logo03

ماریا خرسند، مبتکر فناوری بلوتوث

ماریا خرسند، مبتکر فناوری بلوتوث
امروز دیگر همه با تکنولوژی بلوتوث آشنا هستند و کمتر گوشی تلفن همراهی در جهان ساخته می‌شود که به این تکنولوژی مجهز نباشد. حال حتماً تعجب می‌کنید اگر بشنوید که ماریا خرسند در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون سوئد، ریاست این پروژه انقلابی را بر عهده داشته است و در واقع مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث محسوب می‌شود

 

 

گوینده:نسترن نجاران
تهیه شده در استودیو Dp Magazine

دنیای پردازش آنلاین: ماریا خرسند، بانوی ایرانی، یکی از مدیران مشهور صنعت آی‌تی جهان است. هر چند ایرانی‌ها در میان مدیران رده‌بالای صنعت آی‌تی چندان کم‌شمار نیستند، اما خرسند یکی از بلندپایه‌ترین و در عینحال معدود زنان ایرانی فعال در این رشته است.
امروز دیگر همه با تکنولوژی بلوتوث آشنا هستند و کمتر گوشی تلفن همراهی در جهان ساخته می‌شود که به این تکنولوژی مجهز نباشد. حال حتماً تعجب می‌کنید اگر بشنوید که ماریا خرسند در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون سوئد، ریاست این پروژه انقلابی را بر عهده داشته است و در واقع مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث محسوب می‌شود.

خرسند در پاسخ به این که چه چیزی باعث شد او به مدیریت پروژه بلوتوث برسد، می‌گوید:

«کسی چیزی در این مورد به من نگفت، اما گمان می‌کنم بلندپروازی و اشتیاق من به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات در این میان نقش داشته است.»

ماریا خرسند در سال 1957 (1336) در شهر ساری، مرکز استان مازندران ایران، متولد شده است. او در سال 1975 به لس‌آنجلس مهاجرت کرد و فوق‌لیسانس کامپیوتر خود را از دانشگاه فولرتون (Fullerton) کالیفرنیا گرفت.
هر چند مادر ماریا میل داشت که فرزندانش پس از پایان تحصیل به ایران بازگردند، اما ماریا و خواهرش پس از پایان تحصیل تصمیم به ادامه زندگی در خارج از ایران گرفتند.

با این حال ماریا هیچ‌گاه هویت ایرانی خود را انکار نکرده است، هر چند این مسأله در مقاطعی باعث ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت شغلی او شده است.
برای مثال ماریا در زمان اقامتش در امریکا، هنگامی که برای مصاحبه به یکی از شرکت‌های طرف قرارداد وزارت دفاع امریکا رفته بود، پس از آن که در فرم استخدامی ملیت خود را ایرانی ذکر کرد، به آرامی و بی سر و صدا از پروسه استخدام کنار گذاشته شد.

خرسند همسر سوئدی خود را هنگام تحصیل در دانشگاه فولرتون ملاقات کرد و پس از ازدواج با او، در اواخر دهه 80 میلادی به سوئد مهاجرت کرد.
او پیش از آن تجربه کار در چند شرکت نفتی و کامپیوتری امریکایی چون شرکت نفتی یونیون کالیفرنیا و شرکت کامپیوتری یونیسیس را به تجربیات کاری خود اندوخته بود و همین مسأله باعث شد پس از ورود به سوئد بتواند در کمپانی بزرگ اریکسون استخدام شود.

خانم خرسند از سال 2001 تا 2004 رییس بخش لایسنس تکنولوژی اریکسون، ۲۰۰۴ – 2006 رییس بازارهای مالی در شرکت فناوری OMX، 2006 – 2007 به عنوان مدیرعامل شرکت مشهور تولید سخت‌افزار دل (Dell)، 2007 – 2015 رییس کمیته تحقیقات فنی سوئد و از 2015 تا کنون در SOS Alarm شرکت سوئدی که شماره اضطراری 112 را در سوئد اداره می کند مشغول به کار بوده است.

بیرگیتا بولین، رییس هیأت مدیره شرکت تحقیقات فنی SP که در سال ۱۹۲۰ تأسیس شده در زمان انتصاب خانم خرسند به سمت مدیریت عاملی این شرکت ابراز خشنودی بسیار خودرا پنهان نکرده و اعلام کرد سابقه فعالیت‌های بین‌المللی خانم خرسند و تجربه فراگیر او در این صنعت و نیز توانایی‌های رهبری وی در دوران‌ تغییر تأثیری بزرگ بر عملکرد آینده شرکت در حوزه توسعه تحقیقات و فناوری خواهد داشت.

در این دوران که همه چیز در حال جهانی شدن است تحقیقات و جایگاه برتر در حوزه فناوری اهمیت بالایی دارد. شرکت تحقیقاتی SP در ۶ حوزه یعنی انرژی، تکنولوژی اطلاعات و مخابرات، علوم حیات، ریسک و امنیت، محیط‌زیست و حمل‌ونقل فعالیت می‌کند. این شرکت در حوزه‌های مهم یادشده به فعالیت تحقیقاتی و توسعه‌ای مشغول است و نتایج تحقیقات خود را در اختیار شرکت‌ها و صنایع قرار می‌دهد تا به ابزارهای کاربردی و عملی تبدیل شود.

درحقیقت شرکت SP حلقه ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است. این شرکت نتایج تحقیقات خود را به صنایع منتقل می‌کند و صنایع با استفاده از آن ها راه‌حل‌های کارآ برای افزایش رقابت‌پذیری پیدا می‌کنند. طی سال‌هایی که خانم خرسند در سمت مدیریت عاملی شرکت بوده، این شرکت در مسیر نوآوری و توسعه با سرعت حرکت کرده و ارزش افزوده بالایی برای صنایع به‌وجود آورده است.
از دید خانم خرسند کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط که قلب نوآوری و خلاقیت هستند زمینه را برای افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد فراهم می‌کند.

گفت وگوی خانم خرسند با خبرگزاری مهر

– لطفا از طرح بلوتوث بفرمایید

– من مدیر پروژه برنامه و فناوری جدیدی با نام بلوتوث بودم. اختراع بلوتوث، یکی از فناوری هایی بود که توانست بازار فناوری را با جهش قابل توجهی مواجه کند و تمام استاندارهای قبلی دستخوش تغییرات گسترده ای شدند. بلوتوث تجربه بزرگی بود و باعث شد نه تنها گروهی که در این پروژه فعالیت داشتند، درس های زیادی بیاموزند بلکه به سایر همکارانم نیز کمک کرد. این پروژه برای جامعه بشری نیز دارای ارزش بزرگی بود.

– در حال حاضر شما چه نقشی در وزارت ارتباطات فناوری سوئد دارید؟
– من مدیرعامل یکی از بزرگ ترین شرکت ها و همینطور مؤسسه تحقیقاتی فناوری در سوئد هستم و در این مؤسسه در حال فعالیت برای برنامه های کاربردی تکنولوژی و فناوری هستیم.
طی هفت سال گذشته پیشرفت شرکت در رابطه با پروژه های مختلف چشمگیر بوده به طوری که هر سال نسبت به سال قبل 10 درصد پیشرفت داشته ایم.

– این پروژه ها بیشتر در رابطه با چه موضوعاتی هستند؟
– بیشتر پروژه هایی که در چند سال اخیر انجام داده ایم در رابطه با انرژی و محیط زیست بوده که به نتایج خوبی نیز رسیده ایم و پروژه ها رشد سریعی داشته اند.

– در تلکام سوئد نیز فعالیتی دارید؟
– بله.

– شما چه فعالیتی در این بخش دارید و اولویت های دولت سوئد بر چه موضوعاتی است؟
– فعالیت های ما در بخش تلکام شامل موارد بسیاری است. یکی از اولویت هایی که در حال حاضر در جریان است، امنیت و همینطور حفظ اطلاعات کاربران است که در عرصه ی کاملاً جدیدی بین وزارت ارتباطات سوئد و دانشگاه‌ها دنبال می شود.

– آیا در اروپا یا کشورهایی مثل سوئد پالایش اینترنتی انجام می شود؟
– به نظرم باید در ابتدا به مفهوم سیستم های مخابراتی و تلکام دست یافت. سیستم های مخابراتی یا اینترنت برنامه های کاربردی در فضای جهانی هستند که می توانند قابل استفاده و باز باشند که در این میان باید به حقوق دیگران و تصمیماتی که در زمینه پالایش اینترنت گرفته می شود احترام گذاشت.

– چرا با وجود اینکه دارای یکی از مقامات ارشد اریکسون بودید اما به شرکت Dell پیوستید؟
– مهم این است که هم اکنون من مدیر عامل شرکت دل در سوئد هستم و هفت سال از زمانی که اریکسون را ترک کردم، می گذرد.

– چرا با وجود اینکه ظاهراً به دنیای آی تی علاقه چندانی نداشتید اما وارد این حوزه شده و به یکی از زنان برتر جهان در این حوزه مبدل شدید؟
– تکنولوژی و فناوری به معنای استفاده از تمامی ابزارهایی است که برای تسهیل زندگی روزانه از آن ها استفاده می شود. من یکی از طرفداران همیشگی این موضوع هستم.
انسان ها بزرگ ترین دارایی و منابع هر کشوری محسوب می شوند. هر چند که به نظرم انسان ها مهم تر هستند، همانند من که دخترم و همسرم مهم ترین افراد زندگیم هستند. من در تمامی شرکت ها تحت هر عنوان و سمتی، با تلاش بسیار نتایج و دستاوردهای خودرا به جامعه بین المللی و صنعت منتقل کرده ام.

 

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *