logo03

سارق مرموز «اف‌تی‌اکس» در حال نقد کردن میلیون‌ها دلار رمزارز

سارق مرموز «اف‌تی‌اکس» در حال نقد کردن میلیون‌ها دلار رمزارز
سارقی که بیش از ۳۸۳ میلیون دلار رمزارز هنگام سقوط اف‌تی‌اکس دزیده بود سعی می‌کند ضمن برگزاری محاکمه بنیان‌گذار این سکوی تبدیل ارز، آن را نقد کند
پدرام موسوی

دنیای پردازش آنلاین: پرونده دادگاه پر سر و صدای «سم بنکمن-فرید» هفته پیش آغاز شد و غول رمزارز سابق منکر کلاهبرداری است. صاحب‌نظران می‌گویند که مبلغ ۲۰ میلیون دلار از ارز دزدیده شده بعد از ۹ ماه بلااستفاده ماندن هر روز به شکل پول سنتی پولشویی می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی تحلیل‌های تازه نشان می‌دهد که چطور این سارق مرموز می‌کوشد ردپای خود را پنهان کند. اف‌تی‌اکس یکی از بزرگ‌ترین سکوهای تبدیل ارز در جهان است که به سرمایه‌گذاران رمزارز جهان اجازه می‌دهد، این ارزهای دیجیتال را بفروشند، معامله کنند و ذخیره کنند. این سکو روز ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ ورشکسته شد و میلیاردها دلار از پول‌های مشتریان گم شدند.

بنکمن-فرید در برابر اتهام سوء استفاده از پول مشتریان و پولشویی ادعای بی‌گناهی کرده و در همین حال وکلا می‌کوشند میلیاردها دلار پول گمشده را پیدا کنند. روزی که اف‌تی‌اکس سقوط کرد، صدها میلیون دلار رمزارز که در اختیار این سکوی تبدیل ارز بود به دست سارقی ناشناس که باور می‌رود هنوز این مبالغ در اختیار او است، به سرقت رفت.

هیچ‌کس نمی‌داند این سارق (یا سارقان) چطور توانستند کلید دیجیتال کیف‌پول‌های رمزارز اف‌تی‌آکس را به دست بیاورند ولی گمان می‌رود که یا کار یک فرد داخلی بوده یا هکری که توانسته است این اطلاعات را به سرقت ببرد.

این فرد مجرم ۹۵۰۰ سکه اتریوم را که آن موقع ۱۵.۵ میلیون دلار ارزش داشت از کیف پولی مجازی متعلق به اف‌تی‌اکس به کیف پول دیگری منتقل کرد. طی چند ساعت بعد، صدها نوع سرمایه دیگر رمزارزی از کیف‌های پول شرکت طی تراکنش‌هایی که در نهایت بالغ بر ۴۷۷ میلیون دلار شدند برداشته شدند.

سم بنکمن

به گفته‌ پژوهشگرانِ شرکت الیپتیک که کارش تحقیق در زمینه رمزارز است، این سارق بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در هفته‌های پس از هک از دست داده است چون بخشی از آن در حین هزینه‌های پردازش مسدود یا گم شدند چون برای فرار از دستگیری، پول‌ها را با عجله و دستپاچگی به این سو و آن سو می‌بردند.

ولی تا دسامبر حدود ۷۰ میلیون دلار را به یک میکسر رمزارز منتقل کردند – که یک سرویس غیرقانونی است که برای پولشویی بیت‌کوین به کار می‌رود و ردیابی آن را مشکل می‌کند. بدون استفاده از سرويس ميکس برای مخفی کردن خاستگاه غیرقانونی بیت‌کوین‌های‌شان، مجرمان در معرض خطر دستگیری قرار می‌گیرند یا پول‌های‌شان را تبدیل‌کنندگان رمزارز تصرف می‌کنند.

تبدیل‌کنندگان رمزارز به مردم اجازه می‌دهند تا سکه‌های‌شان از قبیل بیت‌کوین و اتریوم را تبدیل به پول نقد سنتی کنند. هر چند میکسرها ردگیری بیت‌کوین را سخت می‌کنند، الیپتیک توانسته است مبلغ کمی از پول‌ها را – ۴ میلیون دلارشان را – که به یک تبدیل‌کننده ارز فرستاده شده بود ردگیری کنند.

بقیه انباشته مسروقه اف‌تی‌اکس – به مبلغ حدود ۲۳۰ میلیون دلار – تا ۳۰ سپتامبر دست‌نخورده باقی‌ماند – و این درست آخر هفته پیش از آغاز محاکمه آقای بنکمن-فرید بود.
از آن روز تقریباً هر روز مبالغی به ارزش میلیون‌ها دلار برای پولشویی به یک میکسر فرستاده شده و سپس احتمالاً نقد شده است.

الیپتیک توانسته است ۵۴ میلیون دلار بیت‌کوین را که به میکسر سندباد فرستاده شده بود ردگیری کند و پس از ان تا کنون رد آن گم شده است. صاحب‌نظران می‌گویند که این فعالیت عجیب است و با هنجار و رفتار هکرها و سارقان رمزارزها مغایرت دارد.

دکتر «تام رابینسون» یکی از بنیان‌گذاران الیپتیک می‌گوید:

«پولشویان رمزارز مشهورند به اینکه سال‌ها صبر می‌کنند تا سرمایه‌ها را وقتی که توجه عمومی از آنها منصرف شده باشد جابجا و نقد کنند – اما در این مورد به محض اینکه توجه جهان دوباره معطوف به اف‌تی‌اکس و اتفاقات نوامبر ۲۰۲۲ شده است شروع به جابجایی کرده‌اند»

یکی از یافته‌های دیگر ردگیری پول‌ها به ارتباط بالقوه با جرایم سایبری روسی اشاره می‌کند. مقادیری از بیت‌کوین‌های مسروقه که سال گذشته با موفقیت پولشویی شده‌اند به یک کیف پول مجازی ردگیری شده است که مشهور است گروه‌های مجرمانه مرتبط با روسیه از آن استفاده می‌کنند. الیپتیک می‌گوید این می‌تواند به دخیل بودن یک دلال یا واسطه دیگری که با روسیه مرتبط است، اشاره داشته باشد.

 

مطالب جدید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *