نبود متولی واحد در صنعت بازی

در هفته گذشته «عبدالحسین خسروپناه»، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه این شورا از تصویب ماده واحده واگذاری کسب‌وکارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد. مصوبه‌ای که تاکنون جزییاتی از آن منتشر نشده و معلوم نیست قرار است چه تغییراتی در روند مجوزهای مرتبط با صنعت بازی ایجاد کند.

عبدالحسین خسروپناه

هر چند بررسی‌های اولیه نشان‌دهنده مبهم بودن این مصوبه است، اما به اعتقاد برخی از فعالان صنعت بازی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر جدیدی نیست و سال‌هاست که مسوولیت مجوزهای صنعت بازی برعهده وزارت ارشاد قرار دارد.

در مقابل اما برخی از فعالان بازی‌ساز این احتمال را مطرح می‌کنند که مصوبه اخیر می‌تواند به گیمفیکیشن‌ها مرتبط باشد. موضوعی که «ابوالفضل صادق»، رییس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران هم به آن اشاره می‌کند. او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه مصوبه اخیر، موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم مسوولیت مجوز‌های صنعت بازی برعهده وزارت ارشاد بوده است، می‌گوید:

ابوالفضل صادق

«از اشاره این مصوبه به کسب‌وکارهای بازی‌محور این برداشت را می‌توان کرد که مربوط به گیمفیکیشن‌ها باشد؛ یعنی کسب‌وکارهایی که مباحث مرتبط به خود را از طریق بازی به کاربران منتقل می‌کنند. اگر با این مصوبه، گیمفیکیشن‌ها هم ملزم به دریافت مجوز شوند، این موضوع مقداری شرایط را سخت می‌کند. به عبارت دیگر، در این صورت زمانی که شرکت‌های خصوصی به بازی‌سازها درخواست گیمفیکیشن را می‌دهند، باید نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند»

این عضو هیات‌مدیره سازمان نصر تهران در ادامه صحبت‌های خود درباره اهمیت وجود یک متولی واحد برای صنعت بازی در ایران می‌گوید:

«با فیلترینگ گوگل‌پلی به عنوان ابزار مهم و ضروری برای حیات صنعت بازی، وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و سایر نهادها هر کدام اظهارنظر متفاوتی دارند و یک اتفاق نظر در این زمینه وجود دارد. همچنین، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی صنعت بازی در این زمینه تاکنون اقدام حمایتی انجام نداده است»