logo03

نقطه اوج هوش مصنوعی «خارج از تصور» خواهد بود

نقطه اوج هوش مصنوعی «خارج از تصور» خواهد بود
عماد مستقی، مدیر عامل هوش مصنوعی پایداری، هفته گذشته در گفت‌وگو با تحلیلگران UBS، این فناوری را یک فرصت بالقوه سرمایه گذاری 1 تریلیون دلاری در درازمدت و همچنین بالقوه «بزرگترین حباب تمام دوران» توصیف کرد و تاکید کرد که هنوز در مراحل ابتدایی خود است

دنیای پردازش آنلاین: در جریان میزگرد مجازی که توسط بانک سرمایه‌گذاری سوئیس UBS برگزار شد،«عماد موستاک» (Emad Mostaque)، مدیر عامل Stability AI، ادعا کرد که علیرغم محبوبیت روزافزون، هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود است. وی گفت:

«در مقایسه با توسعه گوشی های هوشمند هنوز در مرحله معرفی آیفون 2G و 3G هستیم. فکر می‌کنم سال آینده، سالی باشد که هوش مصنوعی شروع به کار می‌کند»

محمد عماد موستاک در آوریل 1983 در یک خانواده مسلمان بنگالی در اردن به دنیا آمد و یک ماه پس از تولدش به داکا در بنگلادش برده شد و در سن هفت سالگی به همراه خانواده خود به بریتانیا مهاجرت کرد.

در بیست سالگی، او با ایجاد انجمن‌های آنلاین برای جوامع مسلمان و توسعه «هوش مصنوعی اسلامی» که به راهنمایی مردم در سفر مذهبی‌شان کمک می‌کرد، علاقه‌مند به کمک به جهان اسلام شد. موستاک مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر از دانشگاه آکسفورد در سال 2005 دریافت کرد.

او در سال 2020 شرکت هوش مصنوعی Stability AI را تأسیس کرد که یک شرکت تصویربرداری به ارزش یک میلیارد دلار است. در سال های اخیر او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رهبران در فضای هوش مصنوعی شناخته شده است.

محمد عماد موستاک

موستاک همچنین یکی از کارشناسانی بود که نامه معروف درخواست توقف 6 ماهه توسعه هوش مصنوعی را به همراه ایلان ماسک و چندین مفسر دیگر امضا کرد و از آن زمان تاکنون نظرات خود را در مورد این فناوری در حال توسعه بسیار پر سر و صدا بیان کرده است. 

با این حال، موستاک تنها کسی نیست که معتقد است هوش مصنوعی هنوز در روزهای اولیه خود است. «مایکل بریست» (Michael Briest) ، رئیس تحقیقات فناوری اروپا در UBS، همچنین ادعا کرد که تنها حدود 6 درصد از صورت‌های درآمدی امسال به هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند، در حالی که حدود یک چهارم شرکت‌ها در بخش نرم‌افزار از آن استفاده کرده‌اند.

اگر بخواهیم حرف موستاک را بپذیریم این عدد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. او تخمین می زند که 50 درصد از کل مدیران عامل تا سال آینده به هوش مصنوعی اشاره خواهند کرد.

وی به این واقعیت اشاره می‌کند که تاکنون سیستم‌هایی مانند ChatGPT، ادغام هوش مصنوعی در جستجوگر بینگ توسط مایکروسافت، معرفی چت‌بات هوش مصنوعی Bard توسط گوگل و همچنین تولید متن به تصویر توسط هوش مصنوعی Stability AI بر روی مصرف‌کنندگان متمرکز بوده‌اند.

به گفته موستاک، زمانی که هوش مصنوعی از مصرف کننده عبور کند، شاهد رشد قابل توجهی در توسعه آن خواهیم بود. او گفت:

«این مانند آرامش قبل از طوفان است زیرا مدل ها هنوز کاملا آماده نیستند .زمانی که هوش مصنوعی سرانجام در سطح سازمانی تثبیت شود، رقابت شدیدی را در میان شرکت‌های رقیب در بخش‌هایی فراتر از سیلیکون ولی ایجاد خواهد کرد. این به نوبه خود نفوذ هوش مصنوعی را فراتر از آنچه قبلا تجربه کرده ایم افزایش می دهد»

موستاک گفت:

«زمانی که رقبای شما شروع به اجرای آن می کنند، به دلیل افزایش بهره وری و به دلیل فشار رقابتی باید با آن کار کنید. علاوه بر این، آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با توجه به حجم عظیمی از داده‌هایی که قبلاً در اختیار شرکت‌ها قرار داده شده است، زمان زیادی نمی‌برد»

وی افزود:

«فقط باید مدل های مناسب را داشته باشید و به درستی از آنها استفاده کنید تا به نتایجی برسید که بهره وری را افزایش می دهد»

عماد موستاک حتی تا آنجا پیش رفت که هشدار داد کسانی که انقلاب هوش مصنوعی را نادیده می گیرند مجازات خواهند شد. وی گفت:

«خواهید دید که بازار کسانی را که از این [هوش مصنوعی] استفاده نمی کنند مجازات می کند

 
منبع: the-decoder

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *