logo03

کریم ساعی، بانی احداث پارک ساعی و کاشت چنارهای خیابان ولی‌عصر

کریم ساعی، بانی احداث پارک ساعی و کاشت چنارهای خیابان ولی‌عصر
کریم ساعی بنیان‌گذار رشته‌ی جنگل‌داری در ایران و همین‌طور پایه‌گذار سازمان «جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران» در سال ۱۲۸۹ در شهر مشهد به دنیا آمد.کریم ساعی همچنین بانی ساخت پارک معروف ساعی در تهران است
منصور کوباسی

دنیای پردازش آنلاین: بسیاری معتقدند خیابان ولی‌عصر تهران با خیابان شانزلیزه پاریس و هایدپارک لندن برابری می‌کند و هویت تاریخی تهران را نشان می‌دهد.
چنارهایی که ساعی در دو طرف خیابان ولی‌عصر از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن کاشت، طولانی‌ترین خیابان پایتخت دود‌اندود و آلوده‌ی کنونی را به یکی از خیابان‌های زیبای جهان تبدیل کرد.

کریم ساعی تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در شهر زادگاهش، به پایان رساند و پس از آن وارد مدرسه‌ی عالی فلاحت دانشگاه تهران، در کرج شد و در ۱۳۱۰ فارغ‌التحصیل شد. کریم ساعی پس از این در دوره‌ی اعزام دانشجو به خارج برای مدت دو سال به مون‌پلیه در انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و در آن‌جا با رتبه‌ی ممتاز فارغ‌التحصیل شد، به طوری‌که مجله‌ی معتبر روودوبوآ وی را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علم جنگل معرفی کرد.

ساعی همچنین در سال ۱۳۱۶ کارشناسی‌ارشدش را در رشته‌ی آمار جنگل‌ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا گرفت.
نخستین کتاب جنگل‌شناسی در ایران به قلم وی نوشته شد. روزی که کریم ساعی جنگل و جنگلبانی و جنگل‌شناسی را طرح کرد، افراد کمی می‌دانستند که او از چه سخن می‌گوید. ساعی تدریس جنگل‌شناسی را برای اولین‌بار در دانشکده‌ی کشاورزی کرج آغاز کرد و همین‌طور اولین بانی ِ آزمایشگاه جنگل و چوب‌شناسی نیز بود.

به پیشنهاد ساعی در ۱۳۳۱ و همین‌طور با پشتیبانی «احمدحسین عدل»، رییس وقت دانشکده‌ی کشاورزی رشته‌ی جنگل بنیان گذاشته شد که خود ساعی مدرس این رشته در دانشگاه تهران بود.
او در فاصله‌ی سال ۱۳۲۷-۱۳۲۹ کتاب دو جلدی جنگل‌شناسی را منتشر کرد که می‌توان گفت با انتشار این کتاب اساس اطلاعات علمی جنگل‌بانان در ایران پی‌ریزی شد.

کریم ساعی در راه بازگشت یک مأموریت پژوهشی از شیراز به تهران در روز چهارم دی‌ماه ۱۳۳۱ دچار سانحه‌ی هوایی شد و هواپیمای مسافربری سقوط کرد و ساعی و ۲۳ سرنشین دیگر این هواپیما کشته شدند. پیکر کریم ساعی بنا بر وصیت خودش در دانشکده‌ی منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک سپرده شد.

استعداد شگرف، دانش عميق در جنگل، مهندسي و رياضيات، ادب و هوش سرشار ساعي به او شخصيت بين‌المللي داده بود، به طوري که در همان سال‌هاي تحصيل در فرانسه به دليل موفقيت‌هاي کم‌نظيري که کسب کرده بود، مجله‌ی معروف علمي تخصصي (Revuedubios) با چاپ عکس و زندگينامه‌ی ساعي او را به عنوان يکي از نوابغ و نوادر علمي معرفي کرد.

کریم ساعي در سال 1321 نشريه‌اي به نام شمه‌اي درباره‌ی جنگل‌هاي ايران منتشر و سپس در سال هاي 1327 و 1329 شاهكار علمي‌اش را با عنوان جنگل‌شناسي در دو جلد منتشر كرد كه با نشر اين كتاب پايه و اساس اطلاعات علمي جنگلبانان كشور پي‌ريزي شد.

اين در حالي است كه هنوز از پس نيم قرن اعتبار علمي آن باقي است. وي اولين فردي بود كه به تعيين مساحت جنگل‌هاي ايران پرداخت.
اين استاد فقيد در پانزدهم آذرماه 1328 نشريه‌ی مخصوص كاركنان بنگاه جنگل‌ها را با عنوان خبرنامه‌ی بنگاه جنگل‌ها منتشر كرد كه اولين نشريه‌ی ايراني در زمينه‌ی منابع طبيعي بود. وي همچينين چند نشريه‌ی تخصصي همچون شمه‌اي درباره جنگل‌هاي ايران و خبرنامه‌ی بنگاه جنگل‌ها را منتشر كرد. مجسمه‌ی این مرد خدمتگذار طبیعت ایران در بوستان ساعی که با نام وی نام‌گذاری شده، نصب شده است.

او اولين كسي بود كه براي جنگل‌كاري و توسعه‌ی فضاي سبز در تهران گام‌هاي مؤثري برداشت و می‌توان وی را پدر علم جنگل‌کاری در ایران نیز نامید. او به كشت گونه‌هاي عرعر، سرو، ‌كاج، چنار در تهران و اطراف آن همت گماشت.

پارك ساعي و چنارهاي سر به فلك كشيده‌ی خيابان ولي‌عصر تهران يادگار فراموش نشدني اين عالم بزرگ علم و عمل است.
دانش عميق، استعداد شگرف و هوش سرشار از او شخصيتي بين‌المللي ساخته بود، طوري كه پس از مرگ نابهنگامش نشریات و محافل كشورهاي دنيا با تأسف بار خواندن آن مطالب ارزنده‌اي در توصيف شخصيت علمي و انساني او در صفحات روزنامه‌ها و مجلات درج كردند.

منبع: ماهنامه دنیای پردازش

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *