logo03

هفت بزنگاه تاریخی بیت‌کوین

هفت بزنگاه تاریخی بیت‌کوین
با ارزش‌گذاری‌های رکوردشکن برای سکه‌های دیجیتالی و با انتشار خبر محکومیت سم بنکمن فرید، «سلطان کریپتوی» سابق به ۲۵ سال زندان، بیت‌کوین یک بار دیگر در سرخط خبرها قرار گرفته است
پدرام موسوی

دنیای پردازش آنلاین: از زمان ورود بیت‌کوین به اینترنت در سال ۲۰۰۸، این ارز دیجیتال بارها خبرساز بوده و مدام در عناوین خبری ظاهر شده است. بی‌بی‌سی در این مطلب فهرستی از هفت لحظه جالب‌ توجه در تاریخ پرماجرای قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رمزارز را تهیه کرده است.

۱. خالق مرموز بیت‌کوین

دوریان ناکاموتو اشتباها متهم شد که مخترع بیت‌کوین است

هیچ‌کس با اطمینان نمی‌داند که بیت‌کوین توسط چه کسی ابداع شد. ایده ساخت آن در سال ۲۰۰۸ توسط فردی که خود را «ساتوشی ناکاموتو» معرفی کرده بود مطرح شد. اوراق سفید راهنمای بیت‌کوین، نحوه کارکرد یک سیستم پول نقد دیجیتال همتا به همتا را تشریح می‌کند که به افراد امکان می‌دهد به همان آسانی که ایمیل می‌فرستند، از راه اینترنت برای هم سکه‌های دیجیتال بفرستند.

ساتوشی یک سیستم کامپیوتری پیچیده را ایجاد کرد که با بهره‌گیری از شبکه‌ عظیمی از داوطلبان در سراسر جهان که از نرم‌افزارهای ویژه و کامپیوترهای قدرتمند استفاده می‌کردند، قادر بود سکه‌های جدید تولید کند. بسیاری از خبرنگاران و طرفداران رمزارزها بارها تلاش کرده‌اند تا به هویت سانتوشی پی ببرند، اما در نهایت موفق نبوده‌اند.

در سال ۲۰۱۴ خبرنگاران یک مرد ژاپنی به نام «دوریان ناکاموتو» را که تصور می‌کردند خالق پنهانی بیت‌کوین است تعقیب کردند. اما بعدا مشخص شد که این سرنخ به دلیل اشتباه در ترجمه، یک سرنخ نادرست بوده است.
اسامی دیگری نیز مطرح شده است، اما در این میان تنها یک نفر ادعا کرده است که ساتوشی است. در سال ۲۰۱۶، «کریگ رایت»، دانشمند کامپیوتراسترالیایی این ادعا را مطرح کرد. او در یک مصاحبه تلویزیونی به بی‌بی‌سی گفت:

«من ساتوشی ناکاموتو هستم. من اصلی‌ترین بخش آن بودم. افراد دیگری هم به من کمک کردند. بعضی‌ها حرف من را باور می‌کنند، بعضی‌ها نمی‌کنند. اما راستش را بخواهید، واقعا برای من اهمیتی ندارد»

اما رایت هرگز نتوانسته است ادعای خود را ثابت کند و سرانجام پس از سال‌ها نبرد حقوقی، یک قاضی دادگاه عالی لندن در سال ۲۰۱۴ نتیجه‌گیری کرد که رایت، سانتوشی نیست.

۲. خرید پیتزا

در روز ۲۲ مه سال ۲۰۱۰، با ثبت نخستین معامله رسمی با بیت‌کوین، یک لحظه تاریخی رقم خورد. «لازلو هانیتز»، بیت‌کوین‌ باز گرسنه، پیشنهاد عرضه بیت‌کوین‌هایی به ارزش ۴۱ دلار را در ازای دریافت دو پیتزا در یک انجمن رمز‌نگاری آنلاین مطرح کرد. یک دانشجوی ۱۹ ساله این پیشنهاد را پذیرفت، و این روز به عنوان روز #بیت‌کوین‌پیتزا در تاریخ ثبت شد.

امروز خرید پیتزا با بیت‌کوین تبدیل به یک میم و جشن سالانه شده است که همه را به خنده می‌اندازد. با این حال این موضوع قدرت بیت‌کوین را به عنوان یک پول اینترنتی نشان می‌دهد که واقعا می‌شود با آن اقلامی را به صورت آنلاین خریداری کرد.

احتمالا خلافکاران هم از این لحظه الهام گرفته‌اند. چون ظرف یک سال اولین بازار وب تاریک با فروش مواد مخدر و کالاهای غیرقانونی دیگر در ازای پرداخت با بیت‌کوین راه‌اندازی شد. البته این معامله امروز برای لازلو بسیاری بد به نظر می‌رسد. اگر او آن سکه‌ها را نگه داشته بود، اکنون ارزش آنها به صدها میلیون دلار می‌رسید.

۳. پول قانونی السالوادور

در سپتامبر ۲۰۲۱، «نایب بوکله»، رییس‌جمهوری السالوادور در امریکای مرکزی بیت‌کوین را به عنوان پول رایج قانونی در این کشور به رسمیت شناخت. آرایشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های دیگر از نظر قانونی مجبور بودند در کنار ارز اصلی این کشور، دلار امریکا، بیت‌کوین را هم به عنوان پول از مشتری‌ها قبول کنند.

در پی این تصمیم بسیاری از علاقه‌مندان به بیت‌کوین و خبرنگاران به آنجا سفر کردند، که این به نوبه خود در کوتاه‌ مدت به افزایش گردشگری در این کشور کمک کرد. در حالی‌که بوکله امیدوار بود که این اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری در کشورش منجر شود و هزینه‌های تبادل پول را برای شهروندان کاهش دهد، این طرح به اندازه‌ای که او امیدوار بود فراگیر نشد. در حال حاضر دلار امریکا همچنان به عنوان ارز اصلی این کشور باقی مانده است.

نایب بوکله قصد دارد شهری به نام بیت کوین سیتی بسازد و مردم کشورش را به استفاده ازرمزارزها تشویق می کند

بوکله علاوه بر صرف مبالغ هنگفتی از بودجه عمومی در جهت تشویق مردم برای استفاده از بیت‌کوین، در اقدامی بحث‌برانگیز، طی چند سال اخیر بیش از ۵ هزار بیت‎‌کوین خریداری کرده است. رییس‌جمهور السالوادور در شرایطی که کشورش از نظر مالی در مضیقه است، به امید کسب سود، دستکم ۱۲۰ میلیون دلار صرف خرید بیت‌کوین به قیمت‌های مختلف کرد.

به نظر می‌رسد این تصمیم در دسامبر ۲۰۲۳، وقتی برای نخستین بار ارزش ذخایر او به شدت افزایش یافت و همچنان هم در حال سوددهی است، دستکم فعلا، تصمیم خوبی بوده است.

۴. افت و خیز رمزارز در قزاقستان

در سال ۲۰۲۱ قزاقستان به یک مرکز مهم برای استخراج بیت‌کوین تبدیل شد و سرمایه‌گذاران خارجی را از چین و امریکا جذب کرد. دلیل این استقبال تقاضای بالا برای تامین برق مورد نیاز جهت راه‌اندازی کامپوترهای قدرتمند استخراج بیت‌کوین بود که از طریق محاسبات پیچیده، ایمنی شبکه را فراهم می‌کنند. این روزها به انبارهایی پر از کامپیوترهای پیشرفته نیاز است که شبانه‌روز کار ‌کنند. پاداش شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، استخراج بیت‌کوین‌های جدید است.

جو تایدی، خبرنگار بی‌بی‌سی از یکی از معادن بسیار بزرگ بیت کوین قزاقستان در دوران رونق بازدید کرد

بسیاری از شرکت‌ها به قزاقستان نقل مکان کردند. جایی که به خاطر داشتن ذخایر عظیم ذغال‌سنگ، برق در آن فراوان است. دولت قزاقستان در ابتدا با هدف جذب سرمایه خارجی با آغوش باز از این شرکت‌ها استقبال کرد.
اما با ورود بیش از حد استخراج‌‌کنندگان، فشار زیادی بر شبکه برق وارد شد، و این کشور را در معرض خطر خاموشی‌های گسترده قرار دارد.

ظرف یک سال صنعت استخراج بیت‌کوین در قزاقستان از نقطه اوج سقوط کرد و با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت دچار افت شدیدی شد. دولت همچنین برای مهار رشد، مالیات‌ها را افزایش داد. میزان برق مصرفی برای تولید بیت‌کوین در سراسر جهان، چیزی معادل کل مصرف برق یک کشور کوچک برآورد شده است.

۵. بیت‌کوین‌ها در محل دفن زباله‌ها

«جیمز هاولز» در صدد است کیف پول رمزارز خود را که به گفته او دستکم ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، بازیابی کند. او که اهل جنوب بریتانیاست می‌گوید به شکل تصادفی هارد درایوی که حاوی جزییات ورود به کیف پول رمزارزش بوده را دور انداخته که در آن هشت هزار سکه نگهداری می‌شده است! طبیعت رمزارزها به گونه‌ای است که بازیابی اطلاعات به آسانی از طریق تنظیم مجدد آنها ممکن نیست، و در نبود یک بانک مشخص، سیستمی هم برای پشتیبانی از مشتری وجود ندارد.

جیمز هاولز گفت که می‌خواهد یک چهارم پول را به مردم نیوپورت اهدا کند

از بخت بد، شورای شهر نیوپورت با درخواست او برای دسترسی به محل دفن زباله‌‌ها برای جست‌وجوی دستگاهش موافقت نکرد. او حتی پیشنهاد داده بود که حاضر است در صورت موافقت با این درخواست، ۲۵ درصد از ذخیره بیت‌کوین خود را به موسسات خیریه محلی اهدا کند. او در این باره به بی‌بی‌سی گفت:

«در آن لحظه به عمق اتفاقی که افتاده بود پی بردم، و احساس می‌کردم دارم غرق می‌شوم. با خودم گفتم، چه کار کردی؟ تو که هیچ وقت درایوها را دور نمی‌انداختی، چرا این بار این کار را کردی»؟

۶. سلطان کلاهبردار‌ رمزارز

هیچ کس به اندازه «سم بنکمن فرید»، میلیاردر سابق رمزارز، بیت‌کوین از دست نداده است. بنیانگذار شرکت بزرگ رمزارز «اف‌تی‌اکس» با لقب سلطان رمزارز شناخته شده بود و محبوب جامعه طرفداران رمزارز بود. اف‌تی‌اکس یک صرافی رمزارز بود که به افراد این امکان را می‌داد که پول عادی خود را به رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین تبدیل کنند.

سم بنکمن فرید در اوج بود که ناگهان تنها ظرف چند روز همه چیز با خاک یکسان شد

ارزش امپراتوری رمزارز او حدود ۳۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. سم بنکمن فرید در اوج بود و خوش می‌درخشید که ناگهان تنها ظرف چند روز همه چیز با خاک یکسان شد. خبرنگاران پی برده بودند که شرکت بنکمن فرید از نظر مالی ناپایدار است و به شکل غیرقانونی دارایی‌های مشتریان اف‌تی‌اکس را برای حمایت از شرکت دیگرش، آلامدا ریسرچ به آنجا منتقل می‌کند.

او در دسامبر ۲۰۲۲ لحظاتی پیش از آنکه در آپارتمان لوکسش در باهاما دستگیر شود با خبرنگاران صحبت کرد. او به بی‌بی‌سی گفت:

«من فکر نمی‌کنم که مرتکب کلاهبرداری شده باشم. نمی‌خواستم هیچ‌یک از این اتفاقات بیفتد. قطعا به اندازه‌ای که فکر می‌کردم کارآمد نبودم»

او پس از استرداد به امریکا به اتهام کلاهبرداری و پولشویی محاکمه و مجرم شناخته شد و حالا باید ۲۵ سال را پشت میله‌های زندان بگذراند.

۷. رونق بانک‌های سرمایه‌گذاری

با وجود همه آشفتگی‌ها، بیت‌کوین همچنان توجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ را به خود جلب می‌کند. در واقع در ژانویه ۲۰۲۴ برخی از بزرگترین شرکت‌های مالی جهان بیت‌کوین را به فهرست دارایی‌های رسمی به عنوان صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین اضافه کردند. این‌ دارایی‌ها مانند سهامی هستند که ارزش آنها به بیت‌کوین متصل است اما نیازی نیست که شما شخصا صاحب آن باشید.

مشتریان میلیاردها دلار از سرمایه خود را صرف خرید این محصولات کاملا جدید کرده‌اند. شرکت‌هایی از جمله بلک‌راک، فیدلیتی و گری‌اسکیل نیز با خرید هزاران بیت‌کوین موجب شده‌اند قیمت این رمزارز به بالاترین حد خود برسد.
این یک نقطه عطف بزرگ برای رمزارزها محسوب می‌شود و برخی از طرفداران آن باور دارند که بیت‌کوین سرانجام همانطور که ساتوشی مرموز توقع داشت، جدی گرفته شده است. اما دیگران محتاط‌ تر هستند و می‌گویند اکنون بیت‌کوین در مسیر متفاوتی قرار گرفته‌، و به جای استفاده در پرداخت‌های روزانه، از آن مانند طلا به عنوان یک شیوه سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *