logo03

کوروش منصوری، سلطان تیونینگ خودرو

کوروش منصوری، سلطان تیونینگ خودرو
«کوروش منصوری: متولد 1339 در کلاردشت مازندران کارآفرین بریتانیایی-ایرانی و صاحب یکی از بزرگ ترین کمپانی های تیونینگ خودرو در جهان است کــه برترین برندهای خودرو در دنیا مانند استون مارتین، لامبورگینی، مرسدس بنز، فراری، آئودی، رنجرور، پورشه، مازراتی، رولز رویس موتور کارز و بنتلی همکاری داشته و این در نوع خود در دنیا بی نظیر است

 

گوینده:نسترن نجاران
تهیه شده در استودیو Dp Magazine

 

دنیای پردازش آنلاین: منصوری یکی از حرفه‌ای‌ترین تیونینگ کاران جهان اســت کــه خیلی‌ها حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین برای خرید خودروهای بسیار خاص او مي شوند.
منصوری بعد از تحصیلات در انگلستان، به آلمان رفت و به گفته ی خودش، به خاطر علایق شخصی در سال 1989 کمپانی MPdesign را تأسیس کرد.

کمپانی کــه قطعات تیونینگ دیگر کمپانی‌های معتبر را تأمین مي کرد، ولی او به این کار بسنده نکرد و خودش کمپانی تیونینگ منصوری را تأسیس کرد، این کمپانی در ایالت باواریا قرار دارد.
برخلاف بسیاری از کمپانی‌های تیونینگ کــه قطعات مورد نظرشان را از دیگر کمپانی‌ها مي خرند، منصوری قطعات مورد نیاز خودش و دیگر کمپانی‌ها را – به جز لاستیک – خودش تولید مي کند. واحد تولید و پخت پنل های فیبرکربنی منصوری یکی از بهترین و بزرگ‌ترین اتوکلاوهای ساخت این قطعات در جهان است.

Bugatti Veyron

او در سال 1989 کمپانی MPdesign را تأسیس کرد، شرکتی که قطعات تیونینگ دیگر شرکت‌های معتبر را تأمین می‌کرد. اما این برای کوروش کافی نبود. او تعریف دیگری از تیونینگ داشت. او می گوید:

«شرکت های مختلف تیونینگ قطعات مورد نیاز را از شرکت های مختلف تهیه می کنند و روی خودروها سوار می کنند.»

اما منصوری قطعات مورد نیاز را طبق سلیقه مشتری خود تولید می کند و تنها قطعه ای که تولید نمی کند لاستیک است.
در سال 2004 اولین محصول کمپانی خود را رونمایی کرد؛ یک آستون مارتین DB9. درست یکسال پس از رونمایی اولین محصول رسمی برند Mansory، دومین فرزند باز هم از آستون‌مارتین متولد شد اما این‌ بار مدل Vanquish S با یک پوشش مشکی براق به همراه المان‌های زرد و طلایی، ترکیبی که می‌توان آن را سنت طراحی این شرکت خواند. منصوری پس از دریافت یک سفارش ویژه، نمونه سفید همین خودرو را نیز آماده کرد.
سال ۲۰۰۶ بود که برای اولین‌بار سراغ بنتلی رفت، مدل کانتیننتال GT.

از دور چهره تهاجمی‌اش، تغییر ماهیت آن را نسبت به نمونه استاندارد نشان می‌داد. منصوری برای نخستین بار از کیت‌های تقویت پیشرانه استفاده کرد، که آن خودرویی با ۵۶۰ اسب‌بخار قدرت شد.
سال ۲۰۰۶، سال پرکاری برای او بود. یک آستون‌مارتین ونتیج هشت سیلندر به اضافه دو بنتلی کانتیننتال GTC و Spur از کارخانه‌اش بیرون آمد.

آستون را در دو مدل ساخت. یکی زرد و دیگری تمام مشکی. می‌گویند ایده معلوم بودن کالیپرهای ترمز از پشت رینگ با این خودرو آغاز شده است.
او برای بنتلی‌ها برنامه ویژه‌ای ترتیب داد. فضای کابین آنها را تلفیقی از حس و حال کلاسیک و اسپرت در نظر گرفت.

به ۲۰۰۷ که می‌رسیم، مدل انحصاری با نام Le Mansory به چشم می‌خورد.
او توانست مجوز نام‌گذاری این خودرو را با تلاش زیاد از آن خودش کند.
این خودرو نیز همان بنتلی کانتیننتال GT بود که تا بن دندان آرایش شده بود. سرعت نهایی این خودرو ۳۳۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

در ماه نوامبر ۲۰۰۷ شرکت منصوری اقدام به خرید شرکت پورشه-تیونینگ، از شرکت سوئیسی راین‌اسپید کرد، که در پی آن توسعه و فروش قطعات تیونینگ خودروهای پورشه، ب‌ام‌و و رنجرور را در دست گرفت.
او اولین کسی بود که به سراغ تیونینگ بوگاتی ویرون رفت، زیرا کسی تا به آن موقع جرأت نداشت ادعا کند می تواند این هیولای 1001 اسبی را به نسخه سریع تری تبدیل کند، ولی منصوری این کار را کرد و به نظر خودِ کوروش منصوری، این بهترین اثر خلق شده توسط کمپانی منصوری است.

همچنین در تهران خودمان یک دستگاه پورشه پانامرا و یک پورشه کاین ساخته ی کمپانی منصوری در حال تردد است.
یکی از سیاست های جالب منصوری این است که نام مشتریان و قیمت محصولاتش محفوظ است و این باعث شده تا هر نوع مشتری با هر سمت و پیشه ای را به سوی خود جلب کند!

تا اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، شرکت منصوری تیونینگ محصولات شرکت‌هایی چون لامبورگینی، فراری، مرسدس بنز و آئودی را نیز به فهرست خود اضافه کرد و با راه‌اندازی خط تولید خودروهای لوکس سفارشی، با تمرکز بر خودروهای سوپراسپورت، تا اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، به برندی شناخته شده در بازار تیونینگ خودروها، تبدیل گردید.

امروزه این شرکت طیف گسترده‌ای از خودروهایی با برندهای: استون مارتین، ب‌ام‌و، لامبورگینی، فراری، مرسدس بنز، آئودی، رنجرور، پورشه، بنتلی، رولز رویس، مک‌لارن، بوگاتی، مازراتی و لوتوس کارز را به طور ثابت تولید می‌نماید.
از تیونینگ های دیگر او می توان به benz SLS AMG porsche panamera grandtourismo اشاره کرد.

همچنین در نمایشگاه 2012 ژنو کمپانی منصوری با ارایه ی لامبورگینی آونتادور عنوان بهترین تیونر را کسب کرد.
منصوری همچنین یک دپارتمان برای تولید رینگ های خاص آلومینیومی و فیبر کربنی دارد تا حتی در بخش رینگ هم مستقل باشد و وابسته به هیچ کمپانی دیگری نباشد. این کمپانی همچنین در تولید برخی محصولات مانند مبلمان، خودروهای گلف، جت اسکی و برخی لوازم شخصی مانند لباس و کفش هم فعالیت دارد و با نهایت توان و قدرت در حال پیشرفت در زمینه طراحی و ساخت وسایل لوکس پیش می رود.

یکی از بهترین سالن های رنگ دنیا

منصوری در حال حاضر یکی از بهترین سالن های رنگ دنیا را در اختیار دارد تا جایی که لوکس ترین مدل های رولز رویس و بنتلی در سالن رنگ منصوری رنگ می شوند. او همچنین یکی از بهترین دپارتمان های طراحی و تولید فیبرکربن را در اختیار دارد و همین موارد باعث شده تا نام او در بین معروف ترین کمپانی های تیونینگ جهان درخشان باشد. کوروش منصوری جدیداً دو مدل کامپوزیت خاص کربن را معرفی کرد که ابداع خود او هستند و برای اولین بار در جهان عرضه شده‌اند. او با این کار توانست بیش از پیش قدرت خود را در بین دیگر کمپانی ها به نمایش بگذارد.

ماشین شخصی کوروش منصوری

کوروش منصوری چند سال پیش در مصاحبه ای اعلام کرد که در حال حاضر از هیچ ماشینی به عنوان ماشین شخصی استفاده نمی‌کند. او گفت قبلاً انواع مدل های بنز، رولزرویس و بنتلی به عنوان ماشین شخصی انتخاب می‌کردم اما حالا با توجه به اینکه تقریباً همیشه پارکینگ شرکت پر از بهترین ماشین های دنیاست، هیچ گاه لازم ندارم که ماشین شخصی داشته باشم و همیشه بهترین ماشین های دنیا را می توانم سوار شوم!
به دلیل اینکه ماشین هایی که ساخته می شوند نیاز است تست و بررسی شوند همیشه یک یا چند ماشین برای بررسی وجود دارد که از آن استفاده می کند.

کوروش منصوری در ایران

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم دوره ابتدایی و راهنمایی کوروش منصوری در ایران سپری شد. اما هیچ زمانی در طول دوره حرفه‌ای کاری او در ایران نبوده و فقط طبق گفته ها و شنیده ها چند باری پیشنهاد طراحی خودرو برای خودروسازهای ایرانی فرستاده که از طرف خودروسازهای داخلی رد شده است. البته این موضوع هیچ کسی به صورت رسمی اعلام نشده است و فقط در حد اخبار نه چندان موثق باقی مانده است.

محصولات منصوری

خودروهایی که تاکنون از خط تولید کارخانه منصوری خارج شده‌اند، در حالت عادی نیز به‌عنوان خودروهایی سوپراسپرت و لوکس شناخته می‌شوند.
آئودی، آستون مارتین، بنتلی، بوگاتی، پورشه، ب‌ام‌و، رنجرور، رولز-رویس
فراری، لامبورگینی، لوتوس، مازراتی، مرسدس بنز، مک‌لارن

خودرو ضد گلوله

Mansory Mercedes AMG G63
Mansory 2021 Lamborghini Urus

یکی از خودروهای خاص جدید منصوری یک مرسدس بنز جی کلاس ضد گلوله است. مرسدس بنز جی کلاس خودرویی بود که ابتدا به سفارش محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران برای ارتش طراحی شده بود اما پس از وقوع انقلاب این خودرو به ناتو رسید. این مدل سال هاست در خط تولید مرسدس بنز تولید می‌شود.
منصوری این پروژه را روی نسل آخر مرسدس بنز AMG G63 پیاده کرده است. مرسدس جدید تیونیگ شده منصوری در دو سطح امنیتی VPAM4 و VPAM7 ساخته شده است.
در سطح بالا این خودرو تبدیل به یک خودرو نیمه زرهی شده است.

Mansory lamborghini-aventador

 

Mansory Black Marlin carbon fiber jet ski

 

Mansory Aston Martin AMV8

 

Mansory PORSCHE Cayenne

 

Mansory Aventador

 

Mansory Vivere

 

Mansory Diamond

 

Mansory Aston Martin DB11 Cyrus

مشتریان در این خودرو می‌توانند تودوزی داخل خودرو را هم سفارش دهند و به منصوری بگویند چه می‌خواهند. منصوری مانند همیشه موتور خودرو را هم تقویت کرده. وی در سابقه کاری اش تقویت موتورهای بوگاتی که از قوی‌ترین موتورهای ساخته شده در جهان است را نیز دارد، برای همین عجیب نیست تا موتور جی کلاس را هم تقویت کرده باشد. منصوری موتور خورجینی هشت سیلندر تویین توربو چهار لیتری جی کلاس را به قدرت ۶۹۰ اسب بخار و گشتاور ۹۵۰ نیوتن متری رسانده است.

البته نمونه قوی‌تری از موتور هم در دسترس خریداران خواهد بود در این نمونه قدرت موتور به ۷۸۹ اسب بخار و گشتاور به هزار نیوتن متر ارتقا پیدا کرده است.
کوروش منصوری درباره این خودروگفته است: «جی کلاس ضد گلوله منصوری دارای حفاظت زرهی‌ است و این خودرو امن در کنار کابین لوکس دارای عملکرد دینامیکی بالایی است که می‌تواند مد نظر مشتریان خاص باشد.»

لامبورگینی‌های جدید منصوری

منصوری علاقه خاصی به تقویت خودروهای شرکت لامبورگینی دارد.
دیگر خودرویی که وی تیونینگ کرده لامبورگینی اونتادور SVJ است.

برخی رسانه‌های خودرویی این اتومبیل را ستوده‌اند و برخی دیگر آن را غیرهارمونیک توصیف کرده‌اند.
شرکت منصوری از دریچه‌های ورودی‌ هوای جدیدی در سپر جلو برای بهینه‌سازی جریان هوا و دان‌فورس در این خودرو استفاده کرده است؛ از طرفی تغییر در رکاب‌های جانبی اسپرت و استفاده از گلگیر پهن‌تر، سبب شده حدود ۴۰ میلی‌متر به عرض این اتومبیل افسانه‌ای اضافه شود.

با تقویت موتور شش هزار و ۵۰۰ سی سی ۱۲ سیلندر وی شکل تنفس طبیعی این خودرو، خروجی آن از ۷۵۹ اسب‌بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن‌متر گشتاور به ۷۹۹ اسب‌بخار و ۷۸۰ نیوتن‌متر رسیده است.
با این افزایش قدرت این سوپر اسپرت تنها زمان ۲.۶ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون زمان نیاز دارد و می تواند به سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت برسد.

در این خودرو برای خروجی گازهای موتور از سیستم اگزوز چهار لوله‌ای بهره گرفته شده است که هم سبب افزایش کارایی موتور می‌شود هم صدای دلنشینی را برای خودرو دوستان تولید می‌کند.
منصوری البته روی شاسی بلند لامبورگینی هم تغییراتی را ایجاد کرده است.

لامبورگینی اوروس وناتوس محصول جدیدی است که منصوری سعی کرده در آن از رنگ‌های آبی استفاده کند.
بادی کیت پهن که در آن اسپویلر جلو و عقب، رکاب جانبی، دیفیوزر، باله‌ عقب، کاپوت جدید وگلگیرهای جدید استفاده شده است تغییرات بیرونی این خودرو را شامل می‌شود.
در داخل خودرو هم از تودوزی چرم آبی و فیبرکربن برای تیونینگ خودرو استفاده است.

اما مهم‌ترین تغییرات در پیشرانه این خودرو روی داده‌اند.
لامبورگینی اوروس دارای موتور چهار هزار سی سی خورجینی هشت سیلندر تویین توربو است. در حالت کارخانه‌ای قدرت این پیشرانه ۶۴۱ اسب بخار و گشتاور آن ۸۵۰ نیوتن متر است. در این حالت شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو حدود ۳.۶ ثانیه است و ماشین می‌تواند به سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت برسد.

حال منصوری قدرت این خودرو را به ۸۱۰ اسب بخار و گشتاور آن را به هزار نیوتن متر رسانده است با این تغییرات شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو حدود ۳.۳ ثانیه شده است و خودرو می‌تواند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.

خودرو آفرود دو نفره

منصوری خودرویی که سه سال توانسته در مسابقات رالی داکار در کلاس خود برنده شود را هم تقویت کرده است.
Xerocole دو نفره با تغییراتی که روی آن صورت گرفته حالا می تواند از یک موتور ۲۲۲ اسب بخاری استفاده کند.
منصوری در موتور این خودرو که تنها ۹۰۰ سی سی حجم دارد از توربوشارژر بزرگ، اینترکولر جدید و هواکش با دبی بالاتر استفاده کرده است.

 

منبع: ماهنامه دنیای پردازش

 

 

 

 

مطالب جدید

2 پاسخ

  1. سلام
    من امروز مدل BMW X6 منصوری را در تهران دیدم، شگفت زده شدم که چطوری نام منصوری دارد؟؟
    با راننده اش سر انجام صحبت کردم و خیلی زیاد خوشحال شدم که ایرانیان چنین خلاقانه در دنیا می درخشند!! درست مثل رزوانی ها!!
    هستند در ایران که دنبال ساخت خودرو خوب و مناسب هستند که نام ایران را پر اوازه کنند ولی مافیای تولید کننده گان در ایران، تا بحال چنین اجازه ای به ایرانیان نداده متاسفانه و انها در خارج از خلاقیتهای بیشمار خود استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *