logo03

خیز OpenAI به سمت ارزشمندترین شرکت خصوصی جهان

خیز OpenAI به سمت ارزشمندترین شرکت خصوصی جهان
روند تعمیم و تجاری سازی هوش مصنوعی تا حد زیادی به دلیل ظهور چت ChatGPT است و به همین دلیل شرکت سازنده آن در ماه های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است
لیلا ابراهیم زاده

دنیای پردازش آنلاین:  OpenAI ظاهرا این روزها در حال مذاکره با سرمایه گذاران خود است تا با فروش سهام موجود خود، ارزش بازار خود را به حدود 80 تا 90 میلیارد دلار افزایش دهد، که حدود سه برابر بیشتر از ارزش بازار شرکت در ابتدای سال جاری است. به گفته دو نفر مطلع، این مذاکرات در واقع برای بررسی امکان فروش سهام این شرکت به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت‌های چند ماه پیش است.

تحلیلگران وال استریت ژورنال معتقدند که اگر این اتفاق بیفتد، OpenAI به یکی از ارزشمندترین شرکت های خصوصی در جهان تبدیل می شود. به گفته آنها، چنین رویدادی در دوره هیجان استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی که از سال گذشته با ظهور چت بات ChatGPT اوج گرفته است، دور از ذهن به نظر نمی رسد.

با توجه به اینکه OpenAI اکنون بخش بزرگی از مالکیت مایکروسافت است، افزایش ارزش بازار آن بدون شک برای غول نرم افزاری جهان بی فایده نخواهد بود. ChatGPT یک چت بات است که می تواند به درخواست های کاربران خود پاسخ هایی شبیه به انسان بدهد و دقیقا به همین دلیل محبوبیت و محبوبیت هوش مصنوعی به یکباره منفجر شد. با این سخنان کارشناسان بر این باورند که هوش مصنوعی عرصه انقلاب آینده در دنیای فناوری است و به کلیدواژه رایج مردم سیلیکون ولی تبدیل خواهد شد.

اگر این تصمیم نهایی شود و سهام OpenAI به قیمت بالاتر فروخته شود، این دومین فروش سهم بازار ثانویه شرکت خواهد بود که افزایش خیره کننده ای را برای ارزش بازار به همراه خواهد داشت. این شرکت با ارزش بازار 30 میلیارد دلار در ابتدای سال جاری 300 میلیون دلار از محل فروش سهام خود به دست آورد.

همراهی استارت آپ های بزرگ

«اسپیس ایکس» و دیگر استارت‌آپ‌های بالغ و معروف، سهام خصوصی خود را به روش معمول و بدون سهام‌داری به فروش می‌رسانند و به کارمندان و سرمایه‌گذاران فعلی خود اجازه می‌دهند از افزایش ارزش سهام خود در شرکت بهره ببرند. در فروش سهام موجود سرمایه جدیدی برای شرکت حاصل نمی شود. امسال OpenAI در مرحله اول 10 میلیارد دلار از مایکروسافت دریافت کرد که این مبلغ را صرف توسعه محصولات جدید و سرمایه گذاری در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خواهد کرد.

بسیاری از دیگر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی از قبیل Inflection و Anthropic هم در ماه‌های اخیر موفق به افزایش سرمایه خود از طریق سرمایه‌گذاران بزرگ‌شان شده‌اند. با این همه مقامات شرکت OpenAI تاکنون هیچ اظهارنظری درباره جزئیات این موضوع و نتیجه بررسی‌ها و مذاکراتشان نکرده‌اند.

این در حالی است که به گفته چند مقام آگاه انتظار می‌رود این معامله در صورت انجام شدن، به کارمندان OpenAI این امکان را بدهد تا سهم‌های موجودشان را با قیمتی بالاتر بفروشند به جای آنکه این شرکت اقدام به انتشار اوراق بهادار بکند. رسیدن به ارزش بازاری بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار، شرکت خصوصی OpenAI را به یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های جهان تبدیل می‌کند تا با عبور از استارت‌آپ‌های کوچک‌تری از قبیل Shein و Canva، در کنار استارت‌آپ‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای مانند تیک‌تاک، بایت‌دنس و اسپیس‌ایکس قرار بگیرد.

جادوی یک محصول انقلابی و محبوب

در گزارشی که خبرگزاری رویترز در ماه گذشته میلادی منتشر کرد، برآورد شد که شرکت OpenAI تا یک سال آینده با فروش مجوز دسترسی به نسخه باکیفیت‌تر چت‌بات ChatGPT و تکنولوژی پشتیبان آن، بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد. طبق اعلام وال‌استریت ژورنال در حال حاضر ۴۹ درصد از سهام OpenAI در اختیار مایکروسافت است و این غول نرم‌افزاری در اوایل سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری خود‌ در این شرکت را تا چند میلیارد دلار افزایش داده است.

از طرف دیگر و به‌طور همزمان مایکروسافت تکنولوژی هوش مصنوعی شرکت OpenAI را با موتور جست‌وجوی بینگ خود یکپارچه کرده است تا با دست پر به میدان رقابت با گوگل برود. آوریل گذشته، OpenAI بیش از 300 میلیون دلار از سرمایه گذاران اصلی خود، از جمله Sequoia Investments، Andreessen Horowitz، Thrive و K2 دریافت کرد تا ارزش بازار خود را به حدود 30 میلیارد دلار برساند.

این علی‌رغم سرمایه‌گذاری بزرگ مایکروسافت در اوایل سال جاری بود. ChatGPT یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت فناوری در سال گذشته بوده است که به هر کسی اجازه می‌دهد به راحتی مقاله، شعر و داستان تولید کند. این در حالی است که هفته گذشته OpenAI اعلام کرد که این چت ربات هوش مصنوعی به زودی قابلیت های تعاملی بیشتری را ارایه می کند و به کاربران خود اجازه می دهد با این چت‌بات مکالمه صوتی و حتی تصویری داشته باشند.

البته OpenAI هنوز جزییاتی را درباره زمان عملیاتی شدن این قابلیت‌ها و در دسترس عموم اعلام نکرده است. چت بات هوش مصنوعی ChatGPT که مهمترین محصول شرکت OpenAI است، در نوامبر سال گذشته به صورت رسمی و عمومی منتشر شد و با سرعتی خیره‌کننده به یکی از محبوب‌ترین برنامه های هوش مصنوعی در جهان تبدیل شد.

این چت بات در هفته اول معرفی خود توانست یک میلیون کاربر را جذب کند. این کاربران در زمانی که محصول هنوز در مرحله «پیش‌نمایش تحقیق» بود، می‌توانستند به صورت رایگان از گپ GPT استفاده کنند. در حال حاضر، مردم می‌توانند به صورت رایگان از ChatGPT استفاده کنند، اما OpenAI  چت جی‌پی‌تی پلاس را با قیمت 20 دلار در ماه منتشر کرده است.

مشترکین سرویس پلاس امکان دسترسی سریعتر به پاسخ ها را دارند و می توانند حتی در ساعات اوج مصرف از این سرویس استفاده کرده و در اولویت دسترسی به امکانات جدید آن باشند. مایکروسافت به عنوان بزرگترین سهامدار OpenAI، تنها شرکت فناوری بزرگی نیست که روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است.

اوایل سال جاری گوگل چت ربات هوش مصنوعی خود را با نام Bard معرفی کرد. علاوه بر این، گوگل فرآیند ادغام این چت بات هوش مصنوعی را در سایر سرویس های خود مانند جیمیل و یوتیوب آغاز کرده است. همزمان، غول تجارت الکترونیک جهان، آمازون، اخیراً از سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری در استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic خبر داده است.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *