logo03

نادر فقیه زاده، طراح بلندآوازه خودرو

نادر فقیه زاده، طراح بلندآوازه خودرو
نادر فقیه زاده یک طراح موفق در صنعت خودرو سازی جهان است. این روزها دیگر کمتر کسی وجود دارد که نام خودروهای BMW به گوشش نخورده باشد و این شرکت خودروسازی معتبر را نشناسد. فقیه زاده یکی از طراحان اصلی شرکت خودروسازی BMW، مدیر یکی از بخش‌های طراحی این شرکت و طراح داخلی و خارجی چندین سری از ماشین‌های BMW است
کامران حیدری

دنیای پردازش آنلاین: «نادر فقیه زاده» یکی از طراحان موفق صنعت خودرو سازی جهان است. این روزها دیگر کمتر کسی وجود دارد که نام خودروهای BMW به گوشش نخورده باشد و این شرکت خودروسازی معتبر را نشناسد. فقیه زاده یکی از طراحان اصلی شرکت خودروسازی BMW، مدیر یکی از بخش‌های طراحی این شرکت و طراح داخلی و خارجی چندین سری از ماشین‌های BMW است.

به گزارش businessuni از جمله طراحی‌های مشهور او که مورد توجه بسیاری از متخصصین این حوزه قرار گرفت و تحسین بسیاری از افراد را برانگیخت می‌توانیم به طراحی داخل BMW سری 7، طراحی بدنه BMW سری 6 کوپه، طراحی سری 6 گرن کوپه و سری 6 کانورتبل اشاره کنیم. در واقع فقیه زاده طراح سری‌های بسیار خاص و ویژه BMW بوده است که همواره مورد ستایش عاشقان این حوزه قرار می‌گیرند و حتی هنوز هم جایگزین کردن این طراحی‌ها با طرح‌های جدید BMW کار مشکلی است.

فقیه زاده سال‌ها در BMW مشغول به کار بود؛ اما حالا مدتی است که خبر جدایی او از این کمپانی معروف مطرح شده است. او مانند بسیاری از طراحان خودرو حالا تصمیم گرفته تا برای یک شرکت چینی مشغول به کار شود. به گفته خودش برای کسب تجربه‌های بیشتر و طراحی خودروهای نسل جدید و برقی به این کمپانی چینی که بخش طراحی آن در مونیخ و مرکز آن در شانگهای چین قرار دارد، پیوسته است. حالا فقیه زاده در AVATR مشغول به کار طراحی خودرو است.

سال‌های ابتدایی زندگی نادر فقیه زاده

نادر فقیه زاده متولد سال ۱۳۵۵ است. جالب است بدانید که او در ایران و در شهر تهران متولد شده است و تا سن ۱۰ سالگی در ایران بوده است. پدرش در کنسولگری ایران در آلمان فعالیت داشت و به همین سبب نادر در سن ۱۰ سالگی به همراه خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرد. در واقع او تا سن ۱۰ سالگی مانند بسیاری از هم نسل‌هایش در ایران به تحصیل پرداخت؛ اما در همین سن به واسطه شغل پدرش مجبور شد تا ادامه تحصیلات خود را در کشور آلمان سپری کند.

او از همان کودکی به ماشین‌ها و طراحی آن‌ها علاقه نشان می‌داد و توجه خاصی به ماشین‌های اطرافش می‌کرد. در نهایت او تصمیم گرفت تا تحصیلات دانشگاهی خود را در جهت علایقش پیش ببرد. او به تحصیل در رشته طراحی وسایل نقلیه در دانشگاه فورتسایم آلمان پرداخت. البته این دانشگاه در پذیرش دانشجو بسیار سخت گیر بود؛ اما فقیه زاده موفق شد در این دانشگاه پذیرش بگیرد و با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو با رتبه بالا از آنجا فارغ التحصیل شود.

جالب است بدانید که آشنایی با شرکت BMW و ورود به آن نیز از طریق یکی از پروژه‌های دانشگاهی فقیه زاده اتفاق افتاد و منجر به شروع فعالیت او در این کمپانی خودرو سازی معتبر شد.

شروع فعالیت حرفه‌ای نادر فقیه زاده

پس از اینکه فقیه زاده تحصیلاتش در دانشگاه را به اتمام رساند؛ پیشنهادهای کاری به سمت او روانه شدند. در واقع فقیه زاده یکی از آن دسته طراحان ماهر و کاربلد ایرانی بود که توانست به سرعت مسیر پیشرفت و پله‌های ترقی را طی کند. او در سال‌های ابتدایی فعالیتش از سمت دو شرکت خودروسازی مطرح آلمانی یعنی BMW و پورشه پیشنهاد همکاری دریافت کرد. به دلیل علاقه شخصی و تمایلش به کار در شرکت BMW تصمیم گرفت وارد بخش طراحی این شرکت شود.

او در سال‌های ابتدایی حضور در BMW، یعنی در حدود ۶ سال، در بخش طراحی خارجی خودروها مشغول به کار بود. بخشی حرفه‌ای که شامل مهندسین ماهر در این زمینه بود. پس از حدود ۶ سال فعالیت در این بخش و در حدود سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ بود که فقیه زاده به بخش طراحی داخلی خودرو در دپارتمان طراحی BMW منتقل شد.

نادر فقیه زاده طراح ایرانی بی ام و با طراحی‌های حرفه‌ای و جامع خود در این بخش توانست مورد توجه بسیاری از متخصصین و منتقدین این حوزه قرار بگیرد و طرح‌های پیشنهادی او برای فضای داخلی مدل‌های F01 و F02 از سری 7 BMW به تایید برسد و مورد استفاده قرار بگیرد.

به طوری که طراحی داخلی این سری از بی ام دبلیو هنوز هم به نظر بسیاری از منتقدین و متخصصین صنعت خودرو یکی از بهترین و بی نقص‌ترین طراحی‌ها در طول این سال‌هاست. پس از حدود دو سال فعالیت در بخش طراحی داخلی و طراحی این سری فقیه زاده در سال 2008 دوباره به بخش طراحی خارجی بی ام دبلیو بازگشت تا کار طراحی خودروی خود را در این بخش به صورت جدی‌تر و حرفه‌ای‌تری پیش بگیرد.

مدل‌های طراحی شده توسط  فقیه زاده

  • طراحی‌های سری ۶ بی ام دبلیو

فقیه زاده نقش مهمی در طراحی‌های سری ۶ بی ام دبلیو ایفا کرد. او در این سری طراحی‌ فضای خارجی را برای سه مدل:

A- BMW 6 Series Convertible

B- BMW 6 Series Grang Coupe

C- BMW 6 Series Coupe

bmw 6 series

 

bmw 6 series gran coupe

بر عهده داشت. این سری یکی از سری‌های موفق BMW با زیبایی و طراحی خیره کننده بود که توانست رکورد فروش نسل دوم سری ۶ را بکشند و چیزی حدود ۱۲۹۶۷۸ دستگاه به فروش برساند. در واقع مدیران BMW با چالشی بزرگ برای معرفی یک جایگزین شایسته و یک طراحی منحصر به فرد برای دومین نسل سری شش بودند. چرا که در آن سال‌ها دیگر کمتر خودرویی توان رقابت با کلاس گرن تورها را داشت. به همین دلیل آن‌ها باید این چالش را با موفقیت پشت سر می‌گذاشتند. فقیه زاده به خوبی توانست از پس این مسؤولیت خطیر برآید و بار دیگر اعتماد مدیران BMW را جلب کند.

  • طراحی نسل ششم از سری ۷ بی ام دبلیو

نادر فقیه زاده مهندس طراحی بود که مسؤولیت طراحی خارجی نسل ششم از سری ۷ بی ام دبلیو را بر عهده داشت. سری ۷ BMW را می‌توان یکی از لوکس‌ترین، مجلل‌ترین و خاص‌ترین مدل‌های این شرکت خودروسازی در نظر گرفت. این سری در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد، اما هنوز هم با گذشت سال‌ها هیچ جایگزین در خور و محبوبی برای آن پیدا نشده است. در واقع می‌توان گفت که نسل ششم از سری هفت BMW لوکس‌ترین تولید این برند مشهور خودروساز آلمانی است.

  • طراحی نسل پنجم سری هفتم بی ام دبلیو

نادر فقیه زاده در این بخش طراحی داخلی این نسل از خودروهای BMW را بر عهده داشت. جالب است بدانید که این طراحی یکی از چالش‌های ابتدایی فقیه زاده در کمپانی خودروسازی بی ام دبلیو بود. در واقع فقیه زاده در این طراحی داخلی موفق شد تا طراحی‌های قدیمی نسل‌های قبل را با نوآوری خود به روز کند و طرح داخلی خاص و منحصر به فرد و به روزی را برای خودروهای BMW ارایه کند. این طرح‌های داخلی به قدری مورد استقبال قرار گرفتند که از اصول به کار برده شده در آن‌ها در طراحی‌های بعدی نیز استفاده شد.

  • طراحی AVATR11 نخستین خودروی AVATR چینی

همان‌طور که گفتیم فقیه زاده در سکوت خبری کامل BMW را ترک کرد و حالا برای یک شرکت خودرو سازی چینی کار می‌کند. شرکتی که بخش طراحی آن در مونیخ آلمان واقع است. اولین خودروی معرفی شده توسط این شرکت AVATR11 نام دارد که در واقع اولین خودروی طراحی شده‌ی فقیه زاده برای این شرکت چینی نیز هست. این خودرو طراحی منحصر به فردی دارد و در واقع یک کراس اوور کوپه کاملا برقی است.

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *