logo03

هوش مصنوعی گرایش سیاسی شمارا از روی چهره تشخیص می‌دهد!

هوش مصنوعی گرایش سیاسی شمارا از روی چهره تشخیص می‌دهد!
هوش مصنوعی می تواند جهت گیری سیاسی افراد را از روی چهره آنها پیش بینی کند که البته بحث هایی را در مورد تهدید حریم خصوصی مطرح کرده است
علی غفاری مرندی

دنیای پردازش آنلاین:  محققان هشدار می‌دهند که فناوری‌های تشخیص چهره «تهدیدکننده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد» و «چالش‌هایی جدی برای حفظ حریم خصوصی» است. به گزارش نیویورک پست، مطالعه‌ای که اخیراً در مجله روان‌شناس امریکایی منتشر شده است، می‌گوید توانایی الگوریتم هوش مصنوعی برای حدس زدن دقیق گرایش سیاسی افراد شگفت‌آور است.

«میکال کوزینسکی»، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که 591 شرکت‌کننده قبل از اینکه هوش مصنوعی گرایش‌ سیاسی آنها را از روی چهره آنها توصیف کند، پرسشنامه‌ای را درباره گرایش‌های سیاسی خود پر کردند و هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خود را با پایگاه داده این پرسشنامه‌ها ترکیب کرد تا گرایش سیاسی آنها را پیش‌بینی کند. 

کوزینسکی، دانشیار رفتار سازمانی در دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی دانشگاه استنفورد، می‌گوید:

Michal Kosinski

«من فکر می‌کنم مردم متوجه نمی‌شوند که فقط با ارایه‌ی یک عکس چقدر خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند»

ما می دانیم که گرایش جنسی، گرایش سیاسی و دیدگاه های مذهبی مردم باید محافظت شوند. در گذشته، می‌توانستید وارد حساب فیسبوک هر کسی شوید و مثلاً دیدگاه‌های سیاسی، لایک‌ها و صفحاتی که دنبال می‌کنند را ببینید. اما سالها پیش فیسبوک این قابلیت را مسدود کرد، زیرا برای سیاست‌گذاران، فیسبوک و روزنامه‌نگاران واضح بود که از نظر حریم خصوصی قابل قبول نیست و خیلی خطرناک است.

اما همچنان می توانید به فیس بوک بروید و عکس هر کسی را ببینید. شخصی که تصویر او را می بینید احتمالاً هرگز شما را ندیده است و هرگز تمایلات سیاسی خود را با شما در میان نگذاشته است. با این حال، آنچه این مطالعه جدید نشان داده این است که می‌تواند تمایلات سیاسی یک فرد را فقط از روی یک عکس حدس بزند، حتی اگر بدون احساس یا بیان باشد.

برای این مطالعه، محققان تصاویر شرکت کنندگان را به روشی بسیار کنترل شده جمع آوری کردند.

آنها می گویند شرکت کنندگان یک تی شرت ساده مشکی پوشیده بودند و جواهرات خود را درآورده بودند و در صورت لزوم ریش های خود را کوتاه کرده بودند. سپس از دستمال مرطوب صورت برای پاک کردن آرایش استفاده شد تا جایی که چیزی روی پوست آنها باقی نماند. موهای بلند آنها با استفاده از بند مو، سنجاق بابی و هدبند به عقب کشیده شد و در عین حال مراقب بودند که موهایشان نریزد.

سپس الگوریتم تشخیص چهره VGGFace2 تصاویر چهره آنها را بررسی کرد.

نویسندگان می گویند که یافته های آنها بر نیاز به شناسایی و رسیدگی به خطرات بالقوه حریم خصوصی فناوری تشخیص چهره تاکید می کند. آنها افزودند:

«شاید مهم‌تر از همه، یافته‌های ما نشان می‌دهد که فناوری‌های نظارت بیومتریک تهدیدی فراگیرتر از آنچه قبلا تصور می‌شد ایجاد می‌کنند. با این حال، نتایج ما نشان می‌دهد که حتی در حالت خنثی و بدون احساس، ویژگی‌های صورت مقدار قابل توجهی از نشانه‌ها را منتقل می‌کنند که استفاده از فناوری تشخیص چهره می‌تواند نشان دهد که افراد کنترل کمتری بر حریم خصوصی خود دارند»

به گفته کوزینسکی، الگوریتم‌ها را می‌توان به راحتی برای میلیون‌ها نفر بسیار سریع و ارزان اعمال کرد، و مطالعه ما بیشتر یک داستان هشداردهنده در مورد این فناوری است، که در تلفن همه وجود دارد و در همه جا استفاده می‌شود.

محققان نتیجه می‌گیرند که حتی تخمین‌های خام از ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌تواند به طور قابل‌توجهی اثربخشی کمپین‌های متقاعدسازی انبوه آنلاین را بهبود بخشد، و محققان، مردم و سیاست‌گذاران باید توجه داشته باشند و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای تنظیم ثبت و پردازش تصاویر صورت در نظرات ایجاد کنند.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *