logo03

درگذشت «پیتز هیگز» فیزیکدان پیشنهاددهنده «ذره خدا»

درگذشت «پیتز هیگز» فیزیکدان پیشنهاددهنده «ذره خدا»

پیتز هیگز که برای پیشنهاد انقلابی خود تحت عنوان ذره بنیادی یا «ذره خدا» (بوزون هیگز) شهرت داشت در سن ۹۴ سالگی درگذشت

آرمان نیکزاد

دنیای پردازش آنلاین: این فیزیک‌دان بریتانیایی در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه نوبل فیزیک شده بود. نظریه او می‌تواند با توضیح منشاء «جرم»، درک ما از آغاز جهان را متحول کند. پیرو نظریه و تحقیقات او بود که مرکز تحقیقات فیزیک «سرن»، آزمایشگاهی در سوئیس، در سال ۲۰۱۲ توانست اعلام کرد در نتیجه آزمایش‌های خود توانسته ذره‌ای را کشف کند که می‌تواند همان بوسون هیگز معروف به «ذره خدا» باشد.

به گزارش گاردین دانشمندان مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا در سرن سوئیس اواخر سال ۲۰۱۳ اعلام کردند بررسی‌های وسیع روشن کرده ذره‌ای که پیش‌تر شناسایی شد، به احتمال بسیار زیاد بوزون هیگز یا ذره موسوم به «ذره خدا» است اما برای اینکه مشخص شود این ذره چه نوعی از بوزون هیگز است به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دانشمندان چهار نیروی بنیادی طبیعت را هم‌نیروی هسته‌ای ضعیف، نیروی هسته‌ای قوی، جاذبه یا گرانش و نیروی الکترو مغناطیسی می‌دانند. بر اساس مدل استاندارد این چهار نیرو هر کدام یک ذره معادل دارند به نام بوزون که در واقع گروهی از بوزون‌ها این نیروها را به ماده منتقل می کنند.

برای این که این نیروها به ماده منتقل شوند تمام ذرات بنیادی باید از میدانی بگذرند به نام میدان هیگز. اما خود این میدان هیگز هم به یک ذره حامل نیاز دارد که به بوزون هیگز معروف است. این ذره قطعه گمشده مدل استاندارد بود و در آزمایشگاه سرن دانشمندان حدود ۱۰ سال پیش اعلام کردند که به احتمالا زیاد آن را یافته‌اند.

هیگز بخش عمده‌ای از زندگی حرفه‌ای خود را در دانشگاه ادینبرو گذرانده و این دانشگاه نیز مرکز هیگز برای فیزیک نظری را در سال ۲۰۱۲ به افتخار او تاسیس کرده است.

پروفسور «پیتر ماتیسون»(Peter Mathieson)، مدیر دانشگاه، می‌گوید:

«پیتر هیگز یک فرد قابل توجه بود. دانشمندی واقعا با استعداد که درک و تخیل او دانش ما را از دنیایی که ما را احاطه کرده است، غنی کرده است. کار پیشگامانه او باعث ایجاد انگیزه در هزاران دانشمند شده است و میراث او برای نسل‌های آینده الهام بخش بسیاری از دانشمندان خواهد بود»

پروفسور «فابیولا جیانوتی»(Fabiola Gianotti)، مدیر کل سرن و رهبر سابق آزمایش اطلس، که به کشف ذره هیگز در سال ۲۰۱۲ کمک کرد، می‌گوید:

«علاوه بر مشارکت برجسته او در فیزیک ذرات، پیتر یک فرد بسیار خاص بود، مردی با فروتنی کمیاب. یک معلم بزرگ و کسی که فیزیک را به روشی بسیار ساده و عمیق توضیح داد. بخش مهمی از تاریخ و دستاوردهای سرن به او مرتبط است. من خیلی ناراحتم و دلم برایش تنگ خواهد شد»

«جان باترورث»(Jon Butterworth)، یکی از اعضای آزمایش اطلس، می‌گوید که هیگز قهرمانی برای جامعه فیزیک ذرات است. هیگز که در نیوکاسل به دنیا آمد، دو پسر به نام‌های کریس و و دو نوه داشت. همسرش جودی، مدرس زبان شناسی که از او جدا شده بود، در سال ۲۰۰۸ درگذشت.

پیتر هیگز ۹۴ ساله که در سال ۲۰۱۳ جایزه نوبل فیزیک را برای مطالعات سال ۱۹۶۴ خود دریافت کرد، روز دوشنبه در خانه‌اش در ادینبرو درگذشت.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *