logo03

شارژ کوادکوپتر با نشستن روی کابل برق!

شارژ کوادکوپتر با نشستن روی کابل برق!
مهندسان دانمارکی ابتکار جالبی برای مشکل شارژ پهپادها و کوادکوپترها ایجاد کرده اند. آنها امکان شارژ کوادکوپترها را با نزدیک شدن به خطوط برق فراهم کرده اند
فرزانه طاهری

دنیای پردازش آنلاین: به گزارش newatlas، اگر پهپادها بتوانند در مواقع لزوم از طریق خطوط برق شارژ شوند، عمر باتری و تخلیه آن مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند. این دقیقاً همان کاری است که یک کوادکوپتر آزمایشی جدید اکنون می تواند انجام دهد و می تواند تقریباً به طور نامحدود در هوا بماند.

این فناوری شارژ که توسط دانشمندان دانشگاه جنوب دانمارک اختراع شده، می تواند توسط پهپادهایی که وظایف مختلفی را انجام می دهند مورد استفاده قرار گیرد. گفته می‌شود که این فناوری عمدتاً برای استفاده توسط هواپیماهای بدون سرنشین خودگردانی است که خطوط برق را بازرسی می‌کنند.

«وی دونگ هوانگ» و همکارانش با یک پهپاد فیبر کربنی تاروت 650 اسپورت شروع کردند، سپس یک سیستم محرکه کوادکوپتر الکتریکی، یک باتری لیتیوم پلیمری 7000 میلی آمپر ساعتی و قطعات الکترونیکی مانند یک میکرو کامپیوتر، واحد رادار امواج میلی متری و یک دوربین فیلمبرداری RGB به آن اضافه کردند. 

نکته مهم این است که آنها همچنین یک گیره الکتریکی غیرفعال در بالای پهپاد نصب کردند. این دستگاه در داخل یک راهنمای کابل متشکل از دو بازو با شیب زیاد به سمت داخل قرار می گیرد. هنگامی که نرم افزار پهپاد تشخیص می دهد که باتری آن رو به اتمام است، از دوربین و رادار خود برای مکان یابی نزدیک ترین خط برق استفاده می کند. سپس مستقیماً به آن سیم پرواز می کند.

در نهایت با رسیدن به سیم برق، راهنمای کابل پهپاد، سیم را به داخل گیره هدایت می کند و از برق آن برای شارژ استفاده می کند.

پس از گرفتن سیم، یک مدار کنترل مغناطیسی برای تغذیه گیره وارد می شود و آن را محکم در اطراف سیم نگه می دارد زیرا پهپاد زیر سیم آویزان می شود. سپس یک شارژر القایی در بالای پهپاد شروع به کشیدن جریان از سیم برق می کند.

در نهایت، زمانی که باتری پهپاد به طور کامل شارژ شد، دسته آن آزاد می شود و پهپاد می تواند وظایف بازرسی خود را از سر بگیرد.

لازم به ذکر است که برای اتصال اولیه پهپاد به سیم برق، تنها مقدار کمی رانش به سمت بالا مورد نیاز است. علاوه بر این، در صورت کافی بودن ولتاژ سیم برق، به عنوان منبع تغذیه مدار کنترل عمل می کند، در غیر این صورت از باتری پهپاد استفاده می شود.

در آزمایشات میدانی انجام شده روی خطوط برق در فرودگاه HCA دانمارک، یک پهپاد آزمایشی 4.3 کیلوگرمی توانست بیش از دو ساعت کار کند و بین جلسات بازرسی پنج بار باتری خود را شارژ کند. دانشمندان اکنون روی تقویت سیستم کار می کنند و امیدوارند بتوانند آن را در مکان های دورتر و در شرایط آب و هوایی نامساعد آزمایش کنند.

مقاله ای در مورد این کار در کنفرانس بین المللی IEEE در سال 2024 در مورد رباتیک و اتوماسیون ارایه شد.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *