logo03

فرهاد محیط، کارآفرین و مؤسس Flipagram

فرهاد محیط، کارآفرین و مؤسس Flipagram
فرهاد محیط کارآفرین موفق ایرانی مؤسس و رییس هیأت مدیره و مدیر ارشد وب سایت های متعددی است. محیط در زمینه های مختلفی چون مدیریت تولید، تبدیل ایده به واقعیت، هدایت شرکت های بزرگ اینترنتی، انتقال با پورتال ها (درگاه‌ها)، بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم، توسعه ی نرم افزاری، جمع آوری پول، هدایت و ایجاد انگیزه در تیم های کاری و انجام کارها با لذت و اشتیاق تخصص دارد

 

 

دنیای پردازش آنلاین: فرهاد محیط دوم اسفند ۱۳۴۷ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۷ ایران را به همراه خانواده اش ترک کرد و پس از چندین سال زندگی در فرانسه و انگلیس، در سن ۱۳ سالگی با خانواده اش به امریکا مهاجرت کرد.
فرهاد سه مدرک لیسانس در زمینه ی ریاضی، کامپیوتر و اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیا-لس آنجلس و یک مدرک MBA در زمینه ی مدیریت کارآفرینی از دانشگاه پنسیلوانیا- وارتون کسب نموده است.

فرهاد محیط زمانی که هنوز در دانشگاه وارتون مشغول درس خواندن بود رؤیای راه اندازی وب سایت BizRate را جهت ارزیابی و درجه بندی فروشندگان اینترنتی و ردگیری کالاها، در سر می پروراند. فرهاد محیط پایان نامه خود را در زمینه ی این طرح تجاری نوشت و عملاً در سال ۱۹۹۶ BizRate شروع به کار کرد و پس از مدتی به یکی از بزرگ ترین شبکه های اینترنتی برای ارایه ی بازخورد برای مشتریان در کل جهان تبدیل شد.

مشتریان از طریق این سیستم، فروشگاه ها را بر اساس عملکرد و میزان اعتبارشان رتبه بندی می کردند و بر اساس این رتبه ها فروشگاه ها نشان مخصوص BizRate را دریافت می کردند.

در سال ۱۹۹۹، فرهاد محیط وبسایت جدیدی بنام Shopzilla راه اندازی کرد و با مدیریت بسیار خوب او این وبسایت بسیار سود آور شد و در سال ۲۰۰۵ به مبلغ ۵۶۵ میلیون دلار به شرکت EW Scripps-SSP فروخته شد.
در این روند، Shopzilla به یکی از بزرگ ترین و موفق ترین موتورهای جست وجوگر خرید تبدیل شده و روزانه به حجم عظیم مشتریان در سراسر دنیا کمک می کند تا کالاهای مورد نیاز خودشان را هوشیارنه انتخاب کنند و خریدهای خود را به صورت اینترنتی از فروشگاه های مختلف انجام دهند.
در سال ۲۰۰۷، فرهاد محیط وب سایت DotSpots را پایه گذاری کرد.

این وبسایت با هدف کمک به روزنامه ها جهت دستیابی به متون ویرایش شده توسط کاربران، با کیفیت بسیار عالی ایجاد شد. این وبسایت همچنین برای وبلاگ نویس ها و روزنامه نگاران امکانات ارایه ی  دیدگاه های شان را به آسانی فراهم ساخته است.
فرهاد محیط علاوه بر فعالیت های کارآفرینی خود، در زمینه ی کارهای اجتماعی و بشر دوستانه نیز فعالیت دارد.

فرهاد محیط از اعضای بنیاد بورسیه ایران و بنیاد فرهنگ نیز هست. فرهاد محیط به کارهایی از قبیل مطالعه ی داستان های تخیلی، خواندن، نوشتن شعر، ملاقات و مسافرت و گپ  و گفت وگو با دوستان و اقوام نیز علاقه مند است. شاعران مورد علاقه ی فرهاد محیط عبارتند از «جورج لوییس بورگس» و «مولانا» به دلیل اینکه شعرهای او همیشه در مورد لذت و شادی در زمان حال و شور و شعف در تمام لحظات زندگی است.

فرهاد محیط همیشه می گوید کسی الگویش در زمینه تجارت نبوده است، اما اگر ما به دنبال کسی جهت الهام گرفتن برای خود هستیم بهتر است از بین نویسندگان، هنرمندان یا فیلسوفان و نه کسانی که تنها به فکر پول هستند، افرادی را به عنوان الگو انتخاب کنیم.
فرهاد محیط همیشه لباس های عادی و ارزان قیمت می پوشد و زمان زیادی را صرف شکل ظاهری خود نمی کند. محیط می گوید: «من دوست ندارم که در میان جمعیت گم شوم. من شخصیتی منحصر به فرد هستم و مردم من را فراموش نخواهند کرد.»

فلیپاگرام فرهاد محیط و افزایش سرمایه به ۷۰ میلیون دلار

محیط در حال حاضر تمام زمان خود را روی شرکت محبوب خود یعنی فلیپاگرام صرف می کند.
برای اولین بار سرمایه گذاران خطر پذیر و میلیاردرهای گوگل، «مایکل موریتز» (Michael Moritz) و «جان دوئر» (John Doerr) هردو به هیأت مدیره یک شرکت نوپا پیوستند:
فلیپاگرام، یک برنامه قصه گو است که در آن کاربران می توانند با استفاده از تصاویر و ویدیوها، کلیپ هایی شبیه به موزیک ویدیو بسازند.

به نظر می رسد این برنامه در حال تبدیل شدن به برنامه ای اجتماعی است که بیشترین ارتباط را با موسیقی دارد.
فلیپاگرام هم چنین اعلام کرد که معاملاتی را با چندین برند بزرگ و ناشر موسیقی هدف گذاری کرده تا چیزی را که از آن به عنوان «کاتالوگ جامعی» از میلیون ها کلیپ موسیقی نام می برد تولید کند، که کاربران می توانند آنها را به عنوان موسیقی متن به ویدیوها اضافه کرده و یا از طریق برنامه آن را بخرند.

فلیپاگرام که در لس آنجلس توسط «برایان سی.دیلی»، «فرهاد محیط»، «جوشوا فلدمن» و «رافی باغومیان» پایه گذاری شده، در پایان سال 2014 بیش از 30 میلیون کاربر فعال ماهیانه داشته، هر چند به تازگی آمار جدیدتری منتشر نکرده است. این برنامه به شما اجازه می دهد تا به سرعت تصاویر، ویدیوها، لینک ها، متن و موسیقی را در ویدیو کلیپ های کوتاه تدوین شده، ترکیب کنید که مدت زمان آنها معمولاً سی ثانیه است و می توانند تا یک دقیقه ادامه داشته باشند.

طولانی تر از ویدیوهای vine و اینستاگرام، اما کوتاه تر از ویدیوهای فیسبوک یا یوتیوب که معمولاً چندین دقیقه هستند.
فرهاد می گوید هدف فلیپاگرام این است که کاربران بتوانند ویدیوهایی با روایت و عمق احساسی بسازند که در عین حال بسیار سریع بوده و استفاده از آن آسان باشد. فرهاد محیط به فوربس گفت فلیپاگرام قصد دارد تا از سرمایه جدید به طور عمده برای جدب استعدادها و پشتیبانی از زیرساخت مورد نیاز جهت اجرای برنامه استفاده کند.

محیط می گوید در مقایسه فلیپاگرام با دیگر برنامه های اجتماعی، ویدیوهای یوتیوب می توانند روایت درگیرکننده تری داشته باشند اما معمولاً ساخت آنها سخت تر و پرمخاطره تر است. در طرف دیگر چیزی که محیط آن را طیف «عمیق به سطحی»، «آسان به سخت» نامید، توییتر و اینستاگرام بر ضبط سریع لحظه ها و اسنپ چت به نگاه اجمالی به آنها تمرکز کرده اند.
محیط گفت مورد استفاده فلیپاگرام با همه این موارد فرق می کند.

او می گوید فلیپاگرام آماده است تا رخداد هایی همچون عروسی، فارغ التحصیلی یا سایر جشن ها را خاطره انگیز کند یا ترکیبی از چیزهای گویا را بسازد که ذخیره شده و در میان دوستان و اشخاص مشهور اشتراک گذاری شوند.
در نتیجه فرایند ساخت در فلیپاگرام کمی بیشتر از ارسال یک توئیت یا اسنپ درگیر کننده است. به هرحال، ویژگی هایی مانند ویرایشگر ویدیو که به طور خودکار ویدیوهای کاربران را به کلیپ های یک ثانیه ای تبدیل می کند که می توانند آنها را به سرعت در کنار هم بچینند، این فرایند را آسان کرده است.

با چند ضربه می توان آهنگ ها و تصاویر را اضافه کرد و کلیپ کامل شده یک فلیپاگرام نامیده می شود، که می توانید در برنامه و هر جای دیگری که آنلاین باشید آن را به اشتراک گذاشته، لایک کرده و یا روی آن کامنت بگذارید.
شرکت اعلام کرده که در سه ماهه اول سال 2015 بیش از 14 میلیون فلیپاگرام ساخته شده است. کاربران معمولاً خانم و زیر 25 سال هستند و فلیپاگرام ها عمدتاً به طور بین المللی ساخته می شوند.

چندی پیش، بر اساس بنیاد تحلیل های نرم افزاری AppAnnie، فلیپاگرام به رتبه هفتم دسته برنامه های تصویر و ویدیو iOS ایالات متحده دست یافت.
دوئر به فوربس گفت:

«شرکا واقعاً باور دارند که فلیپاگرام یک شرکت بزرگ تولید و اشتراک رسانه در سطح توییتر خواهد بود».

قراردادهای امتیازی فلیپاگرام بازیگران مطرحی همچون گروه موسیقی یونیورسال، سونی موزیک انترتینمنت، وارنر موزیک و اُرچرد را شامل می شود.
بر اساس گفته های دوئر، این قراردادها فلیپاگرام را به بازیگر منحصر به فرد و قابل رقابتی در فضای اجتماعی بدل می کند. دوئر به فوربس گفت:

«فرهاد این قراردادها را بسته، فراهم آوردن مقدمات با مالکان و گرفتن این امتیازات پیچیده دستاورد فوق العاده ای است و این به خودی خود به دست نمی آید».

محیط اعتقاد دارد که این برنامه تهدیدی برای شرکت های موسیقی نیست بلکه ابزاری است که موزیسین ها می توانند به طور بی درنگ تری با طرفدارانشان در ارتباط باشند، هم چنین شانسی برای هنرمندان است که موسیقی خود را برای شنوندگان بیشتری به نمایش بگذارند. آهنگی که یکی از دوستانتان در پس زمینه یک ویدیو یوگا یا آشپزی – ویدیوهای چگونه انجام بدهیم در این برنامه بسیار محبوب هستند – می تواند شما را ترغیب کرده تا به کمک لینک های ارتباطی که فلیپاگرام از طریق برنامه به آی تیونز و اسپاتیفای متصل می کند، آهنگ را بخرید.

فرهاد محیط، کارآفرین و مؤسس Flipagram

فلیپاگرام ها هم چنین می توانند به سایت های خارجی دیگر متصل شوند.
«فرانسیس کیلینگ»، مدیر جهانی تجارت دیجیتال در گروه موسیقی یونیورسال گفت:

«گروه موسیقی یونیورسال مدت زیادی است که با سرویس های دیجیتال خلاقانه ای همچون فلیپاگرام برای جذب مخاطبان و تأمین فرصت های تجاری جدیدی برای هنرمندانمان کار می کند. ما پیش بینی می کنیم تا شاهد آن باشیم که میلیون ها کاربر فلیپاگرام خلاقیتشان را در ویدیوهایی که با موسیقی هنرمندان ما تنظیم شده اند، ابراز کنند.»

علاوه بر کاربران روزانه، صدها نفر از افراد معروف و مشهور در فلیپاگرام حضور دارند. گفته می شود که برای حضور ستاره ها در برنامه پولی پرداخت نشده و حضور آنها در برنامه به طور خودجوش گسترش یافته است.
دیپِک چوپرا، جسیکا آلبا، جیمی فوکس، بریتنی اسپیِرز، گارث بروکس و گروه وان دیرِکشِن در میان نام های بزرگ این برنامه قرار دارند.

اگر یک هنرمند یا فرد تأثیرگذار پست یک طرفدار را لایک کند، برنامه نشانی را بر روی پست کاربر قرار داده که نشان می دهد کدام ستاره آن را لایک کرده است.
کاربران علاوه بر جست وجوی دوستان خاص یا ستاره ها، می توانند فلیپاگرام ها را در کانال هایی هم چون حیوانات، طنز، رقص و موسیقی، سلفی ها و بِستی ها (بستی = بهترین دوست)، غذا، هنر، خانواده، ورزش، سلامتی و تناسب اندام بیابند.

هر کاربری، مشهور یا غیر مشهور، می تواند نمایه ای ساخته و فلیپاگرام هایش را در آن ذخیره کرده و یا پست هایی را با دنبال کنندگانش به اشتراک گذارد.
شرکت ها و برندها نیز می توانند حساب کاربری و فلیپاگرام بسازند.
محیط می گوید:

«نخستین باری که شما فلیپاگرامی را به اشتراک می گذارید، نخستین باری که شما قصه ای را تعریف می کنید، این هیجان را کسب می کنید که «وای، من یک قصه گو هستم!».

هیجان ساخت سریع یک چیز معنادار دقیقاً می تواند چیزی باشد که فلیپاگرام برای منحصر به فرد بودن، به آن نیاز دارد.

 

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *