logo03

خودروهای برتر ۲۰۲۴

خودروهای برتر 2024
در رای‌گیری سالانه برای انتخاب ماشین سال ۲۰۲۴، کیا EV9 به عنوان بهترین ماشین انتخاب شد
کامران حیدری

دنیای پردازش آنلاین: در این رای‌گیری بیش از ۱۰۰ خبرنگار خودرو شرکت داشتند و نتایج آن در حاشیه نمایشگاه خودرو نیویورک اعلام شد. ماشین‌هایی از تویوتا، هیوندای و ولوو هم در بخش‌هایی دیگر به عنوان بهترین ماشین انتخاب شدند.

پس از شاسی‌بلند الکتریکی کیا، ولوو EX30 و BYD سیل (Seal) دوم و سوم شدند. فورد برونکو، هیوندای کونا، هیوندای سانتافه، مزدا CX-90، سوبارو کراس‌ترک، تویوتا پریوس و فولکس‌واگن ID.7 هم برای کسب عنوان بهترین ماشین سال رقابت می‌کردند.

ولوو EX30 بهترین ماشین شهری سال ۲۰۲۴ شد

به گزارش bbc در بخش بهترین ماشین الکتریکی هم کیا EV9 با کسب امتیاز بیشتر از ولوو EX30 و ب‌ام‌و i5 اول شد. در این بخش مرسدس بنز EQE شاسی‌بلند و فولکس‌واگن ID.7 هم به فینال رسیده بودند. انتخاب بهترین ماشین سال بیست سال است که برگزار می‌شود. امسال داوران از ۳۱ کشور جهان در چند مرحله بیش از ۱۴۰ ماشین جدید را بررسی کردند و در نهایت سه ماشین برتر را انتخاب کردند.

تویوتا پریوس با کسب امتیاز بیشتر از فراری و فورد جایزه بهترین طراحی سال را گرفت

برای حضور در این رقابت باید حداقل ده هزار دستگاه تولید شده باشد و این ماشین در دو بازار اصلی خودرو در دو قاره فروخته شود. ولوو EX30 با این که در بخش بهترین ماشین و بهترین ماشین الکتریکی ناکام بود، اما توانست با شکست BYD دلفین و لکسوس LBX جایزه بهترین ماشین شهری را ببرد.

هیوندای آیونیک ۵ N بهترین ماشین اسپرت سال ۲۰۲۴ شد

در بخش بهترین طراحی، تویوتا پریوس، فراری پوروسانگوئه و فورد برونکو به مرحله نهایی رسیده بودند و در نهایت تویوتا بیشترین امتیاز را از داوران گرفت. «چاد دویچ»، از مدیران تویوتا در امریکای شمالی هنگام دریافت جایزه به شوخی گفت احتمالا این تنها باری است که تویوتا پریوس با فراری در مسابقه‌ای شرکت می‌کند و برنده می‌شود.

در بخش بهترین ماشین اسپرت، هیوندای آیونیک ۵ N با برتری بر فراری پوروسانگوئه، پورشه کاین و دو مدل ب‌ام‌و شگفتی‌ساز شد و عنوان بهترین ماشین اسپرت سال را از آن خود کرد. بعد از هیوندای، ب‌ام‌و M2 و ب‌ام‌و XM دوم و سوم شدند.

ب‌ام‌و سری ۵ در بخش بهترین ماشین لوکس سال برنده شد

در بخش بهترین ماشین لوکس، سه مدل مرسدس-بنز و دو ماشین از لکسوس و ب‌ام‌و به فینال رسیده بودند که در نهایت ب‌ام‌و سری ۵ بیشترین امتیاز را کسب کرد و برنده شد. بعد از ب‌ام‌و، مرسدس-بنز کلاس E دوم و مرسدس-بنز EQE شاسی‌بلند سوم شدند.

این سومین سال پیاپی است که محصولات خودروسازان کره‌ای به عنوان بهترین ماشین سال انتخاب می‌شوند. هیوندای در سال ۲۰۲۳ با مدل آیونیک ۶ و در سال ۲۰۲۲ با مدل آیونیک ۵ این جایزه را برد. حضور پررنگ ماشین‌های الکتریکی در بین نامزدهای دریافت جایزه و رسیدن ماشین‌های چینی به مرحله پایانی از نکات قابل توجه رقابت امسال بود.

جنسیس EV60 ماگما در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد

جنسیس اسپرت

جنسیس، خودروساز لوکس کره‌ای با نمایش چند کانسپت از ایجاد یک زیرمجموعه اسپرت به نام ماگما خبر داد. ماگما قرار است با شیوه‌ای مشابه با AMG در مرسدس-بنز، محصولات تقویت‌شده جنسیس را به خریداران عرضه کند.
ماگما یا به فارسی تفتان به مواد مذابی گفته می‌شود که زیر پوسته زمین قرار دارند و برای همین محصولات این بخش با رنگی نارنجی در نیویورک نمایش داده شد. اولین ماشین ماگما مدل تقویت‌شده‌ جنسیس G80 است که در تعدادی محدود تولید شده و قرار است فقط در بازار خاورمیانه عرضه شود.

جنسیس G80 ماگما تنها در بازار خاورمیانه فروخته خواهد شد

جنسیس که بخشی از گروه خودروسازی هیوندای است، یک کانسپت از مدل دیگری از ماگما نمایش داد که براساس مدل الکتریکی GV60 ساخته خواهد شد. این ماشین از فناوری هیوندای آیونیک ۵ N استفاده می‌کند که امسال به عنوان بهترین ماشین اسپرت انتخاب شد.

«لوک دانکرولک» یکی از مدیران ارشد جنسیس پیش‌بینی کرده است که ده تا پانزده درصد از خریداران GV60 مدل ماگمای این ماشین را سفارش دهند. او همزمان با رونمایی کانسپت GV60 تاکید کرد که محصولات ماگما همچنان لوکس خواهند بود و قرار نیست ماشین‌هایی برای مسابقه باشند.

جنسیس اکس گرن برلینتا برای بازی ویدیویی گرن‌توریزمو طراحی شده است

جنسیس علاوه بر محصولات ماگما، دو کانسپت دیگر هم در غرفه‌اش در نمایشگاه نیویورک نمایش داد. یکی از این دو کانسپت ماشینی به نام «اکس گرن برلینتا» بود که برای بازی گرن‌توریزمو طراحی شده است.
دومین کانسپت به نام نئولون یک شاسی‌بلند الکتریکی است که قرار است براساس آن مدلی جدید به محصولات جنسیس اضافه شود. نام کانسپت از دو کلمه یونانی نئو به معنی جدید و کلمه لاتین لون به معنی ماه گرفته شده است.

جنسیس براساس کانسپت نئولون لوکس‌ترین شاسی‌بلند خود را خواهد ساخت

 

کانسپت نئولون فن‌آوری دارد که با صرف انرژی کمتر اتاق را گرم می‌کند

جنسیس می‌خواهد براساس کانسپت نئولون لوکس‌ترین مدلش به نام GV90 را دو سال دیگر به بازار عرضه کند. احتمالا این ماشین از نظر فنی اشتراک زیادی با کیا EV9 و هیوندای آیونیک ۹ خواهد داشت. از جمله فناوری‌های جدیدی که در این کانسپت معرفی شده سیستم گرمایشی است که کف ماشین را گرم می‌کند و به گفته جنسیس برای گرم‌کردن اتاق انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

نسل اول فولکس‌واگن گلف در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد

پنجاه سالگی گلف

فولکس‌واگن گلف هفته گذشته پنجاه ساله شد. تولید این ماشین که جانشین مدل بیتل بود در تاریخ ۲۹ مارس ۱۹۷۴ در کارخانه فولکس‌واگن در وولفسبورگ آغاز شد و در پنجاه سال گذشته بیش از ۳۷ میلیون دستگاه از آن تولید شده است. در اواخر دهه شصت میلادی، فولکس‌واگن از شرکت‌هایی مختلف از جمله پورشه و آئودی و استودیوهای طراحی در ایتالیا دعوت کرد تا ایده‌های خود را برای جانشین مدل بیتل ارائه دهند.

 

پورشه مدل EA 266 را برای جایگزین بیتل پیشنهاد کرد

مدلی که پورشه پیشنهاد کرد EA 266 نام داشت و پنجاه دستگاه از آن ساخته شد. موتور EA 266 مانند بیتل زیر صندلی‌های عقب بود و ماشین می‌توانست با سرعتی بیش از ۱۸۵ کیلومتر حرکت کند. اما شایع شد که موتور هنگام حرکت بسیار داغ می‌شود و دود موتور به اتاق درز می‌کند.

همچنین دسترسی به موتور برای تعمیر و نگهداری آسان نبود. برای همین فولکس‌واگن پروژه EA 266 را در سال ۱۹۷۱ کنار گذاشت. همزمان فولکس‌واگن روی ماشینی کار می‌کرد که نامش EA 276 بود. این ماشین از موتور بیتل استفاده می‌کرد. مهندسان شرکت این ‌بار موتور را به جای عقب در جلوی ماشین گذاشته بودند که باعث شده بود جا برای بار بیشتر شود اما فولکس‌واگن معتقد بود موتور بیتل فناوری قدیمی دارد و برای محصول جدید مناسب نیست.

طرح EA 276 به خاطر فن‌آوری قدیمی موتورش کنار گذاشته شد

 

طرح جورجتو جوجارو (چپ) با تغییراتی اندک تولید شد

در نهایت مدل گلف براساس طرحی از «جورجتو جوجارو»، طراح مشهور ایتالیایی ساخته شد. آقای جوجارو می‌گوید فولکس‌واگن از او خواست ماشینی مدرن طراحی کند که از بیتل جادارتر باشد. ماشینی که او طراحی کرد EA 337 نام داشت و با تغییراتی اندک تولید شد؛ از جمله فولکس‌واگن تصمیم گرفت برای ارزان‌تر تمام شدن ماشین به جای چراغ‌های مستطیل از چراغ‌های گرد استفاده کند.

نام ماشین از ترجمه آلمانی جریان اقیانوسی گلف‌استریم گرفته شد و قرار شد ماشین با موتوری چهار سیلندر ساخته شود که همراه با جعبه‌دنده، در جلوی ماشین بود.

 

فولکس‌واگن در پنجاه سال گذشته بیش از ۳۷ میلیون دستگاه گلف تولید کرده است

آقای جوجارو که نزدیک به ۱۴۰ ماشین برای بیش از ۴۰ خودروساز طراحی کرده، معتقد است گلف مهمترین کارش است. او در سال ۲۰۰۸ در مراسمی به مناسبت هفتادسالگی‌اش گفت که موفقیت گلف باعث شد درهای زیادی به رویش باز شوند. فولکس‌واگن تاکنون هشت نسل از مدل گلف ساخته است. این ماشین پرفروش‌ترین مدل فولکس‌واگن و محبوب‌ترین ماشین در بازار اروپا است و قرار است نسل بعدی آن با موتور الکتریکی عرضه شود.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *