logo03

رونمایی اسپیس ایسکس از لباس فضایی فوق پیشرفته

رونمایی اسپیس ایسکس از لباس فضایی فوق پیشرفته
پرتاب سرنشین دار خصوصی اسپیس ایکس برای تابستان امسال برنامه ریزی شده و یکی از مؤلفه های کلیدی موفقیت این ماموریت سرانجام رونمایی شد: لباس فضایی مسافربری. این لباس نسبت به نسخه اولیه این شرکت پیشرفته تر، اما کمی ضخیم‌تر است

دنیای پردازش آنلاین: به گزارش spacevoyaging، این ماموریت که Polaris Dawn نام دارد، آماده میزبانی از اولین پیاده روی فضایی (EVA) است که توسط فضانوردان خصوصی انجام می شود. این بدان معناست که SpaceX باید لباس فضایی خود را بسازد که بتواند از پوشنده آن در برابر محیط خشن فضا محافظت کند. اکنون، نگاهی به طراحی این لباس جدید داریم.

به گفته اسپیس، لباس راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس بسیار شبیه لباس فضایی داخل فضاپیمای این شرکت است که برای پوشیدن روی فضاپیما در هنگام پرتاب و فرود طراحی شده است، اما برای استفاده در خلاء نیست. پیشرفت در مواد و نقاط اتصال بهبود یافته با هدف افزایش تحرک فضانوردان و همچنین محافظت از فضانوردان از فضای خالی سرد و بدون هوا در خارج از فضاپیما است.

«کریس دریک»، مدیر تیم لباس فضایی اسپیس ایکس، گفت:

«کار زیادی روی مواد لباس انجام شد. ایجاد یک لایه کاملا جدید برای مدیریت حرارتی و همچنین بررسی شرایط حرارتی برای راحتی خود خدمه از جمله آنها بود»

این لباس‌ها همچنین از فناوری به کار رفته در سایر بخش های طیف محصولات اسپیس ایکس استفاده می کنند. دریک می گوید:

«ما در اینجا منابع مختلف زیادی داریم. مقداری مواد حرارتی وجود دارد که ما در نهایت از آن در چکمه استفاده کردیم، که در واقع برای Falcon و Dragon ساخته شده بود»

دریک همچنین طراحی کلاه ایمنی را توضیح داد که به فضانوردان اجازه می دهد تا داده های دمای داخلی، رطوبت و فشار لباس های خود را مشاهده کنند. نمایشگر این کلاه همچنین دارای یک ساعت ماموریت برای نظارت بر مدت زمان وظایف خاص است. «جرد آیزاکمن»، فرمانده ماموریت Polaris Dawn می گوید از نظر زیبایی شناختی، ممکن است شبیه هر لباس فضایی دیگری باشد، اما کاری که آنها در زیر کاپوت انجام دادند شگفت انگیز است.

ماموریت Polaris Down پنج روز طول خواهد کشید و در این مدت خدمه قصد دارند 40 آزمایش را انجام دهند. برای مثال، این تیم قصد دارد تصاویر پرتو ایکس از تابش در کمربندهای ون آلن، که نواحی حلقه‌ای از ذرات باردار پرانرژی در اطراف زمین هستند، بگیرند تا مکانیسم‌هایی که باعث بیماری حرکت در فضا می‌شوند را بررسی کنند و سخت‌افزاری از جمله لباس فضایی جدید را آزمایش کنند. و کپسول Crew Dragon را تست کنید.

از آنجایی که طرح اولیه خدمه دراگون هوا بند نیست، کل کابین باید کم فشار باشد تا خدمه بتوانند وظایف راهپیمایی فضایی را انجام دهند.

این منجر به تغییرات عمده ای شده است که به فضای داخلی کپسول اجازه می دهد در برابر خلاء مقاومت کند. آنها همچنین یک سیستم فشار مجدد نیتروژن را برای تکمیل وظایف پیاده روی ماموریت اضافه کردند. علاوه بر این، نرده‌ها و پایه‌هایی در داخل فضاپیما تعبیه شد و یک رابط نردبانی به دهانه دریچه اضافه شد تا خروج فضانوردان را تسهیل کند.

به جای اینکه هر فضانوردی ماموریت را با لباس پرواز معمولی آغاز کند و سپس لباس پیاده روی جدیدی را به تن کند، فضانوردان همچنین از لباس مخصوص پیاده روی برای پرتاب و فرود استفاده خواهند کرد.

این اولین راهپیمایی فضایی تجاری است و اولین باری است که هیچ فضانورد دولتی برای انجام ماموریتی مانند این وجود ندارد، و این مهم است زیرا ما روزی به ماه یا مریخ خواهیم رسید، مجبور خواهیم شد ایزاکمن گفت:

«از وسایل نقلیه ما خارج شوید و کاوش کنید. چیزهایی بسازید و تعمیر کنید. این بدان معناست که دانش پیاده‌روی فضایی باید فراتر از تعداد معدودی افراد حاضر باشد»

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *