logo03

فناوری اینترنت ماهواره‌ای موبایل Starlink چیست؟

فناوری اینترنت ماهواره‌ای موبایل Starlink چیست؟
این فناوری به Starlink اجازه می دهد تا اتصال پهن باند ماهواره ای را بر روی تلفن های هوشمند در هر نقطه از کره زمین، از جمله دستگاه های IoT، ارایه دهد. با این حال، این سرویس برای رقابت با شبکه های 4G/5G در نظر گرفته نشده و برای مناطق دورافتاده بدون پوشش سلولی مناسب است. راه اندازی خدمات پهنای باند ماهواره ای در هند در انتظار تاییدیه های نظارتی است
فرزانه طاهری

دنیای پردازش آنلاین: قابلیت مستقیم به سلول، اینترنت ماهواره ای را برای گوشی های معمولی به ارمغان می آورد و برای استفاده از آن نیازی به تعویض گوشی نخواهد بود، اما قرار نیست جایگزین اینترنت موبایل و حتی رقابت با آن شود.

به گزارش economictimes این فناوری به Starlink اجازه می دهد تا اتصال پهن باند ماهواره ای را برای گوشی های هوشمند در سراسر جهان فراهم کند. البته این سرویس قابل رقابت با شبکه های 4G و 5G محسوب نمی شود و بیشتر برای مناطق دور افتاده و بدون پوشش سلولی مناسب است.

اسپیس ایکس «ایلان ماسک» چند ماه پیش اولین سری از ماهواره های Starlink مستقیم به سلول را به فضا پرتاب کرد. این فناوری Starlink را قادر می‌سازد تا اتصال پهن باند ماهواره‌ای خود را به گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان ارایه کند.

این فناوری همچنین دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) را با استانداردهای رایج موبایل LTE متصل می کند. اما دقیقاً فناوری مستقیم به سلول Starlink چیست؟ آیا با گوشی های معمولی کار می کند یا نیاز به تغییراتی در سخت افزار گوشی های موبایل دارد؟

Starlink اعلام کرده که ماهواره‌هایش با قابلیت انتقال مستقیم، مودم‌های پیشرفته‌ای به نام eNode Bs دارند. این مودم ها شبیه دکل‌های تلفن همراه هستند اما در فضا کار می کنند. پس از قرار گرفتن در مدار، ماهواره ها بلافاصله به تجهیزات Starlink در مدار پایین زمین (LEO) از طریق بک هال لیزری متصل می شوند تا اتصال جهانی را فراهم کنند.

ماهواره‌های Starlink با مودم‌های eNodeB اینترنت را مستقیماً به تلفن‌های هوشمند در هر نقطه از کره زمین تحویل می‌دهند. اولین دسته از ماهواره های Starlink مستقیم به سلول در 2 ژانویه با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.

خدمات مستقیم به سلول با SATCOM (یک سیستم جهانی مخابرات سیار که خدمات ارتباطات صوتی و داده ای را برای هواپیماها ارایه می دهد) در تلفن های همراه چه زمانی در دسترس خواهد بود؟
بر اساس وب سایت Starlink، پیام رسانی فوری در سال 2024 در دسترس خواهد بود و خدمات صوتی و داده ای به همراه اتصال به دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) در سال آینده در دسترس خواهند بود.

آیا فناوری مستقیم به سلول با گوشی های هوشمند فعلی سازگار است؟

به گفته Starlink ، این فناوری با تلفن های LTE فعلی (یعنی تلفن های 4G و 5G) در هر کجا که آسمان قابل مشاهده است، کار می کند. بر اساس آنچه در این وب سایت اعلام شده است، نه نیازی به تغییر در سخت افزار و سیستم عامل گوشی هوشمند خواهد بود و نه نیازی به نصب اپلیکیشن ویژه برای فعال سازی اینترنت ماهواره ای در گوشی های LTE خواهد بود.

آیا Starlink برای آوردن پهنای باند ماهواره ای به گوشی های هوشمند با اپراتورها همکاری خواهد کرد؟

Starlink اعلام کرده است که یک ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه با استفاده از قابلیت مستقیم به سلول، در کشورهای شریک دسترسی متقابل جهانی خواهد داشت. این هماهنگی ها، امکان ادغام سیستم ماهواره ای Starlink را با شبکه تلفن همراه شریک مخابراتی فراهم می کند. چیزی شبیه به قرارداد رومینگ استاندارد.

ماهواره‌های Stalink از طیف وسیعی از شرکای مخابراتی برای پیاده سازی این سرویس در کشورهای مربوطه استفاده می کنند. به عنوان مثال، Starlink با مشارکت T-Mobile، پوشش ماهواره ای مستقیم به سلول را برای تلفن‌های همراه، در ابتدا در مناطق دورافتاده ایالات متحده که پوشش آنتنی وجود ندارد، فراهم می کند. دیگر شرکای مخابراتی جهانی Starlink در حال حاضر عبارتند از: Optus (استرالیا)، Rogers (کانادا)، KDDI (ژاپن)، One-NZ (نیوزیلند)، Salt (سوئیس) و Entel (شیلی و پرو).

آیا سرویس مستقیم به سلول Starlink با خدمات 4G و 5G رقابت نخواهد کرد؟

ایلان ماسک اعلام کرده که سرویس مستقیم به سلول Starlink بسیار کند خواهد بود و به طور معناداری با شبکه های تلفن همراه فعلی رقابت نخواهد کرد. در واقع این سرویس بهترین گزینه برای ارایه‌ی پهنای باند تلفن همراه در مناطق دورافتاده که پوشش تلفن همراه وجود ندارد خواهد بود.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *