logo03

نانوذرات طلا، ناجی صخره‌های مرجانی

نانوذرات طلا، ناجی صخره‌های مرجانی
محققان نشان داده‌اند که چگونه می‌توان از نانوذرات طلا برای کمک به ذخیره و حفظ گونه‌های در معرض خطر انقراض مرجان‌ها استفاده کرد

بیژن خطیب

دنیای پردازش آنلاین: به گزارش advancedsciencenews، گرم شدن اقیانوس ها صخره‌های مرجانی را تهدید می‌کند به طوری که خطر انقراض آنها تا سال 2100 وجود دارد و برای مقابله با این موضوع، دانشمندان آنها را در دمای انجماد ذخیره می کنند تا بتوان جمعیت این گونه ها را افزایش داد.

ذخیره مواد ژنتیکی مرجان ها به شکل اسپرم و تخمک منجمد چیز جدیدی نیست. دانشمندان ده ها سال است که این کار را انجام می دهند به امید روزی که دوباره از آنها در مناطق آسیب دیده استفاده کنند. با این حال، صخره‌های مرجانی سلول‌های تولیدمثلی را تنها چند شب در سال آزاد می‌کنند و سلول‌ها فقط برای چند ساعت زنده می‌مانند. این مدت زمان کوتاه، جمع آوری و ذخیره آنها را برای استفاده بعدی دشوار می کند.

مطالعه‌ای که توسط «جاناتان دالی» با همکاری دانشگاه هاوایی و دانشگاه مینه سوتا انجام شده است راه حلی برای این مشکل ارایه کرده است. دالی می‌گوید:

Jonathan Daly

«توانایی حفظ بافت مرجانی بالغ به این معنی است که ما می‌توانیم در تمام طول سال بانکی از گونه‌های مرجانی بسازیم، که توانایی ما در ارایه تنوع و جلوگیری از انقراض را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد»

گرم شدن اقیانوس ها و اسیدی شدن به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدهای اصلی برای صخره‌های مرجانی هستند. هنگامی که دمای آب و اسیدیته برای دوره‌های طولانی افزایش می‌یابد، جلبک‌ها شروع به تولید مولکول‌های اکسیژن فعال می‌کنند که بر مرجان‌ها فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود آنها بمیرند و سفید شوند. با این کار منبع غذایی مرجان ها از بین می رود.

در نگهداری مرجان ها، پس از سرد شدن، در مواقعی که نیاز به حرارت دادن مرجان ها است، روش های گرمایش مرسوم به ساختار مرجان ها آسیب می رساند. بنابراین، محققان از نانوذرات طلا استفاده کردند که می تواند نور لیزر را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل کند. با این کار شانس بقای مرجان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

لینک متن کامل پژوهش: onlinelibrary

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *