logo03

ویروس‌های زامبی‌ قطبی در کمین

زامبی‌های قطبی در کمین
آیا ویروس‌های مخفی در یخ‌های قطبی باعث بیماری همه‌گیر می‌شوند؟

دنیای پردازش آنلاین: از آنجایی که تغییرات آب و هوایی و به دنبال آن، گرمایش زمین قطب شمال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده، دانشمندان هشدار می‌دهند که ویروس‌های خفته و مدفون در اعماق یخ‌ها، می‌توانند تهدیدی برای همه‌گیری‌بیماری های جدید باشد.

به گزارش Medical News Today، دانشمندان دانشگاه اکس‌مارسی در فرانسه در مطالعه‌ای که روی ویروس‌های موجود در یخبندان سیبری انجام دادند، ۱۳ مگاویروس را شناسایی کردند که می‌توانند انسان را آلوده کنند. یکی از این ویروس‌ها ۴۸ هزار و ۵۰۰ سال قدمت داشت. نتایج این مطالعه در مجله Viruses  منتشر شده است.

اولین نگرانی دانشمندان این است که چگونه سیستم ایمنی انسان معاصر نسبت به اصطلاحا  ویروس‌های زامبی  که میلیون‌ها سال قدمت دارند، پاسخ می‌دهد.

به گفته محققان، علاوه بر تغییرات اقلیمی، افزایش تردد کشتی‌ها و حفاری‌های معدن که اخیرا در قطب شمال صورت گرفته، منجر به ذوب شدن یخ‌ها شده است. به دنبال این امر، قرار گرفتن انسان در معرض این ویروس‌های احیا شده در این مناطق، می‌تواند سبب گسترش عفونت شود.

 همه‌گیری ویروس زامبی چقدر واقع‌بینانه است؟

پروفسور «ژان میشل کلاوری» از دانشگاه اکس مارسی، ژنتیک‌دانی که این مطالعه را مدیریت و از سال ۲۰۱۴ برای بررسی ویروس‌ها در سیبری کار می‌کرد، معتقد است:

Jean Michel Claverie

«این تهدید نادیده گرفته شده و واقعی است»

دکتر «ویلیام شافنر»، متخصص بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت البته معتقد است:

«همه‌گیری بیماری ناشی از این ویروس ها مشروط به عوامل خاصی است: اول از همه، ویروس باید بتواند احیا و از طریقی به انسان منتقل شود. سپس، ویروس باید توانایی انتقال از فردی به فرد دیگر را داشته باشد. همه‌گیری بعد از این دو مرحله اتفاق می‌افتد»

برخی دیگر از محققان نیز معتقدند که انتشار ویروس از طریق حشرات ناقل بیماری یا تغییر در الگوی مهاجرت پرندگان می‌توانند ویروس‌ها را به اطراف منتقل کنند.

 چه نوع ویروس‌هایی ممکن است در یخ‌های قطبی کمین کرده باشند؟

مطالعه محققان فرانسوی ۱۳ ویروس مختلف از جمله : Pandoravirus، Cedratvirus، Megavirus، و Pacmanvirus، علاوه بر یک سویه جدید به نام پیتوویروس شناسایی کرد. به گفته محققان این لیست شامل حداقل دو پاتوژن انسانی است که مسؤول ابتلا به آبله و آنفلوآنزا هستند.

با این حال دانشمندان تاکید دارند تشخیص اینکه دقیقا چه ویروسی در قطب شمال وجود دارد دشوار است. بنابراین ما با مجموعه‌ای از مجهولات سر و کار داریم.

 مقامات سازمان جهانی بهداشت چقدر برای “ویروس زامبی” آماده هستند؟

«واکنش سریع به ویروس کرونا و تولید سریع واکسن‌ها می‌تواند الگویی باشد برای آمادگی در مقابل انتشار ویروس‌های جدید»

دکتر شافنر اظهار داشت:

William Schaffner

«هرچند ناشناخته‌ها بسیار زیاد هستند اما موفقیت نسبی در برابر بیماری همه‌گیر کرونا در سال‌های اخیر انسان را به آینده امیدوار می‌کند. به طوری که امروزه برای شناسایی ویروس‌های جدید و مقابله با گسترش آنها بسیار بهتر از ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته عمل می‌کنیم»

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *