logo03

رقابت آستون‌ مارتین با پورشه

رقابت آستون‌ مارتین با پورشه
آستون مارتین با هدف رقابت با پورشه ۹۱۱، نسل جدید مدل ونتیج را با موتوری قوی‌تر و فن‌آوری‌های پیشرفته‌تر به بازار عرضه می‌کند. ونتیج از تابستان آینده به بازار عرضه خواهد شد و آستون مارتین امیدوار است که آمدنش به سال‌ها زیان‌دهی کارخانه پایان دهد
کامران حیدری

دنیای پردازش آنلاین: مدیران آستون مارتین می‌گویند نسل جدید ونتیج آنقدر با نسل قبل متفاوت است که آنها در نظر داشتند نامی جدید برای ماشین انتخاب کنند، اما به خاطر سابقه ۷۴ ساله نام ونتیج تصمیم گرفتند مدل جدید را در قالب نسل جدید این ماشین به بازار عرضه کنند. این تفاوت در ظاهر ماشین کمتر دیده می‌شود. فرم کلی ماشین نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده و تنها چراغ‌های جلو و جلوپنجره متفاوت است.

تغییرات اصلی در اتاق ماشین دیده می‌شود. طراحی صندلی‌ها و داشبوردکاملا جدید است و علاوه بر امکانات رفاهی به راننده امکان زیادی برای تنظیم ماشین داده شده است. نرم‌افزارهای ماشین را می‌توان با اینترنت به‌روز کرد و راننده می‌تواند بخش‌هایی از ماشین را با استفاده از برنامه‌ای در تلفن همراه کنترل کند.

آستون مارتین مانند گذشته از موتور هشت سیلندر AMG، زیرمجموعه ماشین‌های اسپرت مرسدس برای نیرو دادن به ونتیج استفاده کرده است. قدرت موتور از ۵۱۰ اسب بخار در نسل قبل به ۶۶۵ اسب بخار افزایش یافته است. ونتیج با این قدرت از نزدیک‌ترین رقیبانش پورشه ۹۱۱ توربو S و مرسدس63 AMG GT قوی‌تر است.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ونتیج ۳.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۵ کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه ماشین هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود ارزانترین مدل حدود ۲۱۰ هزار دلار فروخته شود که حدود سی درصد از نسل قبلی گران‌تر است.

آستون مارتین در سال ۲۰۲۰ توسط لارنس استرول، میلیاردر کانادایی از ورشکستگی نجات پیدا کرد. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و جیلی، خودروساز چینی از جمله سرمایه‌گذاران اصلی این کارخانه هستند.

اپسیلون فرانسوی با طرح ایتالیایی

لانچیا، خودروساز لوکس ایتالیایی پس از سیزده سال یک مدل جدید به بازار عرضه می‌کند

نسل جدید لانچیا اپسیلون با موتور الکتریکی و هیبرید تولید می‌شود و قرار است علاوه بر ایتالیا در کشورهای دیگر اروپا هم فروخته شود. لانچیا که اکنون عضو گروه استلانتیس است برای ساخت اپسیلون از امکانات فنی پژو، عضو دیگر استلانتیس استفاده کرده است.

ماشین بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که پژو با آن مدل ۲۰۸ خود را می‌سازد. اپل، خودروساز آلمانی هم از پلتفرمی مشابه برای ساخت مدل کورسا استفاده می‌کند. هر سه مدل قرار است در کنار هم در کارخانه استلانتیس در اسپانیا تولید شوند.

لانچیا برای فاصله گرفتن از مدل‌های مشابه در پژو و اپل تا جای ممکن ظاهر ماشین را تغییر داده و بر ایتالیایی بودن طراحی ماشین تاکید کرده است. ترکیب جدیدی که طراحان لانچیا برای چراغ‌ روز ماشین انتخاب کرده‌اند کمک زیادی کرده تا ظاهر ماشین با همتایانش در پژو و اپل متفاوت باشد. چراغ‌های عقب هم با الهام از مدل‌های کلاسیک لانچیا گرد طراحی شده است.

لانچیا برای طراحی اتاق اپسیلون از استودیوی ایتالیایی کاسینا کمک گرفته که کارش معماری داخلی و طراحی مبلمان لوکس است. حاصل این همکاری نوآوری‌هایی نظیر گذاشتن یک میز روی داشبورد است. این میز صفحه‌ای است که سرنشینان می‌توانند تلفن همراه خود را روی آن بگذارند تا شارژ شود. لانچیا به مناسبت سال تاسیس خود ۱۹۰۶ دستگاه از اپسیلون را با همکاری کاسینا تزیین کرده و با قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ یورو (۴۲ هزار و ۵۰۰ دلار) می‌فروشد.

اپسیلون با امکاناتی لوکس‌تر و قیمتی گران‌تر از پژو ۲۰۸ و اپل کورسا فروخته خواهد شد. لانچیا می‌گوید هدفش مشتریانی است که سنشان بین ۴۰ تا ۴۵ سال است و علاوه بر تکنولوژی‌های جدید به حفظ محیط زیست هم اهمیت می‌دهند.

اپسلیون الکتریکی یک موتور ۱۵۴ اسبی دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۳ کیلومتر حرکت کند. قدرت مدل هیبرید اپسیلون ۱۰۰ اسب بخار است. لانچیا می‌گوید در سال ۲۰۲۵ یک مدل اسپرت هم از اپسیلون تولید خواهد کرد که قدرتش ۲۴۰ اسب بخار است. به گفته کارخانه شتاب صفر تا ۱۰۰ مدل اسپرت ۵.۸ ثانیه خواهد بود.

اپسیلون اولین مدل از سه مدل جدیدی است که لانچیا قرار است در چهار سال آینده به بازار عرضه کند. مدل بعدی این کارخانه یک سدان لوکس الکتریکی است که به احتمال زیاد با نام گاما در سال ۲۰۲۶ خواهد آمد. سومین مدل لانچیا یک هچ‌بک اسپرت الکتریکی به نام دلتا است که در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: BBC

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *