امروزی کردن بازی

سارگون، شخصیت اصلی در نسخه جدید بازی، جایگزین شاهزاده بی‌نام در نسخه‌های قبلی شده است

تاج گمشده اولین نسخه از مجموعه بازی prince of persia است که «یوبی‌سافت مون‌پولیه» آن را تولید کرده است. این شرکت زیرمجموعه یوبی‌سافت، سازنده بازی ویدیویی مشهور «اساسینز کرید» است. «منیر رادی»، طراح بازی می‌گوید:

«از همان ابتدا قصد ما این بود که بتوانیم ایران و تاریخ آن را به تصویر بکشیم و به آن احترام بگذاریم. طبیعی بود که بگوییم اگر قرار است وارد این فرهنگ شویم، باید دین‌مان را به آن ادا کنیم»

سازندگان بازی همچنین تلاش کردند که نسخه جدید را که اولین بازی این مجموعه بعد از «شن‌های فراموش‌شده» در سال ۲۰۱۰ است – به جز بازی‌های فرعی و بازسازی‌ها- با سر و شکلی جدیدتر و مدرن‌‌تر ارایه دهند. جلوه‌های بصری آن با الهام از بازی ویدیویی پرطرفدار «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» ساخته شرکت سونی، به‌روز شده است.

اما بخش دیگر امروزی کردن بازی به واقعی جلوه دادن آن مربوط می‌شود که در نسخه‌های قبلی چندان توجهی به آن نشده بود. برای نمونه می‌توان به وارد کردن مظاهر آیین زرتشت به روند بازی اشاره کرد، آیینی که از ایران سرچشمه گرفته است. «عبدالحق الگس»، تهیه‌کننده بازی به بی‌بی‌سی گفت که سازندگان آن به تغییراتی که در آن داده‌اند «افتخار می‌کنند». او گفت:

«آدم‌های زیادی از فرهنگ ایرانی داریم که بسیار خوشحال هستند»

همیشه چیزی کم بود

«عماد ساعدی» از کودکی از طرفداران پر و پا قرص prince of persia بوده و تلاش می‌کرده اشارات فرهنگی آن را به ایران پیدا کند، اما می‌گوید همیشه چیزی در این میان کم بود. او می‌گوید:‌

«آن بازی‌ها یک عنصر اساسی را در فرهنگی که شاهزاده از آن می‌آمد کم داشت و آن زبان فارسی بود… من و دوستانم همیشه این سوال برایمان پیش می‌آمد که اگر او یک شاهزاده ایرانی است پس چرا انگلیسی یا هر زبان دیگری به جز فارسی صحبت می‌کند. واقعا عجیب نیست؟»

عماد می‌گوید وارد کردن زبان فارسی به بازی «قدمی بزرگ رو به جلو» است، به این دلیل که به نظر او ایران و فرهنگ ایرانی «در دنیای امروز بازتاب مناسبی ندارد». او می‌گوید:

«در دنیایی که با محتوا و مضامین فرهنگ غربی اشباع شده، دیدن چیزی از جای دیگری در دنیا مثل این است که در هوایی تازه نفس بکشید، به ویژه آن که از گنج پنهانی مانند ایران باشد. این حس را به آدم می‌دهد که سرانجام بعد از سال‌ها نادیده گرفته شدن، به ما توجه شده است»

عماد گفت:

«داستان‌های فوق‌العاده زیادی در فرهنگ ما وجود دارد که به صورت بالقوه قابلیت تجاری بسیار زیادی دارند. من امیدوارم صنعت بازی و سرگرمی این فرصت را غنیمت بشمارد و به سرمایه‌گذاری در آن ادامه دهد»