط پدرش، علی خسروشاهی تأسیس شده بود.
گروه صنعتی مینو، تولیدکننده و توزیع‌کننده اصلی مواد غذایی بود که میزان فروش آن در سال 1978 از 350 میلیون دلار فراتر رفت. گروه صنعتی مینو، محصولات را با برند خود و تحت لیسانس شرکت‌های بزرگ و معظم بین‌المللی مانند بئاتریس فودز (Beatrice Foods)، ساندوز (Sandoz)، یونایتد بیسکوئیتز (United Biscuits)، گروه لورئال (L’Oréal)، بوتز (Boots) و شرکت سیرل دی. جی (Searle D .G) تولید می‌کرد. علاوه بر این، خانواده خسروشاهی از سال 1954 تا 1981 از طریق شرکت‌های مختلف تحت کنترل خود، توزیع‌کنندگان انحصاری محصولات نستله در ایران بوده‌اند.

خسروشاهي در سال ۱۳۶۰ به کانادا رفت و در شهر ونکوور سکنی گزید و يك سال بعد فروشگاه‌های زنجیره‌ای قطعات الکترونیکی خود به نام فیوچر شاپ (Future Shop) را تاسيس کرد.
تعداد شعب شرکت وی در امریکای شمالی به ۱۱۸ شعبه می‌رسد. وی ازدواج کرده و در حال حاضر، به همراه همسرش، نزهت و دو فرزندش زندگی می‌کند. خانواده خسروشاهی که همان مالکان سابق شرکت‌های مینو و الوند هستند، هم‌اکنون در ونکوور کانادا اقامت دارند.

ایرانی‌ها در کانادا بدون شک با نام خسروشاهی و شركت فيوچر شاپ آشنا هستند. هر مهاجر تازه‌واردی در همان روزهای اول ورود بارها به اجبار گذارش به سوپر استورهای فيوچر شاپ برای خرید وسايل الکترونیکی، گوشی موبایل و لوازم خانگی می‌افتد و از قدیمی‌ترها هم نام خسروشاهی را به همراه چند نام ایرانی شاخص دیگر با غرور می‌شنود.

قدیمی‌ترها گویی به زبان بی‌زبانی می‌خواهند بگویند ایرانی‌های کانادا در اينجا قدرتمند و ثروتمند هستند.
با وجود این همه شهرت، اکثریت ایرانیان حتی نام کوچک خسروشاهی را نمی‌دانند، چراکه خسروشاهی‌ها با جراید میانه‌ای ندارند، حتی عکس مناسبی از آنها در دست نیست و با شهرت‌طلبی بیگانه‌اند.

در سال ۱۹۹۹ فيوچر شاپ با ۵۸۰ میلیون دلار کانادا به تملک شرکت Best Buy درمی‌آید تا این شرکت با ۱۸۰۰ شعبه حرف اول را در بازار کانادا و امریکا بزند، اما فعاليت فيوچر شاپ هنوز بعد از چند سال به همان شکل سابق ادامه دارد. پس از فروش فيوچر شاپ، حسن خسروشاهی فعالیت‌های خود را در زمینه مستغلات، خانه‌سازی، ایجاد زمین گلف، به تملک درآوردن مراکز خرید ورشکسته و بازسازی آنها، خرید مجتمع‌های مسکونی جهت اجاره و امور درمانی گسترش می‌دهد.

در سال ۲۰۰۳ نخست‌وزیر بریتیش کلمبیا حسن خسروشاهي را به عنوان سخاوتمندترین حامی خطاب می‌كند. در سال ۲۰۰۴ نشریه کانادايی «Canadian Business» در فهرست ۱۰۰ نفر ثروتمند کانادا او را در رده ۶۴ با ثروتی معادل ۵۴۰ میلیون دلار کانادا قرار می‌دهد؛ در حالی که این ثروت بر اساس گزارش همین نشریه در سال ۲۰۰۰ معادل ۳۰۰ میلیون دلار کانادا و از لحاظ رتبه، ۹۲ گزارش می‌شود.
در حال حاضر مجموعه تحت کنترل این خانواده، ۸۰۰۰ کارمند و درآمدی معادل ۲ میلیارد دلار دارد. ثروت وی در سال ۲۰۰۸ حدود ۷۷۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۲، ارزش خالص دارایی‌های خسروشاهی ۹۴۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

فعالیت‌های تجاری

• ریيس پیشین هيأت مديره و مدیر ارشد شرکت فیوچر شاپ
• ریيس شرکت پرسیس هلدينگ
• مدیرمؤسسه فرَیزِر (Fraser)
•مدیرشرکت Wesbild Holdings Limited
•مدیر پیشین شرکت پست کاناد از 2013 تاکنون
•مدیر، عضو کمیته ممیزی و مالی و عضو کمیته پروژه‌های سرمایه بانک کانادا

آقای حسن خسروشاهی، بنیانگذار شرکت فیوچر شاپ (Future Shop) و بنیانگذار گروه شرکت‌های اينوست (Inwest) که در زمینه املاک هم فعالیت می‌کند، رئيس شرکت پرسیس هلدينگ (Persis Holdings) نیز محسوب مي‌شود. خسروشاهی در سال 1981 گروه شرکت‌های اينوست را بنیان نهاد و به عنوان رئيس (Wesbild) نیز فعالیت می‌کند.

وی با چهار عضو هيأت‌مديره در چهار سازمان مختلف در شش صنعت مختلف در ارتباط است. حسن خسروشاهی، شرکت «دي آر آي كپيتال» «DRI Capital» را نیز تأسیس کرد که یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و به ویژه آژانس‌های دارویی در جهان محسوب مي‌شود.

آقای خسروشاهی، به عنوان یکی از اعضای بریتیش کلمبیا و همچنين رئيس و اخیراً عضو هيأت امنای مؤسسه فرَیزِر انتخاب شده و در عین حال، یکی از اعضای کمیته اجرایی شورای کسب‌وکار بریتیش کلمبیا، عضو هيأت‌مديره شرکت پست کانادا و عضو گالری هنر (Smithsonian’s Freer )محسوب مي‌شود. وي در اکتبر 2013، به عنوان عضو هيأت‌مديره بانک کانادا منصوب شد.

درباره شرکت پرسیس

پرسيس شرکتي هلدينگي و متعلق به خانواده خسروشاهي است که در سال 1981 تأسیس شد. این شرکت، پیش‌تر تحت عنوان شركت سرمایه‌گذاری اينوست (Inwest) فعالیت می‌کرد، ولی اخیراً نام آن به شرکت پرسیس هلدينگ تغییر کرده است.
دفتر اصلی شرکت پرسیس هلدينگ در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا واقع شده و در بخش‌های متعدد از جمله توسعه زمینی، توسعه آسمانخراش‌ها، مراکز خرید، آژانس‌های املاک، دارو و خرده‌فروشی سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است.

درباره فیوچر شاپ (Future Shop)

حسن خسروشاهی تصمیم داشت فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم الکترونیکی خانگی را تأسیس کند و بازار خرده‌فروشی کانادا را در اختیار بگیرد و بر همين اساس شریک وی، اردشیر ضیابخش (اردی ضیا)، به عنوان رییس و مدیرعامل و خسروشاهی نیز به عنوان رییس هيأت‌مديره و بنیانگذار این شرکت جدیدالتأسیس منصوب شدند. در سال 1983، اولین فروشگاه از سه فروشگاه فیوچر شاپ افتتاح شد که همگی آنها در بریتیش کلمبیا قرار داشتند.
فعاليت این شرکت، فروش رایانه،گوشی مبایل، نرم‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای، نوارهای ویدئویی، تجهیزات صوتی، آلات موسیقی و… بود. تا دسامبر 1983، تمام فروشگاه‌های فیوچر شاپ افتتاح شده و تجارت خود را آغاز کردند. لازم به ذکر است که میزان فروش شرکت در این زمان بالغ بر 8/2 میلیون دلار شد و در اواخر سال 1995 اين مبلغ به یک میلیارد دلار رسید که باید 38 میلیون دلار EBITDA (سود پیش از بهره، مالیات، کاهش بها و استهلاک) را نیز به این مبلغ اضافه کرد.
در سال 1997 فیوچر شاپ تغییری را در مدیریت خود اعلام کرد که به موجب آن، ضیابخش، این شرکت را ترک نمود. در نتیجه، خسروشاهی علاوه بر ریاست هيأت‌مديره، همزمان عهده‌دار ریاست و مدیرعاملی شرکت نیز شد.
در پایان ماه مارس2011، بخش کانادایی فیوچر شاپ دست به فروش جدیدی زد و درآمدی را برای شرکت کسب کرد. با این حال، درآمد شرکت در مقایسه با سال گذشته، 20 درصد کاهش یافت که دلیل آن، خسارات زیاد ناشی از بحران اقتصادی امریکا بود. در نتیجه، فیوچر شاپ، طرح‌های آتی خود برای توسعه تجهت تجارت در امریکا را متوقف کرد تا فروشگاه‌های امریکا، وضعیت فروش خود را بهبود بخشند.

درباره بهزاد خسروشاهی (فرزند)

رییس و مدیرعامل DRI Capital

بهزاد خسروشاهی داراي مدرك كارشناسي تاريخ از دانشگاه ريد، در سال 2002 به عنوان رییس و مدیر عامل (DRI Capital) انتخاب شد و مسئولیت جهت‌گیری و راهبرد (DRI) را بر عهده گرفت. وي عضو کمیته سرمایه‌گذاری (DRI) و همچنين يك حسابدار خبره نیز محسوب مي‌شود.
پیش از آغاز به كار بهزاد در (DRI)، وي یک سال در شرکت اينوست که یک شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری در ونکوور کانادا، بریتیش کلمبیا است، فعاليت مي‌كرد. اين شركت در سال 1981 تأسیس شده است. رئيس (DRI Capital)
در سال 1985، به شرکت فیوچر شاپ که در آن زمان، بزرگ‌ترین خرده‌فروش لوازم الکترونیکی در کانادا محسوب می‌شد، پیوست.

در سال 1999 به عنوان مدیر بازاریابی، تجارت الکترونیک و زنجیره عرضه این شرکت منصوب شد و از سال 1998 تا 2001، یعنی زمانی که شرکت فیوچرشاپ، محصولات خود را به شرکت (Best Buy) می‌فروخت میزان درآمد شرکت از 3/1 میلیارد دلار به 2 میلیارد دلار و تعداد کارکنان آن از 2500 نفر به 10هزار نفر افزایش یافت.

تا پیش از سال 1994، بهزاد در (Deloitte and Touche LLP) مشغول به فعالیت بود.
بهزاد خسروشاهی، در حال حاضر در تورنتو به عنوان رییس شرکت دارويی (Drug Royalty Corporation) که به مبلغ ۱۳۳ میلیون دلار خریداری شده، مشغول فعالیت است.

 

منبع: ماهنامه دنیای پردازش

 

 

 

مطالب جدید

یک پاسخ

  1. کیا رفتن کیا موندن
    ثروت و سرمایه نفت نیست امثال حسن خسروشاهیاس که تو کاندا گذاشتنش رو تخم چشماشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *