logo03

بازداشت مدیر عامل دیجی کالا؛ پالس تکراری نا‌امنی سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی

بازداشت مدیر عامل دیجی کالا؛ پالس تکراری نا‌امنی سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی
دستگیری و سپس آزادی مدیرعامل دیجی کالا به قید وثیقه به دلیل فروش محصولاتی که برداشت توهین به مقدسات از آن ها شده بود، بار دیگر بحث‌‎هایی را درباره لزوم توجه به نحوه تعامل با مجموعه های اقتصادی به ویژه استارتاپ ها برانگیخت
پدرام موسوی

دنیای پردازش آنلاین: به گزارش خبرآنلاین، طی چند روز گذشته محصولاتی با اسامی معصومین در اپلیکیشن و سایت دیجی کالا عرضه شده بود که شائبه هایی درباره توهین به مقدسات ایجاد کرده بود. در همین راستا روز شنبه ۲۱ بهمن دادستانی تهران اعلام کرد:

«درپی انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارایه شده در سایت دی‌جی‌ کالا، دادستانی تهران علیه این شرکت اعلام جرم کرد»

در همین حال عصر روز یک‎شنبه ۲۲ بهمن خبر آمد که مدیرعامل دیجی کالا بازداشت شده است اما ساعتی بعد خبر آمد که وی با قید سپردن وثیقه به طور موقت آزاد شده است. این مسئله واکنش برخی فعالان اقتصادی و فضای مجازی را برانگیخت.

به عنوان مثال یک فعال فضای مجازی نوشت:

«می‌‎شد مسؤول دیجی کالا رو صدا کرد و گفت این اهانته جمعش کنید و جمع می‎‌‌شد»

«صادق الحسینی» کارشناس اقتصادی نیز در حساب کاربری خود در ایکس نوشت:

صادق الحسینی

«به دلیل طرح چند لیوان که فروشنده آن ها را در دیجی کالا فروخته، مدیرعامل دیجی کالا را دستگیر کردند! چه کسی برای تخلف یک مغازه در بازار تهران، کل بازار را تعطیل می کند؟ این نحوه حکمرانی به جز استهلاک ایران نتیجه ای ندارد»

در هر حال به نظر می رسد در وهله اول انتظار می رفت که فروشگاه دیجی کالا حساسیت لازم را در زمینه نظارت بر فروش محصولات داشته باشد و بعد از انتقادها و با درک حساسیت ها، توضیحات لازم و در صورت لزوم اصلاحات منطقی در این زمینه اعمال می کرد؛ اما از جنبه دیگر، نحوه برخورد با این ماجرا می تواند به امنیت سرمایه گذاری و حمایت از بخش خصوصی که دغدغه رهبر معظم انقلاب است، آسیب بزند.

مدتی قبل هم «حسین شریعتمداری» گفته بود:

حسین شریعتمداری

«خوشبختانه قرار است پلتفرم‌هایی مثل فیلیمو، دیجی کالا،اسنپ و… را از افراد فعلی بگیرند و به افراد دیگری بدهند که در خدمت نظام باشند»

این صحبت‌های شریعتمداری در کیهان با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. در این خصوص «محمد کشوری»، کارشناس فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه صحبت‌های حسین شریعتمداری ماقبل از نقد هستند؛ گفت:
محمد کشوری
 
«صحبت‌های ایشان مشخص است که نادرست است و نه با عقل و نه با منطق حکمرانی سازگار است و اجرایی شدن این طرح دور از ذهن است چراکه خیلی از سهامداران این استارت‌آپ‌ها خصولتی هستند و تافته جدا بافته‌ای نیستند و شرکت‌هایی هستند که بخش خصوصی در شراکت با بخش حاکمیتی آن‌ها را اداره می‌کند و مصادره آن‌ها حرف بی‌معنایی است»

بیانیه دیجی کالا

در واکنش به این اتفاق، دیجی‌کالا روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن و چند ساعت بعد از اعلام جرم دادستانی، بیانیه‌ای منتشر کرد که متن آن به این شرح است:

«دیجی‌کالا ضمن تاسف فراوان و عذرخواهی از مردم شریف ایران بابت وجود کالاهای یک فروشنده خاص که شائبه توهین به مقدسات را به وجود آورده، تمام اقدامات نظارتی را برای حذف کالاها و عدم تکرار این اتفاق انجام خواهد داد.

در ساعات گذشته تصاویر مربوط به کالاهای یکی از فروشندگان فعال روی این پلتفرم شائبه توهین به ارزش‌های دینی را ایجاد کرده است. دیجی‌کالا در نخستین اقدام با غیرفعال کردن این کالاها و ممنوعیت فعالیت فروشنده آنها، سعی در رفع سوءتفاهم‌های به وجود آمده، داشته است.

فروش کالاهای منطبق با چارچوب‌های فرهنگی و دینی مردم ایران، همیشه از اولویت‌های دیجی‌کالا بوده است. در این راستا تیمی چندصدنفره با کمک هوش مصنوعی، روزانه در حال بررسی و نظارت کالاهای موجود روی سایت هستند.

بیش از ۳۵۰هزار فروشنده در بستر پلتفرم دیجی‌کالا، در حال فروش بیش از ۱۰میلیون تنوع کالایی هستند. این فروشندگان شامل تولیدکنندگان بومی و محلی در روستاهای دورافتاده تا کسب‌وکارهای فعال در شهرهای بزرگ ایران، همه قوانین رسمی کشور را رعایت می‌کنند و به ارزش‌های اخلاقی و دینی احترام می‌گذارند.

تیم نظارت دیجی‌کالا برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و دینی، صراحتا موارد ممنوعه را به فروشندگان اطلاع‌رسانی کرده است؛ به این ترتیب استفاده از اسامی و طرح‌ها در گروه‌های کالایی که شأن مقدسات حفظ نشود، ممنوع است. این نظارت، سخت‌گیرانه‌تر از گذشته روی کالاهای فروشندگان اعمال می‌شود تا شاهد وقوع اتفاقات مشابه نباشیم»

انتظار می رود که در مواجهه با اشکالاتی از این دست، برخورد به گونه ای نباشد که منجر به تعطیلی پلتفرم یا دستگیری مدیران آن شود، بلکه با تذکرات لازم می توان بدون ضربه زدن به کسب و کار مذکور، مسأله را رفع کرد.

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *