logo03

نادر انقطاع، دانشمند نابغه ایرانی، از پیشگامان حوزه ی فرامواد

نادر انقطاع، دانشمند نابغه ایرانی، از پیشگامان حوزه ی فرامواد
دکترنادر انقطاع افتخار علم فیزیک و جواهری دیگر از سرزمین ایران با اختراع و کشف روش‌های نوین، جهان را به تحسین خویش واداشته و این درحالی است که خود انسانی با اخلاق و مهربان و دوستدار ایران و ایرانی است.

دنیای پردازش آنلاین: نادر انقطاع متولد ۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در چهارراه عزیزخان، خیابان حافظ تهران دانشمندی ایرانی ـ امریکایی است. وی هم اکنون استاد ندویل رمسی در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیای ایالات متحده است و با دانشکده‌های مهندسی برق و سیستم‌ها، مهندسی پزشکی، فیزیک و نجوم نیز همکاری دارد.

نادر انقطاع از پیشتازان رشته نانو تکنولوژی در جهان محسوب می‌شود.
تحقیقاتش در زمینه‌ی متامواد و نقش نور در نانو تکنولوژی، بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است.

او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. وی همچنین عضو انجمن فیزیک امریکا، انجمن اپتیک امریکا، جامعه‌ی امریکایی علوم پیشرفته و انجمن بین‌المللی مهندسی اپتیک است. نادر انقطاع مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه تهران، ایران و کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را از مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا دریافت کرد. او از ۱۹۷۸ به ایالات متحده مهاجرت کرد.

دکتر نادر انقطاع استاد دانشگاه پنسیلوانیا و دانشمند پیشرو جهان در زمینه‌ی الکترومغناطیس، موفق به دریافت مدال طلای SPIE (جامعه‌ی بین‌المللی حرفه‌ای در اپتیک و فوتونیک کاربردی) در سال ۲۰۱۵ شده است. همچنین در میان دریافت‌کنندکان این مدال چهره‌های سرشناس بسیاری در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

دکتر انقطاع به پاس مشارکت‌های پیشگامانه و قابل‌ تقدیرش در حوزه مهندسی اپتیکِ فرامواد، پلاسمونیک‌های نانومقیاس، فرامواد بر پایه مدارهای نانواپتیکی، و تصویربرداری اپتیکی در زمینه‌های پزشکی برنده مدال طلای «اسپای» (SPIE) شده که بالاترین جایزه اهدایی از سوی این انجمن است

 


این مدال را در سال‌های گذشته چارلز هارد تاونز (پدر لیزر) در سال ۱۹۶۴و چارلز کائو (پدرخوانده‌ی پهنای باند) و پدر ارتباطات با فیبر نوری در سال ۲۰۰۹ به دست آوردند.
وی همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه‌ی الکترومغناطیس(IEEE) شد.
از جمله افتخارهای دیگر دکتر انقطاع جایزه‌ی جُرج هیلمیر برای تحقیق برتر در سال ۲۰۰۸ و جایزه‌ی محقق جوان بنیاد علوم ملی ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ است.

مهم‌ترین جوایز

مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک (SPIE)

مدال طلای بالتازار ون در پل اتحادیه‌ی جهانی علوم رادیویی، (۲۰۱۴)

جایزه‌ی الکترومغناطیس مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE)، (۲۰۱۲)

فلوی مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک، (۱۹۹۶)

جایزه‌ی جرج هیلمیر برای تحقیق برتر (۲۰۰۸)

جایزه‌ی بنجامین فرانکلین در زمینه‌ِ طراحی، ابتکار و حل مشکل چشم‌گیر در مهندسی برق (۲۰۱۳)

مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک (۲۰۱۵)

مدال مؤسسه فیزیک اسحاق نیوتن به علت پژوهش در زمینه الکترومغناطیس، فراماده و نانوفناوری (۲۰۲۰)

انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک در سال 1955 به عنوان سازمانی غیرانتفاعی برای پیشرفت فناوی‌های نوری به ثبت رسید.
قریب به 256هزار نفر از 155 کشور جهان در این انجمن عضویت دارند که در فراهم آوردن امکاناتی نظیر کتاب‌ها و مجلات، برگزاری کنفرانس‌ها، کمک به ادامه‌ی تحصیل و ثبت اختراع از اعضای خود حمایت می‌کند.

پروفسور انقطاع یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های علمی جهان در زمینه‌ی فرا مواد (متامتریال) است که ترکیبی از فیزیک، مهندسی و نانوفناوری برای خمش و دستکاری امواج به شیوه‌ای است که مواد طبیعی قادر به آن نیستند.
وی در یکی از گفت‌وگوهایش روش کار شنل نامریی را خم کردن امواج نور در اطراف شنل بیان کرد؛ طوری که نور اشیای پشت شنل از کنار شنل عبور می‌کنند و دوباره به مسیر قبلی خود برمی‌گردند و موجب می‌شوند تا به چشم ما برسند و بیننده به جای شنل پشت آن را می‌بیند.

دکتر انقطاع در ۱۷ آگوست ۲۰۱۴ در سمیناری در پکن با حضور بزرگان اتحادیه‌ی بین‌المللی علوم رادیویی (URSI) و نانو موفق به دریافت مدال طلای «بالتازار ون در پول» شد. مراسم اهدای این جایزه هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود و این مدال به دانشمندان برجسته‌ای اهدا می‌شود که دستاوردهای آن ها سهم چشمگیری در علم طی شش سال اخیر داشته باشد.

این جایزه درواقع یادبود پروفسور بالتازار ون درپول، فیزیکدانی است که سال‌های سال همکاری نزدیکی با اتحادیه‌ی بین‌المللی علوم رادیویی داشت.
پروفسور نادر انقطاع این جایزه را که بالاترین جایزه‌ی اتحادیه‌ی بین‌المللی علوم رادیویی است به دلیل سهم و ابتکارات پیشگامانه در نظریه‌ی الکترومغناطیسی و کاربردهای مواد کامپوزیتی، فرامواد و اوپتیک نانو مقیاس، تصویربرداری و سنجش زیست الهام و نانومدار اوپتیکی بر پایه‌ی مواد دریافت کرده است.

اتحادیه‌ی بین‌المللی علوم رادیویی، یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که تحت نظر شورای بین‌المللی علوم قرار دارد. این سازمان مسؤول تحریک و هماهنگ‌سازی مطالعات، تحقیقات، کاربردها، تغییرات علمی و ارتباطات در زمینه‌ی علوم رادیویی است.

در سال ۲۰۰۶، پروفسور انقطاع و همکاران وی در دانشگاه پنسیلوانیا، شیوه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان با فناوری‌های موجود، اجسام را تا حد زیادی غیرقابل رؤیت کرد. این یافته می‌تواند ایده‌ی نامریی کردن اشیا را که تا چندی پیش تنها در سطح داستان‌های علمی ـ تخیلی مطرح بود تا حد زیادی عملی ‌کند.

به اعتقاد فیزیکدانان این روش کاربردهای متعددی در مخفی کردن و استتار اجسام خواهد داشت.
از این فناوری همچنین می توان در زمینه‌های دیگر نظیر تولید موادی استفاده کرد که از برق زدن و درخشش اجسام جلوگیری می‌کنند. یک کاربرد دیگر این روش نامریی کردن ماهواره ها در فضاست. به موجب این دستاورد نام این استاد ایرانی در فهرست ۵۰ شخصیت برتر علم و فناوری دنیا برگزیده‌ی مجله علمی (Scientific American) قرار گرفت.

فرامواد از زبان استاد

اگر شما بتوانید موادی ابتکاری را طراحی کنید که دارای ویژگی‌های خاص و موردنظرتان باشند، کارهای فوق‌العاده جالبی می‌توانید با این امواج الکترومغناطیس انجام دهید.
برای مثال آیا می‌توانید ماده‌ای داشته باشید یا آ ن را طراحی کنید که اجسام را نامریی کند؟ این‌که بتوانیم چنین ماده‌ای را بسازیم، باید اول به این پرسش جواب دهیم که درواقع ما چطور می‌توانیم یک جسم را ببینیم.

مثلاً به مجله‌ای که در دست دارید نگاه کنید علت این‌که می‌توانید آن را ببینید این است که نور با سطح آن برخورد کرده و از آن بازتاب پیدا می‌کند و به چشم شما می‌رسد. حالا تصور کنید بتوانید ماده را طراحی کنید که وقتی نور به آن برخورد می‌کند منعکس نشود و بازتاب پیدا نکند بلکه باعث شود تا امواج نوری در اطراف آن ماده خمیده شده، آن را دور بزند و به مسیر خود ادامه دهد.

بدین ترتیب نور دیگر از آن سطحی که موردنظر شما است بازتاب پیدا نمی‌کند و شما نمی‌توانید آن جسم را ببینید. همه این‌ها به این بستگی دارد که شما چطور آن ماده را طراحی می‌کنید و همین مسأله است که باعث می‌شود حوزه فرامواد به حوزه‌ای فوق‌العاده جذاب و چشمگیر بدل شود.

یکی از دلیل‌های دیگری که این جذابیت را در سال‌های اخیر افزایش داده است ظهور و توسعه فناوری نانو است. چراکه به کمک نانو فناوری شما عملاً این توانایی را پیدا می‌کنید که آن بلوک‌ها و اجزای سازنده کوچک را در ابعاد و مقیاس و شکلی که می‌خواهید طراحی کنید. درنتیجه می‌توانید آن ها را بسیار کوچک در هر شکلی که می‌خواهید و با استفاده از مواد مشخصی که می‌خواهید طراحی کنید درنتیجه شما می‌توانید تعداد زیادی ویژگی جذاب را وارد طراحی خود کنید.

هر نوآوری که در طراحی مواد صورت بگیرد می‌تواند تأثیر چشمگیری و خیره‌کننده‌ای در فناوری‌های موجود داشته باشد دلیلش هم همان است که گفتم. ماده است که به شما اجازه کنترل موج را می‌دهد و این سنگ بنای این حوزه است.
ما می‌توانیم ماده‌ای داشته باشیم که به موج بگوید که از میانش عبور کند یا به راست یا به چپ منحرف شود بدون مواد چنین کنترلی امکان ندارد.

نور خورشید را در نظر بگیرید که به زمین می‌رسد برای متمرکز کردن آن در یک نقطه شما از یک عدسی باید استفاده کنید که این عدسی از ماده مشخصی ساخته‌شده است که‌موج را کنترل می‌کند.
این ماده با آن شکل ویژه است که به موج می‌گوید باید به مقدار مشخصی منحرف‌شده و در یک نقطه متمرکز شود.

این مواد – مانند عدسی‌ها – دهه‌ها و قرن‌ها است که در اختیار ما قرار دارد اما اکنون با توجه به این‌که ما قدرت آن را پیداکرده‌ایم که تغییراتی در مقیاس نانو ایجاد کنیم حالا می‌توانیم موادی را تولید کنیم که ویژگی‌های چشمگیر و مؤثرتری نسبت به آنچه در طبیعت وجود دارد از خود بروز دهند.
این خلاصه‌ای از این موضوع است که واقعاً بحث فرامواد درباره چیست.

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *