logo03

پروفسور مسعود علي اکبر گلکار، استاد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي

پروفسور مسعود علي اکبر گلکار، استاد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي
اين محقق ارزشمند کشور، علاوه بر تدريس، تربيت و راهنمايي دانشجويان در مقاطع مختلف تحصيلات دانشگاهي، مشاور هیأت مدیره‌ی شرکت برق منطقه‌اي تهران، انجمن مهندسين برق شیراز و بندرعباس و مشاور برق در زمینه‌ی سیستم‌های توزیع نيروي برق است
افسر عباسزاده

دنیای پردازش آنلاین: دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان قدیمی‌ترین دانشکده برق در ایران از سال ۱۳۰۷ تحت عنوان دانشکده مخابرات آغاز به فعالیت آموزشی کرده‌است. هم‌اکنون در این دانشکده دوره‌های مختلف رشته مهندسی برق در گرایش‌های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دایر است. اين دانشکده از حدود سال 1358 تا کنون مفتخر است که يکي از محققين و اعضاي هيأت علمي خود، دانشمند فرزانه‌اي است که در سال 1333در تهران چشم به جهان گشوده و 23 سال بعد در رشته مهندسي برق – قدرت،دانش آموخته دانشگاه صنعتي شريف در مقطع کارشناسي شده است.

حس کنجکاوي، دانش‌پژوهي و علاقه به علم، «مسعود علي اکبر گلکار» را عازم دانشگاه‌ ایالتی اُکلاهمای ایالات متحده امریکا نمود و در 1358 پس از اخذ مدرک کارشناسي‌ارشد رشته‌ی برق گرايش قدرت، از آن دانشگاه، راهي انگلستان شد و در کالج امپریال علوم، تکنولوژی و پزشکی دانشگاه لندن در 1365 موفق به گذراندن دوره‌ی دکتري در رشته‌ی برق ـ قدرت شد.

حوزه‌ی تحقیقات اصلی اين استاد گرانقدر، شبکه‌هاي توزیع نيروي برق، مطالعات تولید، شبکه‌ی هوشمند، مطالعات توان راکتیو، محاسبات اُفت و کاهش تلفات در شبکه‌های توزیع، مطالعات سیستم برق، مطالعات فروپاشی ولتاژ در سیستم‌های قدرت، مطالعات پخش بار سیستم‌های ویژه، برنامه‌ريزي سيستم، مطالعات خازن‌گذاري، بهینه‌سازی و اتوماسیون شبکه‌ی توزیع، مطالعات بازتوليد، رياضيات مهندسي، سيستم حفاظت، کيفيت برق، کنترل و پايداري شبکه، مطالعه‌ی ولتاژ در سیستم‌های توزیع از طرف روش احتمالاتی، مطالعات، بازار برق، محاسبات و پيش‌بيني بار، توليد پراکنده، اتوماسيون و مدیریت انرژی و انرژي‌هاي نوست.

اين محقق ارزشمند کشور، علاوه بر تدريس، تربيت و راهنمايي دانشجويان در مقاطع مختلف تحصيلات دانشگاهي، مشاور هیأت مدیره‌ی شرکت برق منطقه‌اي تهران، انجمن مهندسين برق شیراز و بندرعباس و مشاور برق در زمینه‌ی سیستم‌های توزیع نيروي برق است. وی پاره‌وقت به عنوان رییس گروه تحقیقاتی برای مطالعات توزیع در مرکز تحقیقات برق (EPRC) بیش از ده سال کار کرده و نیز عضو شوراي مشاوران مجله‌ی کنترل انجمن مهندسان کنترل و ابزار دقيق ايران است.

دکتر پروفسور مسعود علي اکبر گلکار، عضو کمیته‌ی عالی تحقیقات، دانشکده‌ی مهندسی و علوم، دانشگاه فنی (Curtin)، پردیس ساراواک، (Sarawak) مالزی و از سال 2003-2005 ميلادي، مدیر گروه مهندسی برق، دانشکده‌ی دانشگاه مهندسی و علوم فنی (Curtin)، پردیس ساراواک (Sarawak) مالزي بوده و از ژانویه‌ی 2002 تا ژوییه‌ی 2005 به عنوان سخنران ارشد در دانشگاه‌ فنی (Curtin) در مالزی خدمت نمود.

در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، مسؤوليت‌هاي زير را نيز بر عهده داشته و فعالیت‌هایش را در سطح بسيار عالي و با موفقيت انجام داده است:

– رییس مرکز قدرت در دانشکده‌ی مهندسی برق؛
– معاون رییس امور پژوهشی و علمی، دانشکده‌ی مهندسی؛
– مدیر گروه مهندسی برق؛
– عضو کمیته‌ی عالی تحقیقات؛
– عضو شورای پژوهشی.

دکتر پروفسور مسعود علي اکبر گلکار، استاد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي یکي از اعضاي برجسته‌ی انجمن مهندسان قدرت يا سيگره (CIGRE) بوده و همچنين در انجمن مهندسان برق تهران، کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق وزارت فرهنگ و آموزش عالی، کمیته‌ی بین المللی سیستم‌های کنفرانس برق (PSC) وزارت نيرو، کنفرانس مهندسی توزیع برق ایران عضويت دارد.

از اين استاد گرانقدر مقاله‌های بسياري در کنفرانس‌ها، انجمن‌هاي علمي، مجله‌ها و نشریه‌های معتبر بين‌المللي و داخلي چاپ و انتشار یافته و نشان و جايزه‌ی بهترين محقق دانشگاه‌هاي کشور در 1357 به نام دکتر گلکار ثبت شد. علاوه بر مقاله‌های علمي متعدد دو مرجع و منبع علمي به نام هماهنگي عايق در سيستم‌هاي فشار قوي که در ١٣٧6 و طراحی و بهره‌برداری از سیستم های توزیع انرژی الکتریکی دو جلدی که چاپ چهارم آن در 1391 از طرف انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی منتشر شده در سال‌های متمادي راهنماي استادان و دانشجويان رشته‌ی مهندسي برق بوده و هست.

 

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *