logo03

گلکاری ناسا در ماه!

گلکاری ناسا در ماه!
آیا می‌شود در ماه گیاه کاشت؟ در ماموریت جدید ناسا فضانوردان قصد دارند کاشت گیاه در ماه را امتحان کنند
فرزانه طاهری

دنیای پردازش آنلاین: ماموریت سفر به کره ماه ناسا به نام آرتمیس ۳ قرار است در سال ۲۰۲۶ انجام شود و هدف دانشمندان بررسی چگونگی شکل‌گیری و تکامل ماه و امکان زیست انسان بر این کره است.
اکنون ناسا سه پژوهش علمی را که قرار است فضانوردان در ماموریت بعدی به ماه بررسی کنند فاش کرده است.

به گزارش bbc در بخشی از پژوهش‌ها فضانوردان قرار است ماه‌لرزه‌ها را بررسی کنند و تلاش کنند تا آب یا یخ بر سطح ماه پیدا کنند و کشف کنند که آیا می‌توان در ماه گیاه کاشت و پرورش داد یا نه.

برنامه سفر ماه آرتمیس چیست؟

هدف این ماموریت‌های آرتمیس آگاهی بیشتر درباره ماه است و امید اینکه در سال ۲۰۲۶ دوباره پس از ۵۰ سال انسان بتواند قدم بر کره ماه بگذارد. اگر این ماموریت‌ها موفقیت‌آمیز باشند دانشمندان امیدوارند در سال‌های آینده امکان ایجاد پایگاه اقامت طولانی‌مدت انسان بر کره ماه فراهم شود.

اولین ماموریت آرتمیس در سال ۲۰۲۲ و بدون سرنشین انجام شد و راهی برای سنجش کارایی ابزار و تجهیزات مورد استفاده در مأموریت‌های آتی آرتمیس برای دانشمندان و مهندسان این پروژه بود.
دومین ماموریت در سال ۲۰۲۵ قرار است ناسا فضانوردانی به فضا بفرستند که گرد ماه پرواز کنند و به زمین بازگردند.

ماموریت نهایی یا آرتمیس ۳ که قرار است حدود سال ۲۰۲۶ انجام شود و ۳۰ روز طول خواهد کشید فضانوردان پیش از بازگشت به زمین در مدار ماه زندگی خواهند کرد و قرار است چند بار برای پژوهش‌هایی به سطح ماه بروند.

پژوهش‌های آرتمیس ۳ چیست؟

سه پژوهش که فضانوردان قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ انجام دهند:

• ایستگاه پایش محیط ماه مجهز به لرزه‌سنج، وسیله‌ای که دانشمندان برای سنجش زمین‌لرزه‌ها استفاده می‌کنند تا ماه‌لرزه‌ها را اندازه‌گیری کنند و اطلاعات بیشتری درباره چگونگی شکل‌گیری و تکوین ماه به دست آورند.
• تأثیر ماه بر کشت و پرورش گیاهان که به امکان‌سنجی کشت و پرورش گیاهان بر سطح ماه می‌پردازد و تأثیر نور و جو یا اتمسفر ماه را بر آنها بررسی می‌کند.
• تحلیل‌گر دی‌الکتریک ماه که با استفاده از ابزار‌هایی کار جستجوی آب و یخ بر سطح ماه را انجام می‌دهد تا در آینده بتوان از آن به عنوان منبع آب آشامیدنی یا سوخت موشک استفاده کرد.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *