logo03

نخستین فراخوان سندباکس وزارت ارتباطات

نخستین فراخوان سندباکس وزارت ارتباطات
شروع فعالیت سندباکس در ایران  به مصوبه مرکز ملی فضای مجازی در سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد که از آن زمان تاکنون به تدریج مجوز فعالیت شش سندباکس بخشی شامل بانک مرکزی، بازار سرمایه، وزارت صمت، بیمه و وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت صادر شده است

دنیای پردازش آنلاین: در روزهای اخیر نخستین فراخوان برای ورود به سندباکس وزارت ارتباطات در نشست خبری مسؤولان سازمان فناوری اطلاعات ارایه شد. متولیان این محیط آزمون تنظیم‌گری، حضور در سندباکس وزارت ارتباطات را در تسهیل فعالیت کسب‌وکارها تاثیرگذار می‌دانند. این در حالی است که کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، تاثیرگذاری سندباکس برای اکوسیستم نوآوری را منوط به پذیرش مدیریت ریسک، تصمیم‌گیری سریع درباره درخواست‌ها، حمایت از کمیته سندباکس‌ها و اعتماد به کسب‌وکارها می‌دانند.

در دنیا سندباکس‌ها محیط آزمون نوینی برای تنظیم‌گرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند بر کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فناوری نظارت کنند و با شناسایی ریسک‌ها و قانون‌گذاری برای آنها، این کسب‌وکارها را برای فعالیت جدی در بازار آماده کنند. شروع فعالیت سندباکس در ایران هم به مصوبه مرکز ملی فضای مجازی در سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد که از آن زمان تاکنون به تدریج مجوز فعالیت شش سندباکس بخشی شامل بانک مرکزی، بازار سرمایه، وزارت صمت، بیمه و وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت صادر شده است.

مجوز فعالیت سندباکس وزارت ارتباطات به عنوان یکی از سندباکس‌های بخشی در ۲۱ شهریور ماه سال جاری صادر شد که این مجوز یک‌ساله در صورت داشتن عملکرد مناسب و صحیح تمدید خواهد شد. در این بین، با گذشت تقریبا شش ماه از صدور مجوز سندباکس این وزارتخانه به نمایندگی سازمان فناوری اطلاعات، روز دوشنبه نشست خبری فراخوان پذیرش طرح در این سندباکس برگزار شد.

در همین راستا «مازیار نوربخش»، رییس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران درباره اثربخشی بهتر سندباکس وزارت ارتباطات به «دنیای اقتصاد» توضیح می‌دهد:

مازیار نوربخش

«باید به کسب‌وکارها این اجازه را داد تا خودتنظیم‌گری کنند و ورود آنها به بازار را فقط منوط به پذیرش در سندباکس نکرد، بلکه به آنها اجازه فعالیت و خطا کردن داده شود»

«صادق فرامرزی»، عضو هیات‌مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران و عضو هیات مدیره نصر تهران در این مورد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:

صادق فرامرزی

«تا زمانی که مدیریت ریسک در ایران به رسمیت شناخته نشود و در تصمیم‌گیری‌های پرریسک تعلل شود، نمی‌توان انتظار داشت سندباکس به تسهیل در فرآیندهای کسب‌وکارهای نوظهور و نوآور کمک کند، بلکه باید در کنار موارد ذکر شده، کمیته سندباکس و تصمیم‌گیران آن نیز پشتیبانی شوند»

جزییات و ملزومات

«محمد خوانساری»، رییس سازمان فناوری اطلاعات، در نشست خبری اخیر از ارایه فراخوان پذیرش طرح در سندباکس وزارت ارتباطات از کسب‌وکارهایی که می‌توانند برای پذیرش در سندباکس وزارت ارتباطات، درخواست بدهند، نام برد و گفت:

محمد خوانساری

«کسب‌وکارهای مرتبط با وزارت ارتباطات همچون موضوعات نوآورانه در حوزه پست، هوش مصنوعی، شبکه ملی اطلاعات، امنیت سایبری و… در سازمان فناوری اطلاعات، محیط تنظیم‌گری خود را می‌گذرانند»

همچنین، طبق گفته خوانساری، ایده‌های کسب‌وکارها در حوزه‌های نوظهور نیز ممکن است به وزارت ارتباطات برای ورود به سندباکس ارسال شود. او با بیان این مطلب ادامه داد:

«وزارت ارتباطات، این ایده‌ها را در بازه زمانی کوتاه بررسی می‌کند و با مزایایی که در بازه زمانی شش‌ماهه تا یک‌ساله مشخص می‌شود، شرکت مورد نظر می‌تواند مسیر رشد خود را طی کند»

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *