logo03

آزمایش اولین فناوری «مسدود کننده خورشید» برای مقابله با گرمایش جهانی

آزمایش اولین فناوری «مسدود کننده خورشید» برای مقابله با گرمایش جهانی
افزایش دمای زمین دانشمندان را وادار کرده تا جایگزین های مختلفی از جمله تکنیک هایی برای کاهش گرمایش روزافزون کشف کنند
بیژن خطیب

دنیای پردازش آنلاین:  محققان امریکایی اخیراً اولین آزمایش در فضای باز از روش پاکسازی ابر را انجام دادند که نور خورشید را منحرف می کند و می تواند به طور موقت سیاره را خنک کند. این روش ابتکاری مهندسی زمین «نورپردازی ابرهای دریایی» نامیده می شود و می تواند به ابرهای بالای اقیانوس اجازه دهد تا نور خورشید بیشتری را به فضا منعکس کنند.

گروهی از محققان به رهبری دانشگاه واشنگتن این آزمایش ها را برای ارزیابی کارایی فناوری خود در منطقه خلیج سانفرانسیسکو انجام دادند.

ابرها به طور طبیعی نور خورشید را به فضا منعکس می‌کنند و این تیم اکنون در حال آزمایش این روش برای تقویت عمدی این پدیده طبیعی است تا به طور مؤثری نور خورشید را از سیاره ما منحرف کند. برای افزایش روشنایی یا بازتاب ابرها، محققان ذرات نمک دریایی به نام آئروسل را به ابرهای کم ارتفاع بالای اقیانوس تزریق کردند.

این به نوبه خود میزان جذب نور خورشید توسط زمین را کاهش می دهد و در نتیجه یک اثر خنک کننده ایجاد می کند. این فرآیند بازگرداندن انرژی خورشیدی به فضا گاهی اوقات به عنوان اصلاح تابش خورشیدی یا مهندسی زمین خورشیدی شناخته می شود.

این تیم از یک سمپاش تخصصی روی عرشه ناو هواپیمابر هورنت برای انتشار ذرات میکروسکوپی موجود در هوا استفاده کرد. در نسخه های بزرگ بعدی، کشتی ها به دستگاه های اسپری عظیم برای تزریق این ذرات به هوا مجهز خواهند شد.

به گفته نیویورک تایمز، این تیم همچنین توانایی دستگاه را برای پاشیدن مداوم ذرات معلق نمکی با اندازه مناسب در هوا ارزیابی کردند. اندازه مناسب این ذرات برای دستیابی به بازتاب ابری مناسب بسیار مهم است. ذرات کوچکتر نشان دهنده بازتاب بهتر است، اما ذرات بزرگتر ممکن است باعث انعکاس کمتر نور خورشید شوند.

عوارض جانبی احتمالی

اگرچه پاکسازی ابرهای دریا امیدوارکننده است، اما خالی از نگرانی نیست. برخی از دانشمندان به شدت نسبت به این فرآیند درخشندگی ابرها شک دارند، به خصوص زمانی که در مقیاس بزرگتر و سیاره ای اعمال شود. این رویکرد مهندسی زمین پتانسیل تأثیرگذاری بر الگوهای آب و هوایی، از جمله تغییرات در گردش اقیانوس ها و الگوهای بارش را دارد.

حتی تیم پشت این آزمایش اعلام کرده است که در حال بررسی عوارض جانبی احتمالی این روش است. دانشمندان در تلاشند تا از طریق مطالعه و تجزیه و تحلیل کامل، دامنه کامل این فناوری را درک کنند.

«سارا دوهرتی»، دانشمند جو و مدیر برنامه روشنگری ابرهای دریایی دانشگاه واشنگتن، خاطرنشان کرد که بررسی و آزمایش امکان سنجی چنین فناوری های مداخله ای بسیار مهم است. وی گفت:

Sarah Doherty

«هدف برنامه ما این است که بفهمد آیا حتی می‌توان ابرهای دریایی کم‌عمق را به طور قابل پیش‌بینی و قابل اطمینان شفاف کرد یا خیر و اگر چنین است، انجام این کار در مناطق مختلف کره زمین چگونه بر دما، بارندگی و آب و هوا چه در سطح جهانی و چه در سطح محلی تاثیر می‌گذارد و همچنین شناسایی شود که سایر عوارض جانبی احتمالی آن چیست»

وی افزود:

«به‌عنوان دانشمندان جو، بسیار مهم است که جامعه قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از روش پاکسازی ابرهای دریا در تلاش برای کاهش خطرات اقلیمی، پاسخ این سؤالات را داشته باشد»

با این حال، بهترین راه برای کاهش سرعت افزایش دما، توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی است که گازهای گلخانه‌ای را وارد جو می‌کنند. با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی تا آستانه ایمن 1.5 درجه سانتیگراد در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن محقق خواهد شد.

 

منبع: interestingengineering

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *