logo03

همه چیز درباره ی ارز دیجیتال

همه چیز درباره ی ارز دیجیتال
رمزارز یا رمز پول (ارز دیجیتال،کریپتوکارنسی) یکی از گونه‌های دارایی دیجیتال است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاًً به صورت نامتمرکز اداره می‌شود. تاریخچه ی شکل‌گیری رمزارزها به دهه ی ۱۹۸۰ میلادی می‌رسد. نخستین رمزارز نامتمرکز «بیت‌کوین» است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا اشخاصی به نام مستعار یا حقیقی ساتوشی ناکاموتو ایجاد و عرضه شد

دنیای پردازش آنلاین: مبنای وجودی رمزارز (ارز دیجیتال،کریپتوکارنسی)، ریاضیات و علوم کامپیوتر است که برای امنیت اطلاعات و انتقال پول مورد استفاده قرار گرفته است.
در واقع، رمزارزها یک رشته کد هستند که بر روی یک دفتر عمومی مشترک ثبت می­‌شوند. به این دفتر ثبت عمومی، بلاک چین گفته می‌شود که سوابق کل تراکنش‌ها را از روز اول ثبت می­‌کند و به صورت مداوم به روزرسانی می‌شود.
به کسانی (یا دستگاهی) که به تولید رمزارز مشغول‌اند، ماینر (miner) و به این فرآیند، ماینینگ یا استخراج (mining) گفته می­‌شود.
هربار که ماینرها معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌­کنند، یک بلاک به بلاک چین در شبکه اضافه می‌­شود. استخراج رمزارزها یک فرآیند دشوار است که به دستگاه‌­هایی با قدرت محاسباتی بسیار بالا نیاز دارد.

یک رمزارز مانند بیت کوین از شبکه‌ای از peer (همتا) تشکیل شده است (شبکه همتا به همتا) و هیچ واسطه­‌ای (مانند بانک‌­ها) در این شبکه وجود ندارد.
هر peer، گذشته و سابقه­ همه­‌ی معاملات ثبت شده در خود نگه می‌دارد؛ بنابراین تراز هر حسابی هم در آن موجود است.
هر معامله مانند فایلی است که شامل اطلاعات زیر می‌شود:
علی X عدد بیت کوین به محمد داده‌‌ است و توسط کلید خصوصی (private key) علی هم امضا شده است.
بعد از امضا، معامله در شبکه منتشر می‌­شود و به این شکل، بیت کوین از شخصی به شخص دیگری فرستاده می­‌شود. این همان تکنولوژی پایه‌­ای P2P است. معامله خیلی فوری و سریع در تمام شبکه شناسایی می‌شود، اما تأیید پس از مدت زمان خاصی صورت می­‌گیرد.

 

رمزارز در یک کیف پول دیجیتالی نگهداری می­‌شود و می­‌تواند برای پرداخت کالاها و خدمات واقعی از هر شخصی که مایل به قبول آنها به عنوان پرداخت است، استفاده شود. پرداخت ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین انجام می­‌شود و برخی از کسب و کارها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، پرداخت‌های موجود در فروشگاه را بپذیرند. ذخیره‌سازی در کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند به 2 صورت ذخیره‌سازی سرد و ذخیره‌سازی گرم انجام شود که در مورد اول ذخیره‌سازی به صورت آفلاین و در مورد دوم ذخیره‌سازی به صورت آنلاین انجام می‌شود

 

تأیید معاملات رمزارزها توسط ماینرها

تأیید معامله یک مفهوم با اهمیت در رمزارزها است؛ به طوری که می‌توانیم بگوییم اهمیت رمزارزها به خاطر تأییدی است که اتفاق می‌افتد.
تا زمانی که یک معامله تأیید نشود، نمی‌توان تشخیص داد که واقعی است یا جعلی. زمانی که یک معامله تأیید شود، غیر قابل تغییر خواهد بود؛ مانند این است که روی سنگ حک شده باشد و دیگر جعل و لغو آن میسر نیست.

نکته: بعد از تأیید، معامله به قسمتی از یک ثبت غیر قابل تغییر در تاریخ معاملات تبدیل می‌شود. وظیفه‌ی تأیید معاملات بر عهده‌ی ماینرها است؛ در واقع، این کار به عنوان شغل آنها محسوب می‌شود.

 

 

فرآیند کاری ماینرها به صورت زیر است:
-دریافت معاملات
-تأیید و مهر و موم کردن معاملات
-پخش معاملات در شبکه
از آنجایی که این کار برای ماینرها شغل محسوب می‌شود، بنابراین برای این کار باید دستمزدی هم به آنها پرداخت شود. دستمزد ماینرها در ازای کاری که انجام می‌دهند، رمزارزی مانند بیت‌ کوین است (پاداش استخراج).

رمزارزها کجا ذخیره می­‌شوند؟

رمزارز در یک کیف پول دیجیتالی نگهداری می­‌شود و می­‌تواند برای پرداخت کالاها و خدمات واقعی از هر شخصی که مایل به قبول آنها به عنوان پرداخت است، استفاده شود. پرداخت ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین انجام می­‌شود و برخی از کسب و کارها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، پرداخت‌های موجود در فروشگاه را بپذیرند.
ذخیره‌سازی در کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند به دو صورت ذخیره‌سازی سرد و ذخیره‌سازی گرم انجام شود که در مورد اول ذخیره‌سازی به صورت آفلاین و در مورد دوم ذخیره‌سازی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

دقت هنگام سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو

همراه با توسعه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال، افرادی سودجو و کلاهبردار در این حوزه شروع به فعالیت کرده‌اند و سوء استفاده‌هایی نیز در این حرفه صورت گرفته است. امنیت رمزارز یکی از مهمترین مسایلی است که باید مورد توجه سرمایه‌­گذاران در این حوزه قرار گیرد. پیشنهاد می­‌شود هنگام سرمایه گذاری در این بازارها، 3 مورد زیر را در نظر داشته باشید:

انتخاب صرافی مطمئن 

برخی از صرافی­‌های خرید و فروش ارز دیجیتال امن نیستند و ممکن است کلاهبردار باشند. بنابراین، اگر صرافی از کار بیفتد یا هک شود، هیچگونه پیگیری قانونی نمی‌توانید انجام دهید. در بازار کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذارانی هستند که به دلیل بی احتیاطی و عدم توجه به اصول خرید و فروش رمزارزها، مقدار قابل توجهی از پول خود را از دست داده‌­اند.
قبل از انجام هر گونه سرمایه‌گذاری در این بازار، حتماً از امن­ بودن و قابل اعتماد بودن پلتفرم و صرافی موردنظر اطمینان حاصل کنید. حتی الامکان از سرمایه‌ گذاری در سایت‌ها و صرافی­‌های خارجی به دلیل احتمال تحریم و مسدود شدن حسابتان خودداری کنید. بهتر است برای سرمایه‌­گذاری در این بازار، از صرافی ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنید.

انتخاب کیف پول مناسب

تمام مزایا و معایب انواع کیف­ پول­‌های دیجیتالی را بررسی کنید و یک کیف پول امن و مطمئن انتخاب کنید.
مانند چشم‌­هایتان از کیف پول، کلید خصوصی‌­‌ و کلمات بازیابی مراقبت کرده و از کیف­ پول­‌های امن استفاده کنید. کیف پول دیجیتالی شما دارای کلید عمومی (مانند شماره حساب بانکی) و یک کلید خصوصی (مانند رمزعبور یا پین) است. فراموش نکنید که شما تا زمانی صاحب رمزارز خودتان هستید که صاحب کلید خصوصی‌­تان باشید.
در صورت فراموش کردن کلید خصوصی یا اشتراک‌گذاری آن با دیگران، باید برای همیشه با رمزارز خود خداحافظی کنید.

نوسانات و ریسک بالا

ارزش رمزارزها، مبتنی بر محبوبیت در یک زمان معین است که تحت تأثیر عواملی مختلفی قرار می‌گیرد. از جمله این عوامل، می‌توان به افرادی که از رمزارز استفاده می‌کنند، سهولت تجارت و استفاده از آن و درک ارزش‌های فناوری بلاک چین و بازار کریپتوکارنسی اشاره کرد.
نوسانات بالای بازار کریپتوکارنسی هم یک فرصت خوب برای سودآوری­ های کلان محسوب می­‌شود و هم یک تهدید برای شکست در این بازار. برای مثال، یکی از راه‌های سودآوری در این بازار این است که شما در زمان پایین بودن قیمت‌ها به خرید بیت کوین بپردازید. در مقابل، زمانی که قیمت بیت کوین بالا است، بیت کوین‌های خود را بفروشید.
توصیه می‌شود جهت سرمایه‌گذاری اصولی در بازار کریپتوکارنسی، با مشاوران این حوزه مشورت کنید و در حد توان خود سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری شما باید به گونه‌ای باشد که در صورت نزول مقطعی ارزش و قیمت کریپتوکارنسی‌ها، تمام سرمایه زندگی شما با تهدید مواجه نشود.

 

1. مفهوم کریپتوکارنسی یا رمزارز

کریپتوکارِنسی (Cryptocurrency) از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری (crypto) و کارنسی به معنی ارز (currency) تشکیل شده است. رمزارز (ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده)، یک ارز دیجیتال یا ارز مجازی است که از علم رمزنگاری برای امنیت شبکه و معاملات استفاده می ­کند. به دلیل این ویژگی امنیتی جعل این نوع ارزها، دشوار و تقریباً غیرممکن است.

معنی ارز دیجیتال یا ارز مجازی
ارز دیجیتال یا ارز مجازی، یک واحد پولی یا واسطه تبادل است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است. ارزهای دیجیتالی ماهیت فیزیکی ندارند و دارای ساختار دیجیتالی هستند. با استفاده از این نوع ارزها، می­ توان خیلی سریع، نقل و انتقالات بین­ المللی را انجام داد و حد و مرزی در این زمینه وجود ندارد.

به یاد داشته باشید:
«رمزارز نوعی ارز دیجیتال است اما هر ارز دیجیتالی، رمزارز نیست»

کریپتوکارنسی به 2 دسته کوین و توکن تقسیم می­ شود:
– کوین­ ها بلاک چین اختصاصی دارند؛ مانند بیت کوین
– توکن­ ها بلاک چین اختصاصی ندارند و بر روی بلاک چین سایر کوین­ ها کار می­ کنند؛ مانند بایننس کوین (BNB) که توکنی بر پایه ی اتریوم است.

ویژگی های کریپتوکارنسی ها
کریپتوکارنسی ها دارای ویژگی­ های منحصر به فردی هستند که باعث جهانی شدن و محبوبیت روز افزون آنها شده است:

الف. دیجیتالی بودن
تمام ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و آنها فقط کدهای صفر و یکی هستند که در شبکه ثبت می­ شوند. در واقع، ارز دیجیتال وجود واقعی ندارد و تنها در کامپیوترها در دسترس هستند.

ب. غیرمتمرکز بودن
یکی از ویژگی­ های مهم ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، تمرکززدایی است.
هیچ مؤسسه واحدی رمزارزی مانند بیت کوین را کنترل نمی ­کند و امکان تصرف و مالکیت یک دولت خاص در این کریپتوکارنسی وجود ندارد.

ج. مبادله شخص با شخص
همانطور که گفته شد، کریپتوکارنسی از سیستم همتا به همتا برای انجام معاملات استفاده می  کند. در این سیستم افراد بدون هیچ واسطه ­ای می­ توانند به خرید و فروش­ ارزهای دیجیتال بپردازند.

د. حفظ هویت و ناشناس بودن
هنگام استفاده از رمزارز نیازی به شناسایی هویت کاربران نیست و هر کاربر با آدرس کیف پول دیجیتالی خود شناسایی می­ شود. شما مقداری از هر نوع رمزارز را به فرد دیگری که آدرس کیف پول او را دارید، ارسال می­ کنید و گیرنده آن را دریافت می­ کند.

ه. کاهش هزینه­ ها و افزایش سرعت تراکنش­ ها
از آن جایی که پرداخت­ ها مستقیماً بین کاربران صورت می­ گیرد، رمزارزها می­ توانند با حذف واسطه ها، مراحل پردازش و هزینه های مربوط به زیرساخت ها را بر خلاف روش­ های پرداخت سنتی، از بین ببرند.

و. کنترل تورم و تولید بی رویه
رمزارزها به صورت بی رویه تولید نمی شوند و دولت یا سازمانی وجود ندارد که هر وقت خواست، بتواند رمزارز را روانه­ بازار کند.

ز. فراگیر بودن و تسهیل در جهانی شدن کسب­ و کارها
رمزارز یک پدیده جهانی است که هیچ کس قادر به کنترل آن نیست و هیچ دولتی ­نمی ­تواند آن را تحریم کند. بدون نیاز به واسطه و به ­راحتی، می­ توان این نوع ارزها را از ایران به هر کسی و در هر کجای دنیا، انتقال داد.

 

ارزش رمزارزها، مبتنی بر محبوبیت در یک زمان معین است که تحت تأثیر عواملی مختلفی قرار می‌گیرد. از جمله این عوامل، می‌توان به افرادی که از رمزارز استفاده می‌کنند، سهولت تجارت و استفاده از آن و درک ارزش‌های فناوری بلاک چین و بازار کریپتوکارنسی اشاره کرد. نوسانات بالای بازار کریپتوکارنسی هم یک فرصت خوب برای سودآوری­ های کلان محسوب می­‌شود و هم یک تهدید برای شکست در این بازار

 

2. رمزارزهای معروف و مهم

اغلب افراد بیت کوین را تنها رمزارز رایج در دنیا می دانند، ولی باید بگوییم بیت کوین اگرچه اولین و مهم­ترین رمزارز در جهان است، اما تنها رمزارز معروف و مهم نیست.
در ادامه، با مهم­ترین رمزارزها آشنا خواهید شد تا بتوانید بهترین رمزارز را برای شروع سرمایه گذاری خود انتخاب کنید.

الف.بیت کوین

شاید کمتر کسی باشد که نام بیت کوین را به عنوان بهترین رمزارز نشنیده باشد. بیت کوین با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاک چین است که در سال 2008 توسط «ساتوشی ناکاموتو» معرفی و در سال 2009 اولین بیت کوین ایجاد شد.
نکته بسیار جالب در مورد ساتوشی ناکاموتو، افسانه­ ای بودن آن است.
زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد بیوگرافی او در دسترس نیست.

 

 

ب. اتریوم

در حال حاضر، بهترین رمزارز پس از بیت کوین، اتریوم با نماد اختصاری ETH است. اتریوم که بر پایه فناوری بلاک چین کار می کند، تنها چهار سال پس از بیت کوین توسط یک جوان برنامه نویس به نام «ویتالیک بوترین» به وجود آمد.

 

 

ج. تتر

رمزارز تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز پایدار بر پایه ارز فیات (پول بدون پشتوانه) و مبتنی بر بلاک چین است. رمزارز تتر به دلیل پشتیبانی توسط دلار امریکا، استیبل کوین (سکه یا ارز دیجیتال پایدار) نامیده می­ شود.
این رمزارز در سال 2015 توسط «رئال کوین» راه اندازی شد. هدف اصلی تتر، سرعت بخشی به انتقال ارزها است.
سه ویژگی زیر از مهم­ترین ویژگی ­های رمزارز تتر است:
-انجام تراکنش سریع
-کارمزد پایین
-داشتن ثبات قیمت
یکی از مهمترین کاربردهای تتر این است که می توانید برای تبدیل سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از تتر استفاده کنید. زمانی که نگران افت قیمت بیت کوین هستید، می توانید آن را به ارز دیجیتال پایداری مانند تتر تبدیل کنید که نوسانات قیمتی بیت کوین را ندارد. هر زمان که نیاز شد، می توانید تترهای خودتان را به بیت کوین تبدیل کنید.
به این فرآیند که یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگری تبدیل می شود، معامله جفت ارز دیجیتال گفته می شود.

 

 

د. لایت کوین

رمزارز «لایت کوین» با نماد اختصاری LTC یک رمزارز مبتنی بر بلاک چین است که انتقال آن بدون نظارت مستقیم هیچ گونه نهاد و یا ارگان دولتی به صورت غیرمتمرکز انجام می شود. لایت کوین توسط «چارلی لی» در 7 اکتبر سال 2011 ایجاد شد. ویژ­گی های لایت کوین بسیار شبیه به بیت کوین است اما تنها تفاوت اصلی این دو رمزارز، در نرخ تولید بلاک است.
لایت کوین نسبت به بیت کوین دارای نرخ تولید سریع تری است. از این رو، تراکنش­ های لایت کوین نیز در مدت زمان کوتاه تری تأیید می ­شود.

 

 

ه. بیت کوین کش

«بیت کوین کش» با نام اختصاری BCH شاخه ای از بیت کوین است که در نتیجه به روزرسانی بیت کوین و با هدف برطرف کردن یکسری از مشکلات بیت کوین ایجاد شد. این ارز کاملاً متفاوت از بیت کوین است؛ یکی از تفاوت های آن، افزایش در حجم بلاک هاست. حجم بلاک ها در بیت کوین 1 مگابایت و در بیت کوین کش 8 مگابایت است. این افزایش اندازه بلوک ها، سرعت انجام معاملات را بیشتر و زمان آن را کمتر می کند. بیت کوین کش نیز مانند بیت کوین دارای 21 میلیون واحد است و الگوریتم استخراج آن مشابه بیت کوین است.

 

 

و. دش

ارز دیجیتال «دش» با نام اختصاری Dash در سال 2014 توسط «ایوان دوفیلد» (Evan Duffielde) ساخته شد. دش به گونه ای طراحی شده که در کل دارای 18 میلیون سکه است.

 

 

ز.ریپل

رمزارز «ریپل» با نام اختصاری XRP در سال 2012 توسط «جید مک کالب» و «کریس لارسن» (Chris Larsen & Jed McCaleb) ساخته شده است. این رمزارز در حال حاضر یک شبکه پرداخت جهانی است که پرداخت های بین المللی فوری، دقیق و کم هزینه ای را ارایه می دهد. هدف ریپل در درجه اول، کمک به هموار کردن این بخش با استفاده از تسهیل پرداخت های جهانی بوده است.

 

 

 

در حال حاضر تمام پول­ های دنیا، پول فیات یا بی پشتوانه هستند که از سال 1971 دلار هم به عنوان یک پول بی پشتوانه توسط ریچارد نیکسون، اعلام شد. دلار وقتی به وجود می ­آید که دولت امریکا آن را چاپ کند. در گذشته، طلا پشتوانه دلار بود و عرضه آن با میزان طلای موجود در خزانه دولت، متناسب بود. اما امروزه، دلار هیچ پشتوانه ­ای ندارد! پشتوانه بیت کوین به عنوان یک ارز رمزنگاری شده، شبکه امن آن و مردم هستند و استقبال و پذیرش عمومی است که قیمت و ارزش آن را تعیین می­ کند

3. بیت کوین و دنیای پر رمز و راز آن

بیت کوین (bitcoin) که به اختصار BTC نام دارد، یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که مستقل از هر کشور یا محدوده جغرافیایی عمل می­ کند و توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، قابل استفاده است.
بیت کوین به عنوان یک شبکه نظیر به نظیر (Peer to Peer) برای پرداخت­ های آنلاین ایجاد شده که نیازی به یک سیستم پاسخگو مرکزی ندارد و تراکنش ها بین افراد بدون واسطه انجام می‌شود. همه چیز درباره ارزهای رمزنگاری شده توسط جامعه عظیمی از کاربران مانند من، شما و سایر افرادی که از آن استفاده می­ کنند، اداره می ­شود.
این امر باعث می­ شود تا از انحصار هر شرکت و کشوری خارج شویم و مستقل عمل کنیم.
یکی از مهم‌ترین مزیت­ های بیت کوین این است که انتقال آن در سراسر جهان با هزینه­ های بسیار پایین صورت می­ گیرد.
همچنین، معامله شما برای دیگران ناشناس باقی می ­ماند؛ فقط فرستنده و گیرنده بیت کوین می دانند که چه کسانی در این معامله دخیل هستند.

 چند سؤال در مورد بیت کوین

الف. چه کسی بیت کوین را برای اولین بار معرفی کرد؟

در اکتبر سال 2008، مقاله ­ای با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) منتشر شد که بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات ریاضی پیشنهاد کرد.
ایده این بود که یک وسیله مبادله (مستقل از هر مرجع مرکزی) تولید شود که بتواند به صورت الکترونیکی به روشی مطمئن، قابل اثبات و تغییرناپذیر، منتقل شود.
بسیاری معتقدند که ساتوشی ناکاموتو یک شخص نیست و این ارز دیجیتال محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است.

ب. پشتوانه بیت کوین 

شاید برایتان سؤال شده باشد که بیت کوین چه پشتوانه ­ای دارد.
قبل از اینکه در مورد پشتوانه­ این نوع ارزها صحبت کنیم، لازم است بدانیم که دیگر هیچ پول و ارزی در دنیا، پشتوانه ندارد؛ چه ریال ما و چه دلار امریکا!
در حال حاضر تمام پول­ های دنیا، پول فیات یا بی پشتوانه هستند که از سال 1971 دلار هم به عنوان یک پول بی پشتوانه توسط ریچارد نیکسون، اعلام شد.
دلار وقتی به وجود می ­آید که دولت امریکا آن را چاپ کند.
در گذشته، طلا پشتوانه دلار بود و عرضه آن با میزان طلای موجود در خزانه دولت، متناسب بود. اما امروزه، دلار هیچ پشتوانه ­ای ندارد!
پشتوانه بیت کوین به عنوان یک ارز رمزنگاری شده، شبکه امن آن و مردم هستند و استقبال و پذیرش عمومی است که قیمت و ارزش آن را تعیین می­ کند.
به این صورت که هر چه افراد بیشتری بیت کوین را بپذیرند و تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت بیت کوین روز به روز زیاد می شود.

ج. تفاوت بیت کوین با پول های معمولی

تفاوت های بین بیت کوین و پول معمولی را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

د. طرز کار بیت کوین 

چالش اصلی که در رابطه با کارکرد یک سیستم پرداخت دیجیتال وجود دارد این است که مطمئن باشیم هیچ فردی بیشتر از یک بار، یک مقدار پول را برای پرداخت و یا سرمایه­ گذاری مصرف نمی‌کند.
این را می­ دانیم که این امر برای پول­ های رایج مانند ریال، توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود.
اما نوآوری اصلی که بیت کوین را خاص می­ کند، این است که در شبکه برای تأیید معاملات، همه افراد حاضر در شبکه باید معامله را تأیید کنند.
بیت کوین در سیستم خود از یک قدرت توزیع شده استفاده می  کند؛ تمام شبکه بررسی می کند که همه چیز به درستی انجام می­ شود و هر بیت کوین فقط یک بار مصرف می­ شود.
بیت کوین بر اساس فناوری بلاک چین (blockchain) کار می­ کند.
بلاک چین به معنای جایی است که همه‌ی تراکنش­ های تأیید شده در مکانی به نام بلاک ثبت می‌شوند.
در واقع، بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده (عمومی) است که کل شبکه به آن اعتماد دارد و هر کاربری که در آن مشارکت دارد، یک نسخه از این دفتر را دارد. در بلاک چین هیچ نسخه اصلی وجود ندارد و همه نسخه­ ها با هم برابرند.
هر تراکنشی که تأیید می ­شود (از جمله بیت­ کوین­ هایی که تازه اضافه شده است)، در قالب بلاک به بلاک چین اضافه می شود.
کار تأیید معاملات توسط ماینرها انجام می‌شود که از کامپیوترهای خود برای تأیید معاملات استفاده می‌کنند. ماینرها، معادلات و مسایل ریاضی پیچیده­ ای را حل می­ کنند و یک بلاک در شبکه ایجاد می‌شود (به این فرایند، ماینینگ یا استخراج گفته می شود).
در حقیقت، با توجه به سایت خبری BlockExplorer.com، شانس حل یکی از این مسایل ریاضی در شبکه بیت کوین در فوریه 2019، حدود 1 در 8/5 تریلیون بود. برای حل این مسایل پیچیده، باید از دستگاه­ هایی استفاده شود که قدرت محاسباتی بالایی دارند.
این دستگاه ­ها انرژی زیادی مصرف می ­کنند و ماینرها باید هزینه­ های زیادی را پرداخت کنند.
در ژانویه سال 2009، هنگامی که اولین نسخه نرم افزار متن باز بیت کوین در دسترس قرار گرفت، اولین بلاک با نام «بلاک پیدایش» (Genesis block) استخراج شد و 50 بیت کوین به عنوان پاداش به کسی که اولین بلاک را استخراج کرد، به آدرس 1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa ارسال شد.
هر بار که یک بلاک جدید استخراج می­ شود، ماینر مقداری بیت کوین به عنوان پاداش استخراج دریافت می‌کند. این پاداش، هر 4 سال یکبار نصف می شود (هلوینگ بیت کوین).

ه. چرا باید از بیت کوین استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده ی اهمیت بیت کوین به عنوان یک ارز جهانی است:
بیت کوین به عنوان ارز برتر در 5 سال گذشته انتخاب شده است.
به عنوان یک واحد پول جهانی، می­ توانید بدون هیچ نگرانی در مورد هزینه­ های انتقال بین المللی، بیت کوین را به هر کسی در هر کجای دنیا ارسال کنید و به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.
هیج کس نمی ­تواند بودجه­ و سرمایه شما را قفل و دسترسی شما را قطع کند، زیرا شما بیت کوین را در یک کیف پول امن مانند بلاک چین نگه­داری می ­کنید.
بیت کوین قابلیت ذخیره به صورت آفلاین را دارد و می­ توان از سرقت آن جلوگیری کرد. بیت کوین یک پدیده اقتصادی جهانی است که بدون تورم است و به آینده مالی بهتر، کمک خواهد کرد.
به بازار بیت کوین می توان به عنوان یک فرصت سرمایه­ گذاری نگاه کرد؛ می‌توان با استفاده از آن سرمایه‌گذاری کرد و از سود آن بهره‌مند شد (البته فراموش نکنید که بازار بیت کوین نیز مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک و نوسان همراه است).

و- طرز خریدوفروش بیت کوین 

یکی از ساده ­ترین روش ها برای خرید و فروش بیت کوین، استفاده از صرافی ارزهای دیجیتال مانند والکس یا بایننس است.
ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید، پس از تأیید هویت خود، می­ توانید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.
توصیه ما این است که جهت فعالیت در این حوزه یک پلتفرم مطمئن و ساده را انتخاب کنید و ابتدا، سرمایه­ گذاری خود را با مبالغ خیلی کم شروع کنید؛ حتی 100 هزار تومان! بعد از آنکه کاملاً با سیستم آشنا شدید و تصمیم قطعی برای سرمایه  گذاری­ های بزرگ گرفتید، به صورت حرفه ­ای کار خود را در بازار رمزارزها شروع کنید.

4. بلاک چین یا زنجیره بلوک چیست؟

بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و زنجیره (Chain) تشکیل شده است. معنای لغوی بلاک چین، زنجیره بلاک (زنجیره بلوک) است؛ زمانی که در مورد زنجیره و بلاک در بلاک چین صحبت می­ کنیم، در واقع در مورد زنجیره ای از اطلاعات دیجیتالی صحبت می کنیم (اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده در یک بلاک از زنجیره).

 

 

در یک تعریف کلی، می توانیم بگوییم:
بلاک چین یک دفترچه توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به صورت زنجیره ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در این زنجیره، مسؤول ذخیره ­سازی نوعی از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است.
سیستم بیت کوین بدون بلاک چین نمی تواند کار کند، زیرا بیت کوین­ های جدید تنها بر اساس نسخه­ های قبلی تولید می­ شوند؛ به همین دلیل به بلاک چین نیاز دارد تا فعالیت ­های گذشته در آن ثبت ­شود.
برای مثال، اگر علی یک بیت کوین را با رضا معامله کند، در معامله بعدی رضا با امید، ثبت می شود که رضا قبلاً این بیت کوین را از علی دریافت کرده و اکنون آن را برای امید می­ فرستد.

مزیت تکنولوژی بلاک چین مشخص است:
– حجم بالایی از داده می­ تواند به آسانی مدیریت شود.
– هزینه مدیریت و گزارش­ گیری از تراکنش­ های مالی داخلی و بین­ المللی کاهش می­ یابد.
– ایجاد اختلال و دزدی در اطلاعات به وسیله رمزنگاری و الگوریتم اجماع غیرممکن است.
– با تکنولوژی غیرمتمرکز از نفوذ به بخشی از سیستم کاملاً جلوگیری خواهد شد.
– تنها حمله به بیش از نیمی کامپیوترها منجر به سوء استفاده خواهد شد که از لحاظ فنی غیرممکن است.
– نیازی به نگهداری توسط بانک نیست.
– هیچ هزینه­ ای ندارد.

 

بلاک چین یک دفترچه توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به صورت زنجیره ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در این زنجیره، مسؤول ذخیره ­سازی نوعی از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است. سیستم بیت کوین بدون بلاک چین نمی تواند کار کند، زیرا بیت کوین­ های جدید تنها بر اساس نسخه­ های قبلی تولید می­ شوند؛ به همین دلیل به بلاک چین نیاز دارد تا فعالیت ­های گذشته در آن ثبت ­شود

 

چند سؤال مهم در مورد بلاک چین

  • چرا به بلاک چین نیاز داریم؟!
    انسان­ ها همیشه برای رفع نیازهایشان، چیزی را پرداخت کرده­ اند؛ در ابتدا با مبادله کالا به کالا و بعدها با استفاده از صدف و سایر کالاهای واسطه، این کار انجام می­ شد. با کشف طلا و فلزات قیمتی، سکه اختراع شد، اما گاهی اوقات این­ سکه­ ها سنگین می شدند و حمل آنها راحت نبود. برای مثال، اگر می­ خواستید کالای گرانی بخرید، باید حجم زیادی از طلا و نقره را حمل و پرداخت می­ کردید.
    بنابراین، انسان­ ها اسکناس را اختراع کردند و کمی بعد، کارت های اعتباری به وجود آمدند. به دنبال آن، سیستم­ های پرداخت آنلاین ایجاد شدند اما همیشه این بانک بود که بیشترین پول را در اختیار داشت. به همین دلیل انسان­ های باهوش برایشان سؤال شد که:
  • چرا همیشه بانک بیشترین سود را از پول من می ­برد؟
  • چه اتفاقی می ­افتد اگر تنها یک واحد پولی در سراسر جهان وجود داشته باشد که مردم بتوانند از طریق آن معامله کنند؟

از اینجا، ایده ساخت بیت کوین شکل گرفت؛ یک سیستم پولی که مستقل از شهرها و بانک­ ها عمل می­ کند. آنچه که بانک­­ ها به نام مدیریت پول انجام می­ دهند، توسط زنجیره بلاک­ یا بلاک چین در سیستم انجام می ­شود که پایگاه داده ای غیرمتمرکز جهت ثبت و نگه­داری تراکنش­ ها است و دایماً گسترش پیدا می­ کند. بلاک چین مانند یک زنجیره عمل می کند که عناصر جدید دایماً به پایان آن افزوده می­ شود؛ به همین دلیل زنجیره بلاک نام دارد.

  • نحوه کار بلاک چین  
    همانطور که می دانید، بلاک چین شامل چندین بلاک است که به هم وصل شده­ اند. جهت اینکه یک بلاک به بلاک چین اضافه شود، باید 4 اتفاق رخ دهد:

1. شروع یک معامله یا تراکنش

یک معامله باید انجام شود. از مثال خرید از سایت دیجی کالا استفاده می کنیم (از مثال سایت دیجی کالا برای تصور خرید­ و درک توضیحات استفاده شده است؛ این سایت البته بر اساس فناوری بلاک چین کار نمی کند). محصول خودتان را انتخاب می­ کنید و با کلیک بر روی گزینه «ثبت سفارش»، خرید خود را ثبت می­ کنید.

2. تأیید معامله

پس از ثبت خرید، معامله شما باید تأیید شود. ابتدا نیاز است که اطلاعات جدید وارد سیستم شود. در بلاک چین، این کار به عهده کامیپوترها (سخت ­افزارها) است.
این شبکه غالباً از هزاران کامپیوتر تشکیل شده که در سراسر جهان پخش شده  اند.
وقتی از دیجی کالا خرید می­ کنید، شبکه به سرعت معامله شما را به روشی که انتخاب کردید، بررسی می­ کند؛ به این معنی که کامپیوترها جزییات خرید را از جمله زمان و مبلغ معامله، تأیید می­ کنند.

3. ذخیره معامله

معامله شما باید در یک بلاک ذخیره شود. پس از تأیید صحت معامله، مبلغ تومان معامله و امضای دیجیتالی شما در دیجی کالا، در یک بلاک ذخیره می­ شوند. در دیجی کالا، احتمالاً صدها یا هزاران نفر دیگر مانند شما آن محصول را خریداری می­ کنند و اطلاعات معامله آنها نیز به بلاک اضافه می­ شود (اینکار تا زمانی انجام می ­شود که ظرفیت بلاک تکمیل شود).

4. اضافه شدن بلاک به بلاک چین با استفاده از هش

به بلاک باید «هش» داده شود. پس از تأیید کلیه معاملات یک بلاک، باید یک کد شناسایی کننده منحصر به فرد به نام هش (Hash) به بلاک اختصاص یابد.
همچنین هش بلاک قبلی نیز به این بلاک اضافه می­ شود. پس از هش شدن، می توان بلاک را به بلاک چین اضافه کرد.

 

درحالی که هدف از سرمایه گذاری کسب ثروت در یک بازه زمانی طولانی، با خرید و نگهداری یک سری دارایی (سهام، اوراق قرضه، دلار، طلا و غیره) است. در مقابل، منظور از ترید، خرید و فروش مکرر در بازار مالی برای کسب سود بیشتر است. ترید و سرمایه گذاری هر چند هر دو به دنبال سود بیشتر هستند، اما برای رسیدن به این هدف، راه های مختلفی را دنبال می­‌کنند

 

  • تفاوت بلاک چین  با بیت کوین 
    هدف از بلاک چین، فراهم آوردن بستری است که اطلاعات دیجیتالی ضبط و توزیع شوند، اما ویرایش و دستکاری نشوند. فناوری بلاک چین نخستین بار در سال 1991 توسط هابر و استورنتا ( Stuart Haber and W. Scott Stornetta) مطرح شد. اما تقریباً دو دهه بعد، با راه ­اندازی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در ژانویه سال 2009، بلاک چین اولین کاربرد خود را دنیای واقعی تجربه کرد و به عنوان بخشی از بیت کوین اجرا شد.
    دقت کنید که بلاک چین همان بیت کوین نیست. بیت کوین تنها یکی از برنامه­ های بی شماری است که بر روی بلاک چین ساخته شده است.
    بیت کوین در حال حاضر بدون شک محبوب­ ترین پروژه بلاک چین است، اما فناوری بلاک چین می­ تواند فراتر از بیت کوین عمل ­کند.
    می­ توان گفت که بلاک چین برای بیت کوین مثل اینترنت برای گوگل است.
  • مفهوم کلید عمومی و کلید خصوصی در بلاک چین 
    جهت استفاده از بیت کوین برای اهداف شخصی و تجاری، شما به یک کیف پول امن دیجیتال و اینترنت نیاز دارید و می توانید مانند پول معمولی از آن استفاده کنید: انتقال، دریافت و ذخیره.
    ذخیره سازی در کیف پول ارز دیجیتال می تواند به دو صورت ذخیره سازی سرد و ذخیره سازی گرم انجام شود که در مورد اول ذخیره سازی به صورت آفلاین و در مورد دوم ذخیره سازی به صورت آنلاین انجام می شود.
    هر کیف پول از دو کلید رمزنگاری منحصر به فرد و مجزا تشکیل شده است:
    یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. کلید عمومی مکانی است که معاملات به آن سپرده شده و از آن خارج می شوند (مانند شماره حساب).
    این کلید همچنین به عنوان امضای دیجیتالی کاربر در صفحه اصلی بلاک چین ظاهر می­ شود. کلید عمومی کاربر نسخه کوتاه شده از کلید خصوصی آنها است که از طریق یک الگوریتم پیچیده ریاضی ایجاد شده است.
    با این حال، به دلیل پیچیدگی این معادله، معکوس کردن روند و تولید کلید خصوصی از یک کلید عمومی غیرممکن است.
    به همین دلیل، فناوری بلاک چین محرمانه تلقی می­ شود.

 

5. معامله یا ترید ارز دیجیتال

به خرید و فروش ارز دیجیتال، ترید ارز دیجیتال (ترید یا معامله؛ Trade) گفته می ­شود و هدف از آن، کسب سود در بازه های زمانی مختلف است.
متأسفانه بیشتر مقالات و کتاب­‌ها، تفاوتی بین ترید و سرمایه گذاری قایل نمی شوند. درحالی که هدف از سرمایه گذاری کسب ثروت در یک بازه زمانی طولانی، با خرید و نگهداری یک سری دارایی (سهام، اوراق قرضه، دلار، طلا و غیره) است. در مقابل، منظور از ترید، خرید و فروش مکرر در بازار مالی برای کسب سود بیشتر است. ترید و سرمایه گذاری هر چند هر دو به دنبال سود بیشتر هستند، اما برای رسیدن به این هدف، راه های مختلفی را دنبال می­‌کنند.

پاسخ به چند سؤال در مورد ترید ارز دیجیتال

  • تریدر کیست؟
    فرد معامله‌گر یا تریدر (Trader)، با هدف کسب سود به خرید و فروش ارز دیجیتال با توجه به نمودارهای قیمتی و اخبار بازار می ­پردازد.
  • معامله جفت ارز به چه معناست؟
    زمانی که دو ارز غیر یکسان در برابر هم مبادله یا معامله شوند (Currency Pair)، معامله جفت ارز روی می­ دهد.
  • چه روش هایی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

خرید و فروش فوری ارز دیجیتال یا Scalping
به ترید ارز دیجیتال در بازه زمانی بسیار کوتاه (چند ثانیه تا چند دقیقه) برای کسب سود سریع، خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ گفته می­ شود.

خرید و فروش روزانه ارز دیجیتال یا Day Trading
معاملات روزانه کوتاه مدت است و می تواند به معنای نگه داشتن دارایی فقط برای یک روز باشد. در این روش، تریدر قبل از پایان یافتن روز، دارایی خود را به امید کسب سود کم اما سریع، می ­فروشد.

خرید و فروش نوسانی ارز دیجیتال یا swing trading
ترید ارز دیجیتال به روش خرید و فروش نوسانی، در بازه زمانی میان مدت انجام می ­شود. بر خلاف معامله روزانه که شامل خرید و فروش به صورت روزانه برای کسب سود کم است، در خرید و فروش نوسانی، تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال موقعیت های مناسبی را برای سرمایه گذاری در بازه زمانی 2 هفته الی 2 ماه به دست می آورند تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند

خرید و فروش ارز دیجیتال با موقعیت گیری یا Position Trading
ترید ارز دیجیتال به روش موقعیت گیری، در بازه زمانی بلند مدت و با استفاده تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام می­ شود.
در این روش، در واقع با استفاده از تحلیل فاندامنتال، یک موقعیت خرید و فروش برای 3 الی 12 ماه در نظر گرفته می­ شود (متغیرهای کلیدی مانند ارزش بازار، تعداد ارز دیجیتال و مؤسسان ارز دیجیتال موردنظر مورد بررسی قرار می­ گیرند).

 

6. چه تفاوت­ هایی بین معامله ارز دیجیتال و معامله در بورس وجود دارد؟

موارد زیر، از جمله مهم­ترین تفاوت­ های معامله ارز دیجیتال و معامله در بورس به شمار می روند:

الف- نوسانات قیمت

یکی از بارزترین تفاوت­ های میان دو بازار ارز دییجتال و بورس، نوسانات قیمتی است. نوسانات روزانه قیمت در بورس، هرگز بیشتر از پنج یا ده درصد نمی­ شود.
در حالی که نوسانات قیمت در مورد ارزهای دیجیتال، بسیار متغیر و سریع است. همین مسأله سبب شده است تا در بازار ارز دیجیتال شاهد رشدها و ریزش­ های بسیار بزرگ تنها در طی چند ساعت باشیم (مانند بیت کوین).

ب-کارمزد معامله

میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال بیشتر است. در هر خرید و فروش سهام چیزی حدود یک و نیم درصد از سرمایه کارگزاران معاملاتی به عنوان کارمزد کاسته خواهد شد. این رقم در معاملات کلان بسیار قابل توجه خواهد بود. در حالی که در بازار ارز دیجیتال میزان کارمزد به ازای خرید و فروش هر ارز بسیار ناچیز است.
البته باید در نظر داشت میزان کارمزد تمام ارزهای دیجیتال یکسان نیست و از طرفی، میزان کارمزد صرافی­ های مختلف نیز متغیر است.

ج-ساعت معامله

زمان کاری بازار بورس در دنیا به ساعات خاصی در روز محدود می شود و در روزهای تعطیل، بازار بورس نیز تعطیل است. برای مثال، ساعات کاری بورس در کشور ما از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر است.
اما در مقابل، معامله ارز دیجیتال را می­ توانید در هر ساعت از شبانه روز انجام دهید و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد (روزهای تعطیل نیز کاربران می توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند).

د- سود سهام

به میزان پرداختی که با دستور هیأت مدیره شرکت و موافقت مجمع عمومی سهامداران به سهام­ داران آن شرکت داده می­ شود، سود سهام یا «سود قابل پرداخت» گفته می شود. معادل سود سهام در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران و تریدرها می توانند با خرید و فروش اصولی در این بازار، سود کسب کنند.

ه- دسترسی به اطلاعات حساس

یکی از مهم­ترین تفاوت­ های دو بازار، در میزان استفاده از اطلاعات حساس است. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که می­ تواند بر ارزش یک سهام و یا ارز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، شروع یک قرارداد بزرگ کاری می ­تواند ارزش سهام یک شرکت را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. اگر افرادی که در جریان جزییات پروژه هستند، شروع به خریداری سهام شرکت کنند، طبق قانون مجرم هستند. در سهام هرگونه تجارت بر پایه این فاکتورهای حساس غیر قانونی است.
در حالی که این نوع منع قانونی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آنها سو استفاده کند. افراد می توانند بر اساس تحلیل های خودشان (تحلیل فاندامنتال و تکنیکال)، وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

 

7. وضعیت قانونی خرید و فروش و استخراج بیت کوین در ایران

وضیعت قانونی خرید و فروش بیت کوین در کشور شفاف نیست و مجوز خاصی برای آن صادر نشده است.. اما خرید و فروش بیت کوین توسط مردم، جرم شناخته نمی شود. بانک ها، صرافی ها و مؤسسات مالی نمی توانند به حوزه ارزهای دیجیتال وارد شوند و معامله بیت کوین برای بانک ها و مؤسسات مالی ممنوع است.
ماینینگ یا استخراج بیت کوین در کشور قانونی است اما باید از وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) مجوز اخذ شود.
جهت واردات تجهیزات استخراج به کشور، باید از وزارت صمت مجوز دریافت شود. برای این کالاها، ردیف کالا مشخص شده است.

8. عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین

عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند که در ادامه، 5 مورد از این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

عامل اول: سیستم عرضه و تقاضا

بخشی از ارزش فلزهای گران بها و قیمتی مانند طلا، به دلیل عرضه ی محدود آن ها به دست می‌آید و معمولاًً هم، قیمت این فلزات توسط سیستم عرضه و تقاضا (Supply and Demand) کنترل می‌شود.
عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده‌ی اقتصادی است که روی قیمت خیلی از کالاها تأثیر می‌گذارد.
عرضه و تقاضا بیت کوین نیز از مهمترین و اصلی ترین عواملی محسوب می شود که روی قیمت آن تأثیرگذار است.
به طور کلی، هر چه تقاضا بیشتر باشد و حجم محدودی از کالا وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد و هرچه عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند. این اصل در مورد ارزهای دیجیتال نیز صادق است.
هرچه تقاضا برای یک ارز دیجیتال بیشتر شود و حجم عرضه آن محدود باشد، قیمت آن ارز افزایش پیدا می کند.
برای مثال با افزایش تقاضای بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا می کند. این موضوع همان تحلیل تکنیکال و بررسی نمودار قیمت بیت کوین است.

عامل دوم: هاوینگ بیت کوین

جهت کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر 4 سال یکبار پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود که به این پدیده هاوینگ (Halving) می گویند.
در سال 2009 که اولین بیت کوین استخراج شد، پاداش استخراج 50 بیت کوین بود. اولین هاوینگ در سال 2012 (پاداش استخراج یک بیت کوین: 25 بیت کوین) و دومین هاوینگ در سال 2016 (پاداش استخراج یک بیت کوین: 5/12 بیت کوین) اتفاق افتاد.

در حال حاضر پاداش استخراج یک بیت کوین که حدود 10 دقیقه زمان می برد و دستگاه های پرقدرتی نیاز دارد، 12.5 بیت کوین است که در هلوینگ بعدی در سال 2020، این پاداش نصف می شود (6.25 بیت کوین به ازای استخراج یک بیت کوین).
برخی از تحلیل گران با بیان اینکه تاریخ همیشه تکرار می شود، معتقدند که هلوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود و این امر ناشی از کاهش عرضه بیت کوین است؛ چرا که نصف شدن پاداش استخراج سبب کم شدن فعالیت ماینرها به صورت مقطعی می شود.

در دوره های قبلی، بعد از هر بار هلوینگ، قیمت بیت کوین افزایش پیدا کرده است و انتظار می رود در هلوینگ بعدی که فاصله زیادی تا تحقق آن نمانده است، قیمت بیت کوین مجدد افزایش یابد.
برخی از تحلیل گران نیز اظهار نظر کرده اند که ممکن است هلوینگ پیش رو در سال 2020، تأثیر بسزایی بر قیمت بیت کوین نداشته باشد.
با این حال، هیچ قطعیتی در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین در اثر پدیده هلوینگ وجود ندارد.

عامل سوم: پیچیدگی بلاک چین ها و سختی استخراج

هر چه بلاک چین ها ایمن‌تر و هر چه پیچیدگی استخراج (Difficulty) بیت کوین هم بیشتر باشد، ارزش و قیمت بیت کوین و سایر ارزها بالاتر می رود.
البته در این صورت، به دست آوردن بقیه ی بیت کوین ها از طریق استخراج هم سخت تر خواهد بود.

عامل چهارم: سودمندی ارزهای دیجیتال

یک عامل مهم و اصلی در تعیین قیمت هر ارز دیجیتالی، مفید و سودمند بودن آن است. اگر شما نتوانید برای کار خاصی از یک ارز استفاده کنید، به عنوان مثال، سرمایه گذاری یا پرداختی را با آن انجام دهید، آن ارز هیچ گونه ارزشی ندارد.
بیت کوین، حتی در مقیاس های بالا و زیاد هم می‌تواند در پرداخت ها مورد استفاده قرار بگیرد و این بدین معناست که سودمندی بیت کوین بسیار بالا است.

همین سودمندی عامل مهمی در افزایش قیمت بیت کوین به شمار می رود.
پیچیدگی بالای بیت کوین در کنار مصرف بالای انرژی برای استخراج آن، موجب افزایش قیمت بیت کوین شده است و به همین خاطر هم می‌تواند در سرمایه گذاری‌ها استفاده شود. اگر این سودمندی و کاربرد ارزها تغییر پیدا کند، می‌تواند منجر به نوسانات قیمت شود.
برای مثال، سودمندی اتریوم به خاطر یک پلتفرم قرارداد هوشمند است و این امر، علت قیمت نسبتاً بالای اتریوم در مقابل دیگر ارزهای دیجیتال است.

عامل پنجم: نهنگ ها و نوسانات بازار

یکی از عوامل کلیدی در بازار ارزهای دیجیتال، افرادی هستند که مقدار زیادی از سرمایه بازار را در اختیار دارند.
به چنین افرادی اصطلاحاً نهنگ یا وال گفته می شود که بزرگ ترین بازیگر ارزهای دیجیتال است. وال ها در بازار ارز دیجیتال مانند سهامداران عمده در بازار بورس هستند.

از جمله معروف ترین نهنگ ها در بازار ارزهای دیجیتال، می توان به ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، دوقلو های «وینکلواس» و «راجر ور» اشاره کرد که مقدار زیادی از کل بیت کوین ها را دارا هستند.
برخی از نهنگ ها تمایل دارند که بیت کوین های خود را نگه دارند و برخی به معامله بیت کوین می پردازند.

نهنگ ها چه بیت کوین ها را بفروشند و چه آنها را نگه دارند، بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار هستند.
فرض کنید یک نهنگ (یا گروهی از نهنگ ها) حجم زیادی از بیت کوین ها را بفروشد. همین کار می تواند روندی نزولی در بازار ایجاد کند و قیمت ها ریزش پیدا می کند. چرا که عموم کاربران فکر می کنند حجم زیادی از سرمایه در حال خارج شدن از شبکه است و مسأله شک و تردید ایجاد می شود (البته در این شرایط مردم می توانند از این فرصت استفاده کنند و به خرید بیت کوین بپردازند).

اگر نهنگ ها بیت کوین های خود را نگه دارند و نفروشند، به دلیل اینکه تعداد کل ها بیت کوین هایی که برای خرید وجود دارد، کاهش می یابد، بازار تحت فشار قرار می گیرد و قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می کند.

 

قیمت کریپتو

قیمت کریپتوکارنسی‌ها همواره با نوسانات زیادی همراه بوده است. به همین دلیل در طولانی مدت قیمت ثابتی ندارند و پیش‌بینی قیمت آن‌ها نیازمند آگاهی از عوامل تعیین کننده قیمت یک ارز دیجیتال است. هر چند فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند در نتیجه سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

الف. قوانین و مقررات حاکم در کشورها

کریپتوکارنسی یک پدیده جدید سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و دولت‌ها هنوز قوانین و زیرساخت‌های ثابتی برای چگونگی به کارگیری کریپتوکارنسی ندارند.
به همین دلیل است قوانین و اخباری که درباره کریپتوها وضع می‌شود، روی قیمت آن‌ها به طرز چشمگیری تأثیرگذار است. برای مثال زمانی که وب سایت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال در چین توسط دولت مسدود شد روی قیمت‌ کریپتو و نوسان آن اثر بسیار زیادی داشت.

ب. عرضه و تقاضا

یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر در قیمت کریپتوکارنسی‌ها، عرضه و تقاضا است.
هر چقدر تقاضا برای یک کریپتوکارنسی زیاد باشد، به همان اندازه قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش قیمت زمانی بیشتر خواهد شد که میزان عرضه نیز محدود باشد. بیت کوین یک مثال بسیار خوب برای این مورد است. به دلیل تقاضای بالا و کمبود عرضه، قیمت بیت کوین افزایش بسیار زیادی داشته است.

ج. کاربردپذیری

ارزهای دیجیتال می‌توانند برای کاربردهای مختلفی طراحی شوند. هر چقدر یک ارز دیجیتال کاربرد بیشتری داشته باشد تقاضا برای آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
به عنوان مثال اتریوم یکی از ارزهای محبوب در بین کاربران است که از کاربردپذیری بالایی برخوردار است و به همین دلیل استقبال از آن بسیار زیاد است. اتریوم یک پلتفرم متن باز است که برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.

د. هیجان در بازار

هیجان جزئی از ماهیت بازار سرمایه است. بازار کریپتوکارنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اخبار مثبت و منفی که در سراسر جهان در ارتباط با کریپتوکارنسی‌ها پخش می‌شود از دیگر عوامل تعیین کننده افزایش یا کاهش قیمت به شمار می‌روند.
هر چند هیجان در بازار لازم است اما افراط و تفریط در آن خوب نیست.
هیجانات بلند مدت می‌تواند ضررهای سهمگینی را با خود به همراه داشته باشد. به همین دلیل سرمایه گذاران نباید بر اساس اخبار آنی تصمیم به خرید و فروش بگیرند و باید سعی کنند دیدگاه منطقی خود را حفظ کنند.

ه. دشواری استخراج (ماینینگ)

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در تعیین قیمت رمزارزهای قابل استخراج، میزان سختی استخراج آن است. در شبکه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کاربران زمانی که برای یکدیگر ارز دیجیتال انتقال می‎‌دهند، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها در بلاک‌ها ذخیره می‌شود. از آن جایی که هیچ نهاد مرکزی برای تأیید تراکنش‌ها وجود ندارد، تایید تراکنش‌ها و آرایش بلاک‌های زنجیره بر عهده ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال است. ماینرها در برابر این کار علاوه بر کارمزد تراکنش‌ها، واحدهای جدید تولید شده را نیز به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.
این فرآیند استخراج نام دارد.
در این دسته از ارزهای دیجیتال، سختی استخراج یکی از فاکتورهای مهم در افزایش یا کاهش قیمت است. اگر سختی استخراج یک ارز دیجیتال زیاد نباشد، عرضه آن زیاد خواهد بود که باعث کاهش قیمت آن خواهد شد.

صرافی‌های کریپتوکارنسی

برای نقد کردن ارزهای دیجیتال و تبدیل کردن آن‌ها به واحد پولی رایج در هر کشور باید از صرافی‌های کریپتوکارنسی کمک گرفت. در سال‌های اخیر صرافی‌های زیادی در ایران و سایر کشورها تأسیس و راه‌اندازی شده‌ است.
اما نباید از توجه به این نکته غافل شد که خرید و فروش رمزارزها و تبدیل آن‌ها به یکدیگر به امنیت بالایی احتیاج دارد. به همین دلیل انتخاب صرافی امن و معتبر از اهمیت بالایی برخوردار است.

صرافی بایننس (BINANCE)

بایننس یکی از محبوب‌ترین و بزرگ ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا است که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد. بنیان گذار این صرافی «چانگ پنگ ژائو» (Changpeng Zhao) ملقب به CZ است. این صرافی در ابتدا تنها یک صرافی بسیار ساده بود که با هدف خرید و فروش برخی از رمزارزها راه‌اندازی شد.
اما بعد از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی بایننس به یکی از صرافی‌های معتبر تبدیل شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی بایننس می‌توان به امنیت بالا، هزینه کارمزد بسیار پایین و همچنین سرعت تراکنش بسیار بالا اشاره کرد.
اما کاربران ایرانی باید به این نکته توجه داشته باشند که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، کاربران ایرانی نمی‌توانند از خدمات صرافی بایننس استفاده کنند.
هر چند برخی از کاربران با استفاده از روش‌های مختلف در این صرافی خرید و فروش رمزارزهای خود را انجام می‌دهند اما امکان بلوکه شدن دارایی‌ کاربران ایرانی بسیار زیاد است. حتی به این موضوع در قسمت قوانین و مقررات سایت صرافی بایننس اشاره شده است.
با توجه به محدودیت فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی متأسفانه برخی از افراد سودجو نیز از طریق راه اندازی وب سایت‌های جعلی اقدام به کلاهبرداری از کاربران ایرانی می‌کنند.
بنابراین باید در انتخاب صرافی کریپتوکارنسی دقت بیشتری کرد.
کاربران ایرانی می‌توانند از خدمات صرافی والکس برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

خلافکاران، چگونه از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند؟

امروزه ارزهای دیجیتال در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما همچنین ابزاری هستند که خلافکاران از آن به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند.
همانطور که شاهد هستید ارزهای دیجیتال تأثیرات مثبت فراوانی بر جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم داشته است، اما از همان لحظه‌ای که این پدیده اختراع شد، به بخش مهمی از دنیای جرایم سایبری تبدیل گردید.

پیش از به وجود آمدن ارزهای دیجیتال، خلافکاران و مجرمان سایبری راه راحت و مناسبی برای دریافت پول نداشتند.
اکنون آنها می‌توانند در کسری از ثانیه به صورت ناشناس از هر کسی پول دریافت کنند.

ارتباط بین جرایم سایبری و ارزهای دیجیتال در حال حاضر بسیار شناخته شده است؛ بسیاری از مردم حتی پیشنهاد کرده‌اند که در نتیجه این کار، بایستی جلوی فعالیت ارزهای دیجیتال گرفته شود. با مطالب گفته شده، این سؤال پیش می‌آید که چرا ارزهای دیجیتال در میان خلافکاران و مجرمان سایبری بسیار محبوب است و آنها چگونه از رمزارزها استفاده می‌کنند.

محبوبیت ارزهای دیجیتال در بین خلافکاران و مجرمان سایبری به راحتی قابل درک است. رمزارزها برای کمک به این افراد اختراع نشده، اما بسیاری از عملکردهای آن برای این منظور عالی است. در ادامه دلایل مختلفی که خلافکاران از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند را شرح خواهیم داد.

تراکنش‌های برگشت ناپذیر

پس از پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال، امکان معکوس کردن تراکنش برای فرستنده وجود ندارد. به دلیل اینکه هیچ بانکی در انجام این کار دخیل نبوده تا بتوان با آن ارتباط برقرار کرد، بنابراین هیچ محافظت پرداختی در پرداخت‌ از طریق ارز دیجیتال وجود ندارد. پرداخت به کسی با ارز دیجیتال مشابه پرداخت پول نقد به آن شخص است.

دریافت به صورت ناشناس

هر کسی می تواند در چند ثانیه یک آدرس ارز دیجیتال ایجاد کند و نیازی به ارایه هیچ نوع اطلاعات شخصی نیست. بانک‌ها و سایر ارایه دهندگان خدمات مالی ملزم به رعایت دقیق قوانین احراز هؤیت مشتری (KYC) هستند.
افتتاح یک حساب بانکی یا استفاده از اکثر خدمات مالی بدون احراز هویت امکان پذیر نیست؛ اما از طرف دیگر، آدرس‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان به صورت کاملاً ناشناس ایجاد کرد.

غیرقابل ردیابی

ارزهای دیجیتال آن طور که بسیاری از مردم معتقدند غیرقابل ردیابی نیست.
همه تراکنش‌ها در بلاکچین عمومی در دسترس هستند و می‌توان آنها را مشاهده کرد. این امکان وجود دارد که پرداخت یک رمزارز را پیگیری کرد و اگربا آدرسی همراه باشد که با هویت یک فرد مرتبط است، می‌توان از این طریق مالک را پیدا کرد، اما با استفاده از میکسر می‌توان از این امر جلوگیری کرد.
این سرویس‌ها اساساً ارزهای دیجیتال را به آدرس‌های زیادی منتقل می‌کنند که غیرقابل ردیابی می‌شود.

نگهداری بی‌ خطر

یک خلافکار یا مجرم سایبری موفق نمی‌تواند درآمد خود را به حساب بانکی خود واریز کند، زیرا خطر بزرگی وجود دارد که سؤالاتی از وی در مورد اینکه این پول از کجا آمده است پرسیده شود.
این کاملاً مشخص بوده که ارزش آتی ارزهای دیجیتال جای شک و تردید دارد، اما اگر قیمت تاریخی ارزش خرید داشته باشد، نگه داشتن درآمد آنها به شکل ارزهای دیجیتال می‌تواند یک استراتژی قابل قبول باشد. برخلاف پول نقد، ارزهای دیجیتال را می‌توان به راحتی پنهان و جا به جا کرد.

برداشت آسان

در حال حاضر راه‌های زیادی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد وجود دارد. به شرط اینکه منبع ارز دیجیتالی که به صورت غیرقانونی به دست آمده به اندازه کافی پنهان باشد، حتی می‌توان از آن برای پرداخت در تعداد زیادی از کسب و کارهای آنلاین استفاده کرد.

خلافکاران چگونه از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند؟

ارز دیجیتال در حال حاضر تقریباً در همه انواع جرایم سایبری استفاده می‌شود. در ادامه هشت راه برای سود بردن مجرمان سایبری از ارزهای دیجیتال آورده شده است.

دزدی

دزدیدن ارزهای دیجیتال کار آسانی است و هر ساله مقادیر زیادی ارز دیجیتال توسط هکرها به سرقت می‌رود. تاکنون بزرگ ترین حملات بر علیه صرافی‌های ارزهای دیجیتال انجام شده، اما گاهی اوقات با استفاده از یک سری تکنیک‌های خاص، افراد نیز مورد هدف قرار می‌گیرند. این تکنیک‌های خاص شامل حملات فیشینگ و کلیدنگار بوده که هر دو برای سرقت رمزهای عبور طراحی شده‌اند.
این امر به خلافکاران و مجرمان سایبری اجازه می‌دهد که حتی بدون مراجعه به قربانی، آدرس‌های ارزهای دیجیتال را خالی کنند.

باج افزار

شاید بتوان گفت ارزهای دیجیتال مسؤول افزایش حملات باج افزار بوده است.
باج افزار ده‌ها سال بوده که یک تهدید محسوب می‌شود، اما تا قبل از به وجود آمدن رمزارزها، مهاجمان هیچ راهی برای درخواست مبالغ هنگفت نداشتند.
امروزه همه حملات باج‌ افزار مستلزم پرداخت باج از طریق ارز دیجیتال هستند.
در حملات بزرگ، این خواسته‌ها به میلیون‌ها دلار می‌رسد.

انواع دیگر اخاذی

باج افزار شناخته‌شده‌ترین نوع اخاذی بوده که همچنین مؤثرترین آن نیز محسوب می‌شود، اما به هر دلیلی می‌توان از مردم اخاذی کرد.
اگر یک هکر به هر نوع اطلاعات شخصی و خصوصی از یک فرد در کامپیوتر وی دسترسی پیدا کند، می‌تواند با آن شخص تماس بگیرد و در ازای سکوت، مبلغی را با ارز دیجیتال درخواست کند.
بسیاری از مردم حتی با استفاده از تهدیدهای کاملاً ساختگی اخاذی می‌شوند.

اطلاعات دزدیده شده

ارزهای دیجیتال به هکرها اجازه می‌دهد تا از سرقت اطلاعاتی که در واقع از آنها استفاده نمی‌کنند سود ببرند. امروزه هر نوع اطلاعات شخصی از جمله مدارک هویتی و شماره کارت اعتباری قابل فروش است. هنگامی که نقض داده در یک سازمان بزرگ رخ می‌دهد، داده‌ها معمولاًً به صورت عمده در ازای ارز دیجیتال فروخته می‌شوند. این امر منجر به استفاده از آن داده‌ها برای جرایم سایبری دیگر می‌شود و هکرها را برای سرقت بیشتر ترغیب می‌کند.
هک‌های کوچک تر مانند هک ایمیل‌های شخصی و اکانت شبکه‌های اجتماعی نیز به همین دلیل گفته شده سودآور هستند.
اکانت‌های دزدیده شده از هر نوع پلتفرم اکنون در ازای ارزهای دیجیتال مجدداً فروخته می‌شوند.

کلاهبرداری‌ های آنلاین

اکنون در بسیاری از کلاهبرداری های آنلاین از قربانی خواسته می‌شود که با ارزهای دیجیتال مبلغ درخواستی را پرداخت کند. اکثر کاربران اینترنت مایل به استفاده از ارزهای دیجیتال برای خریدهای مرسوم نیستند. اما سناریوهای زیادی وجود دارد که در آن افراد فریب داده می‌شوند تا ارزهای دیجیتال را برای افراد غریبه ارسال کنند. ارزهای دیجیتال باعث شده‌اند که قربانی پس از اینکه پی برد مورد کلاهبرداری قرار گرفته، نتواند پول خودش را پس بگیرد.

کریپتو جکینگ

کریپتوجکینگ یا رمزارزربایی، به عمل استفاده از دستگاه شخص دیگر برای استخراج ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که به راه‌های مختلف می‌توان اینکار را انجام داد. برخی از وب‌سایت‌ها از طریق دستگاه هر کسی که از آنها بازدید می‌کند، ارز دیجیتال استخراج می‌کنند. برخی از بدافزارها همچنین بر روی کامپیوترهای قربانیان نصب می‌شود تا فعالیت استخراج را در پس زمینه انجام دهد.
برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که کریپتوجکینگ دارد از باج افزار سودآورتر می‌شود.

پرداخت برای خدمات غیرقانونی

ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم کرده‌اند که برای خدمات غیرقانونی به صورت ناشناس پرداخت انجام شود. انجام جرایم سایبری به عنوان یک خدمت به طور فزاینده‌ای درحال رایج شدن است. این امر جرایم سایبری را سودآورتر می‌کند و انجام حملات را برای افراد عادی آسان‌تر می‌سازد.
اکنون هکرها برای استخدام و به کارگیری در دسترس هستند و ارزهای دیجیتال به آنها اجازه می‌دهد تا به صورت ناشناس استخدام شوند.

پرداخت حقوق کارکنان

ساختار سازمان‌های بزرگ جرایم سایبری، اغلب شبیه به سازمان‌های معمول است که شامل کارکنان سطوح مختلف و ترتیبات بازاریابی وابسته می‌شود. ارزهای دیجیتال همه اینها را ممکن ساخته و به همه اجازه می‌دهد بدون اینکه کسی هؤیت خودش را فاش کند، پول دریافت کنند.

آیا ارزهای دیجیتال باید به شدت تحت نظارت قرار گیرند؟

ارزهای دیجیتال سودآوری جرایم سایبری را افزایش داده و برخی افراد پیشنهاد کرده‌اند که در نتیجه آن باید ممنوع شود یا به شدت تحت نظارت قرار گیرد. استدلال متقابل این است که جلوگیری از استفاده از ارزهای دیجیتال مانع از جرایم سایبری نخواهد شد.
درصورتی که اینترنت به عنوان ابزاری محبوب برای ارتباطات و تجارت الکترونیک باقی بماند، افرادی وجود خواهند داشت که سعی می‌کنند از آن برای اهداف کلاهبرداری استفاده کنند. بسیاری از انواع جرایم سایبری به ارز دیجیتال وابسته نیستند و بسیاری از انواع جرایم را می توان با استفاده از روش‌های جایگزین انجام داد. با ادامه پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال، امکان ممنوعیت چنین ارزهایی نیز بدون توجه به این امر به طور فزاینده‌ای غیرممکن می‌شود.

رایانه‌های کوانتومی آینده می‌توانند رمزنگاری بیت کوین را بشکنند

پژوهشگران می‌گویند با «پیشرفت‌های آینده»، این امکان که رایانه‌های کوانتومی بتوانند رمزنگاری بیت کوین را بشکنند «دست‌یافتنی» خواهد بود.
پژوهشگران اندازه رایانه کوانتومی مورد نیاز برای شکستن رمزنگاری شبکه بیت کوین را برآورد کرده‌اند تا بسنجند رایانه‌های کوانتومی آینده در چه ابعادی باید باشند تا بتوانند سایر وظایف را انجام دهد. «مارک وبر»، که هنگام مدیریت این پژوهش در دانشگاه «ساسکس» مشغول به کار بود، گفت:

«بیشتر کارهای پژوهشی انجام‌شده در این حوزه بر یک بستر سخت‌افزاری خاص، دستگاه‌های ابررسانا، مانند آنچه آی‌بی‌ام و گوگل رویش کار می‌کنند، متمرکز است. بسترهای سخت‌افزاری گوناگون در ویژگی‌های سخت‌افزاری اصلی مانند میزان عملکرد و کیفیت کنترل روی کیوبیت‌ها -واحد پایه‌ای پردازش و رمزنگاری کوانتومی- بسیار متفاوت خواهند بود»

رایانه‌های کوانتومی بیت‌های کلاسیک‌- همان صفرویک‌هایی که برای رمزگذاری اطلاعات دیجیتال‌‌ استفاده می‌شود- را با بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها جایگزین می‌کنند.
کیوبیت‌ها که در وضعیت برهم‌نهی قرار دارند، می‌توانند هم‌زمان به‌عنوان صفر و یک عمل کنند، به این معنا که با هر کیوبیت جدیدی که به رایانه اضافه می‌شود، قدرتش به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند نه خطی.

 

کلام آخر

– ارز دیجیتال (ارز مجازی) مفهوم گسترده­ ای دارد و شامل هر گونه ارزی می­ شود که به صورت دیجیتالی در دسترس است. کریپتوکارنسی (رمزارز، ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده) نوعی ارز دیجیتال است که جهت امنیت شبکه و معاملات خود، از علم رمزنگاری استفاده می­ کند.

– سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلندمدت در زمینه رمزارزها را می توان یکی از روش های مناسب برای سرمایه گذاری دانست. می توانید از بین شبکه های مختلف رمزارزها، آن شبکه ارزی که دارای پتانسیل بیشتری برای سودآوری است را انتخاب کنید. ولی نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای یک سرمایه گذاری مناسب، بهتر است که تمام سرمایه خود را روی یک رمزارز خاص متمرکز نکنید. سعی کنید سرمایه خودتان را تقسیم و در بخش های مختلفی سرمایه گذاری کنید.
البته باید این موضوع را در نظر گرفت که رمزارزها نیز ریسک های مربوط به خود را دارند و راهی برای یک شبه پولدار شدن نیستند. توصیه می شود قبل از انتخاب هر نوع رمزارزی برای سرمایه گذاری، تحقیقات کاملی را در مورد آن رمزارز انجام دهید.

– بیت کوین اولین رمزارز در دنیاست که بر پایه تکنولوژی بلاک چین کار می کند. از زمان تولد بیت کوین در سال 2008 تاکنون، این رمزارز توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک تکنولوژی، یک ارز و یک ماشین سرمایه­ گذاری پیدا کند و موفقیت­ های چشمگیری داشته است.

– اگرچه فناوری بلاک چین کمی از بیت کوین قدیمی تر است، اما این فناوری اصلی ترین عامل در شبکه های کریپتوکارنسی به شمار می رود. بلاک چین به عنوان یک دفترچه دیجیتالی عمومی، توزیع شده و غیرمتمرکز عمل می کند که وظیفه آن، نگه داشتن رکوردهای دایمی (زنجیره بلوک) از تمام تراکنش هایی است که قبلاً تأیید شده اند.
– انجام ترید ارز دیجیتال به منظور کسب سود تنها از طریق یادگیری و افزایش سطح دانش در زمینه ارزهای دیجیتال امکان پذیر است. در کنار افزایش اطلاعات، پلتفرمی که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است و از حساسیت زیادی برخوردار است.

– اگر به دنبال شروع تجارت در یکی از بازارهای ارز دیجیتال و یا بورس هستید، باید به خوبی تحقیق، تحلیل و بررسی کنید و میزان قدرت ریسک خود را بشناسید. برخی افراد با هدف سود بیشتر بدون توجه به ریسک موجود در معامله ارز دیجیتال وارد این حوزه می­ شوند و نتیجه ­ای جز ضرر عایدشان نمی شود.

– از سال 2009 که اولین بیت کوین ایجاد شد، تاکنون قیمت بیت کوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده و همین نوسانات را می توان به عنوان یک فرصت خوب برای معامله گران و کسب سود از این بازار درنظر گرفت.
تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال (بررسی نمودارهای قیمتی) و تحلیل «فاندامنتال» (بررسی وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه)، می توانند قیمت بیت کوین را تحلیل و پیش بینی کنند.

 

منبع: ماهنامه دنیای پردازش

 

 

مطالب جدید