logo03

فناوری فضایی در خدمت مقابله با نابودی جنگل ها

فناوری فضایی در خدمت مقابله با نابودی جنگل ها
وب سایت FAO برای نظارت بر اکوسیستم (Ferm)  سال گذشته راه اندازی شده و از تصاویر ماهواره ای برای برجسته کردن تغییرات جنگل های سراسر جهان استفاده می کند. نقشه‌ها و داده‌ها برای هر کاربر اینترنتی، خواه دانشمند، مقام دولتی، تجارت یا عضوی از مردم باشد، قابل دسترسی است.

دنیای پردازش آنلاین: (Nzigiyimpa) سرپرست پنج منطقه جنگلی حفاظت شده در کشور کوچک آفریقای مرکزی بوروندی است. در دو دهه گذشته، او و تیمش با جوامع محلی برای حفاظت و مدیریت جنگل کار کرده اند. وقتی هوای فرح بخش و زیبایی نواحی را توصیف می کند، لبخند چهره اش را پر می کند. او می گوید:

«این طبیعت خالص است!»

«لئونیداس نزیگییمپا» می‌گوید:
«شما نمی‌توانید چیزی را که نمیشناسید مدیریت کنید. ما برای بهبود وضعیت جنگل ها نیازمند استفاده از فناوری جدید هستیم.»

نزیگییمپا، در انجام وظایف خود باید طیفی از عوامل را در نظر بگیرد، از نظارت بر تأثیر اقدامات انسانی و اقتصاد، ردیابی تنوع زیستی و تأثیر تغییرات آب و هوا، به علاوه تعداد کارکنان و بودجه.

 

«لئونیداس نزیگییمپا»، جوایز بین‌المللی برای فعالیت هایش دریافت کرده است

برای احاطه و رصد موارد فوق، او از آخرین نسخه یک نرم افزار رایگان به نام «ابزار یکپارچه مدیریت اثربخشی» استفاده می کند.

این ابزار به طور خاص برای فعالیت های زیست محیطی، توسط پروژه ای به نام Biopama (برنامه مدیریت تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده) توسعه یافته است. این مورد توسط اتحادیه اروپا و 79 کشور عضو سازمان کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام پشتیبانی می شود.

نزیگییمپا می گوید:

«بنابراین، ما از این نوع ابزار برای آموزش مدیران سایت استفاده می کنیم تا از آن برای جمع آوری داده های مفید و تجزیه و تحلیل این داده ها استفاده کنند تا تصمیمات درستی اتخاذ کنند.»

حفاظت از جنگل های جهان تنها منحصر به جوامع محلی و اقتصادهایی که مستقیماً تحت تأثیر قرار می گیرند نیست. جنگل زدایی موجب تشدید تغییرات آب و هوایی می شود، بنابراین احیای جنگل ها می تواند راهی برای مقابله با این شرایط باشد.

طبق گزارش سازمان ملل ، سالانه حدود 10 میلیون هکتار (25 میلیون هکتار) از جنگل های جهان از بین می رود.

بر اساس گزارش صندوق جهانی حیات وحش، این جنگل زدایی 20 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن در جهان را تشکیل می دهد و می افزاید که با کاهش سرعت نابودی جنگل ها، می توانیم انتشار کربن را کاهش دهیم و با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم.

سازمان ملل به منظور تلاش برای احیای جنگل ها و دیگر زیستگاه های طبیعی در سراسر جهان، سال گذشته دهه سازمان ملل در مورد احیای اکوسیستم را راه اندازی کرد. این امر باعث شده که کشورها، شرکت ها و سایر سازمان ها وعده اقدام برای جلوگیری، توقف و معکوس سازی تخریب اکوسیستم ها در سراسر جهان را بدهند.

یلنا فینگولد

«یلنا فینگولد»، افسر جنگلداری در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می گوید:

«اما فقط گفتن اینکه ما می خواهیم بازسازی کنیم، کافی نیست. نیاز به برنامه ریزی مسؤولانه در مورد چگونگی انجام احیای اکوسیستم وجود دارد، به دنبال آن اقداماتی در زمین توسط سرمایه گذاری در بازسازی و سیستم های نظارتی در محل برای ردیابی احیای اکوسیستم انجام می شود.»

این افزایش تمرکز بر مدیریت جنگل ها باعث ایجاد ابزارهای دیجیتال جدید برای جمع آوری، مرتب سازی و استفاده بهتر از داده ها شده است.

یکی از اینها وب سایت FAO برای نظارت بر اکوسیستم (Ferm) است. این سایت سال گذشته راه اندازی شد و از تصاویر ماهواره ای برای برجسته کردن تغییرات جنگل های سراسر جهان استفاده می کند. نقشه‌ها و داده‌ها برای هر کاربر اینترنتی، خواه دانشمند، مقام دولتی، تجارت یا عضوی از مردم باشد، قابل دسترسی است.

یک منبع داده کلیدی برای فرم، آژانس فضایی ایالات متحده ناسا و سیستم جهانی بررسی دینامیک اکوسیستم آن است. این مجموعه که به اختصار (Gedi)، مانند کلمه Jedi از فیلم های جنگ ستارگان تلفظ می شود.

خود این فناوری قطعاً بسیار علمی تخیلی است که به زندگی واقعی تبدیل شده است. «لورا دانکنسون» که به رهبری پروژه Gedi از گروه علوم جغرافیایی دانشگاه مریلند کمک می کند، می گوید:

«ما از ایستگاه فضایی بین المللی به درختان پرتوهای لیزر شلیک می کنیم.»

سیستم Gedi ناسا پرتوهای لیزری را از ایستگاه فضایی بین‌المللی شلیک می‌کند

دکتر دانکنسون که متخصص پیشرو در سنجش از دور است، می‌افزاید:

«ما از انرژی بازتاب‌شده برای نقشه‌برداری سه‌بعدی جنگل‌ها از جمله ارتفاع، تراکم تاج‌پوش و محتوای کربن استفاده می‌کنیم». این یک فناوری جدید هیجان‌انگیز است زیرا برای دهه‌ها ما قادر به مشاهده جنگل‌زدایی از فضا بوده‌ایم، اما اکنون با Gedi می‌توانیم انتشار کربن مرتبط با از دست دادن جنگل را [برای دقت بیشتر] تعیین کنیم.»

نقشه ها و داده ها نیز توسط US Business Planet در اختیار Ferm قرار می گیرد که بیش از 200 ماهواره مجهز به دوربین را اداره می کند. اینها روزانه حدود 350 میلیون عکس از سطح زمین می گیرند که هر یک مساحت یک کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

وب سایت فرم برای همه قابل دسترسی است

Planet همچنین می تواند مستقیماً توسط دولت ها و مشاغل در سراسر جهان استخدام شود. علاوه بر نظارت بر جنگل ها، دوربین های آن می تواند برای بررسی همه چیز از خشکسالی گرفته تا کشاورزی، انرژی و پروژه های زیربنایی و نظارت بر زیرساخت های کلیدی مانند بنادر مورد استفاده قرار گیرد.

«رمی دآنونزیو»، یکی از افسران جنگل‌داری فائو، می‌گوید که تمام تصاویر موجود از فضا به‌طور فوق‌العاده‌ای نحوه نظارت بر جنگل‌ها را تغییر داده است، زیرا مشاهدات بسیار تکرارپذیر و امکان بازدید مجدد بسیار مکرر از مکان‌ها را ایجاد کرده است. او می افزاید:

«اساساً اکنون، با مجموع این همه ماهواره های در دسترس عموم، می توانیم هر چهار تا پنج روز یک بار یک عکس کامل از زمین دریافت کنیم.»

رنجرها در ویتنام اکنون از داده های Ferm برای مقابله با قطع درختان غیرقانونی استفاده می کنند

نمونه هایی از نحوه‌ی استفاده از این روش  از طریق Ferm، طرح هایی آزمایشی در ویتنام و لائوس است که در تلاش برای مقابله با قطع درختان غیرقانونی به کار گرفته می شود. هنگام مشاهده جنگل‌زدایی جدید، محیط‌بانان و کارکنان محلی روی زمین، هشدارهایی با تلفن‌های همراهشان ارسال می‌کنند.

اکنون، آنچه ما واقعاً می‌خواهیم انجام دهیم این نیست که فقط حجم جنگل‌های از دست رفته را درک کنیم، بلکه به طور خاص در کدام نقطه این اتفاق می افتد، تا بتوانیم تلفات را زیر نظر داشته باشیم و حتی از آن جلوگیری کنیم.

منبع: BBC

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *