logo03

بیوگرافی: فریناز کوشانفر، استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا

بیوگرافی: فریناز کوشانفر، استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا
در ادامه معرفی مشاهیر ایرانی به نام خانم دانشمندی برمی خوریم که در لیست برترین مخترعان جهان قراردارد، در ایران متولد شده و در حال حاضر در کشور امریکا زندگی می کند و از جوان‌ترین دانشمندان و نیز افتخار دیگری برای ایرانیان محسوب می شود. اختراع ایشان در صنعت ساخت چیپ های الکترونیکی انقلاب جدیدی ایجاد کرده است

 

گوینده:نسترن نجاران

تهیه شده در استودیو Dp Magazine

 

دنیای پردازش آنلاین: دکتر فریناز کوشانفر سال 1356 در شهر تهران از پدری پزشک و اهل شمال ایران و مادری تهرانی به دنیا آمد و بعد از پایان تحصیلات در مقطع لیسانس مهندسی برق به امریکا رفت و تا مقطع دکترا ادامه داد. در بسیاری از سایت های اینترنتی، ایشان را متولد ایذه و بختیاری معرفی کرده اند و مقالات و مصاحبه هایی هم در مورد فرارمغزها از شهرستان های جنوبی کشور به بهانه مهاجرت ایشان به امریکا نوشته شده است ولی پس از تحقیق بیشتر مشاهده می شود که خود خانم دکتر کوشانفر محل تولدشان را تهران معرفی می کنند:

«من متولد و بزرگ شده تهران هستم اما بعد از گرفتن جایزه مخترع جوان از  ام آی تی  مطالبی درباره این که در ایذه به دنیا آمدم در ویکی پدیای فارسی و اینترنت منتشر شد. در نگاه اول تصورم این بود که کسی مرا اشتباه گرفته چون غیر از خودم، مادرم هم تهرانی است و پدرم اهل شمال است و من اصلاً با این شهر قرابتی ندارم. اما داستان به همین جا ختم نشد. چند سال است که مدام از آدرس ایمیل‌های مختلف روزی چند ایمیل دریافت می کنم که در آن نوشته:

شما از افتخارات ایذه هستید و باید برای خدمت به شهر خودتان برگردید. هر چقدر توضیح می‌دهم فایده ای ندارد! حتی در ویکی پدیا هم چند بار اطلاعاتم را ویرایش کردم اما از آنجا که سیستم ویکی پدیا اجازه اصلاح اطلاعات را می دهد دوباره به اطلاعات من شهر ایذه اضافه می‌شود. اهل ایذه بودن اصلاً بد نیست اما این موضوع زمانی جنبه «بد» پیدا می کند که شکل آزار و اذیت به خود می‌گیرد»

تحصیلات

فریناز کوشانفر دانش آموز یکی از مدارس فرزانگان تهران بوده  که برای استعدادهای درخشان و دانش آموزان تیزهوش تأسیس شده بود.
وی علاقه ای به شرکت در کنکور ایران نداشت و دوست داشت هرچه سریع‌تر خودش را به امریکا برساند. چون به گفته خود، تصور می‌کرد در امریکا علم به روزتر است.

اما با مخالفت پدر و مادر در مورد جدایی از خانواده آن هم در سن 18 سالگی مواجه می شود. به همین علت دوره لیسانس را در دانشگاه صنعتی شریف می گذراند و بعد برای ادامه تحصیل در دانشگاه های امریکا اقدام می کند.
کوشانفر پس از اخذ لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف به امریکا رفت و مقطع فوق لیسانس را دررشته برق و کامپیوتر در دانشگاه (یو سی ال ای) کالیفرنیا گذراند و برای مقطع دکترا در همین رشته راهی برکلی شد.

در دانشگاه برکلی آنقدر واحد آمار و ریاضیات برمی‌دارد که همزمان با گرفتن دکترا، فوق لیسانس آمار و احتمال هم می‌گیرد! او در این باره می‌گوید:

«هر چیزی که یاد می‌گیریم وفکر می‌کنیم به هیچ دردی نمی‌خورد یک روز به کارمان می آید. این را با همه وجود درک کرده‌ام و هر روز به خودم یادآوری می‌کنم که هرچیزی امروز یاد بگیرم، روزی به دردم می‌خورد»

وی هم اکنون در دانشگاه رایس به عنوان استادیار مشغول به کار است.

خانواده

یکی از اعضای خانواده، در زندگی خانم دکتر کوشانفر تأثیر بسیاری داشته اند طوری که شاید بتوان گفت در راه ترسیم خطوط فکری و تصمیم گیری های جدی زندگی از دوران کودکی و نیز در مورد هدفمند کردن تحصیلات برای او الهام بخش بوده اند. کوشانفر در مورد پدربزرگش چنین می گوید:

«پدر مادرم سرلشگر دکتر مقبل یکی از درجه داران ارتش بودند که زمانی ریاست بیمارستان های ارتش ایران را به عهده داشتند. من از کودکی تحت تأثیر شخصیت و حرف های پدربزرگم بودم. از آنجایی که هم ایشان و هم پدرم پزشک بودند همیشه به من می‌گفتند که تو سراغ پزشکی نرو، برو سراغ علوم جدید. تصویر زن دانشمند در ذهن پدربزرگم که فرانسه درس خوانده بود؛ ماری کوری بود.

آن موقع دایی هایم در برکلی درس می‌خواندند و نام دانشگاه برکلی با آزمایش هایی که برای ساخت بمب اتم در آزمایشگاه هایش انجام شده بود، سرزبان ها افتاده بود. پدربزرگم هم به من می‌گفت: برو دنبال فیزیک هسته‌ای. از همان موقع من فکر می‌کردم که حتماً در رشته ای دکترا می‌گیرم، آن هم از دانشگاه برکلی»

مشکلات خانم ها در غربت

خانم دکتر فریناز کوشانفر با سعی و تلاش بسیار موفق به تکمیل تحصیلات و نوشتن مقالات بسیار و ثبت اختراع و قرار گرفتن در جایگاه استاد دانشگاه در کشوری غیر از وطن خود شده اند که عموماً برای خانمی در دیار غربت، کاری بسیار سخت و نیازمند تحمل و تلاش فراوان است با توجه به این که زندگینامه ایشان شاید بتواند سرمشقی برای دانشمندان آینده باشد بخشی از مشکلات را از زبان خود ایشان می آوریم:

«بیست و دو ساله بودم که به امریکا آمدم. دوست و آشنا و فامیل زیاد داشتم که هنگام مریضی به دادم برسند اما امور روزمره را باید خودم انجام می‌دادم.
برای من که همیشه در تهران همه چیز در خانه برایم آماده بود، شستن لباس ها و پخت غذا یک معضل واقعی بود. حتی در امریکا هم آسان نیست که زن باشی، سن‌ات زیاد نباشد و از طرف دیگر با رشته‌های مهندسی هم سر وکار داشته باشی.

خیلی وقتها سعی می کنم به خودم یادآوری کنم که هرکاری امروز می آموزم روزی به کارم خواهد آمد. هر روز به خودم می‌گویم اگر می‌خواهی به نتیجه برسی باید پشتکار داشته باشی. باید هر روز بخوانی، باید ساعت‌ها پای کامپیوتر باشی و به حل مسایل فکر کنی. باید مقاله‌های جدید بخوانی و آن را کنار آموزه های قدیمت بگذاری.

واقعیت این است که علم وارد مغز آماده می‌شود. بنابراین همیشه به دانشجویان مقطع دکترا توصیه می‌کنم که نوشتن چند مقاله و پایان نامه برای گرفن دکترا مهمترین هدف نیست. هدف مهمتر این است که یاد بگیرید چطور فکر کنید. دانش تان را طبقه بندی کنید و از آموزش های قبلی استفاده کنید.

اگر بتوانید وسیع یاد بگیرید آنوقت فقط یک جرقه کافی است تا چند موضوعی را که از قبل بلدید کنار یک موضوع جدید بگذارید و به نتیجه برسید. هیچ وقت یکباره خواب نما نمی‌شوید!
چیزی که به ذهنتان می رسد ترکیب آموزش های قدیم و دانسته های جدید است. پس تا می‌توانید بخوانید، در هر زمینه ای تحقیق کنید و سعی کنید به روز باشید»

اختراع انقلابی

دکتر فریناز کوشانفر در سال ۲۰۰۸ موفق به دریافت جایزه مخترع جوان سال (TR35) شد. این جایزه هر ساله از سوی مجله ((تکنولوژی ریویو)) دانشگاه‌ام‌آی‌تی به یکی از ۳۵ مخترع برتر جوان دنیا اهدا می‌شود.
وی به خاطر طراحی نوعی از میکروتراشه‌ها که کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایعی همچون طراحی و تولید پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای دارد، موفق به دریافت این جایزه شد.
تیتر خبر آن زمان:

«فریناز کوشانفر استادیار ایرانی دانشگاه رایس امریکا که چندی پیش با ارایه فناوری نوینی صنعت تراشه سازی جهان را با انقلابی روبرو کرده بود، به عنوان یکی از 35 مخترع جوان برتر دنیا معرفی شد»

اختراع وی درواقع روشی است که طی آن مدارهای یکپارچه میکروالکترونیکی می‌توانند به گونه‌ای قابل توجه و براساس اهداف مورد استفاده کاربر، هویت خود را تغییر دهند و موجب بالابردن ضریب امنیتی تولید و استفاده از آن ها می گردد. به گفته محققان، تراشه‌های ساخت این محقق ایرانی کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایعی همچون طراحی و تولید پخش کننده‌های چند رسانه‌ای خواهد داشت.

با استفاده از این فناوری نوین طراحان میکروتراشه‌ها می‌توانند با سرقت‌های سخت افزاری به مقابله بپردازند، این در حالی است که این مشکل فزاینده هم اکنون هزینه‌های چند میلیارد دلاری برای سازندگان تراشه‌ها به همراه می‌آورد. همه ساله و از سوی این نشریه علمی‌برترین محققان جوان دنیا از میان صدها نامزد برگزیده شده انتخاب می‌شوند.

در همین خصوص دیوید لی بورن رییس دانشگاه رایس گفت: با وجودی که دکتر کوشانفر تنها دو سال است که در این دانشگاه حضور دارد اما خود را به عنوان یک رهبر برجسته در عرصه فناوری تراشه معرفی کرده است.
وی افزود:

«دستاورد با ارزش وی رایانه‌های موجود در سراسر جهان را برای کاربران‌شان امن تر خواهد کرد»

در مورد این اختراع

ارتقای کیفیت تراشه ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع تراشه‌سازی به حساب می‌آید. طی سال‌های گذشته و همزمان با توسعه دانش طراحی و ساخت تراشه‌ها، مشکل بزرگی همچون تولید و فروش غیرقانونی آن ها در بازار سیاه به واسطه کپی‌برداری غیرقانونی در مناطقی از جهان از جمله شرق دور وجود داشته است.

از این‌رو خانم دکتر کوشانفر و تیم همراهشان بر آن شدند تا با ارایه‌ی شیوه‌هایی مناسب مانع از این کار شوند و تحولی نوین در صنایع تراشه‌سازی جهان ایجاد کنند.
طراحان برای ساخت تراشه‌ها، طرح‌های خود را به شرکت‌های تولیدی از جمله در سنگاپور و سایر کشورهای خاور دور ارسال می‌کنند.

مرحله اصلی در تولید تراشه‌ها ساخت مغز (قالب) اولیه است که با دستیابی به آن امکان تولید انبوه تراشه با سهولت و قیمت پایین فراهم می‌شود.
در این مرحله همواره این خطر وجود دارد که تراشه‌ها با استفاده از قالب اولیه به طور غیر قانونی تکثیر شده و روانه بازار سیاه شود که این امر صنعت تراشه دنیا را تهدید می‌کند.

در این روش تراشه‌هایی با قابلیت بی‌نهایت امکان تغییر، طراحی و تولید می‌شوند.
بر این اساس تولیدکنندگان سیستم‌های نرم‌افزاری از جمله ارایه‌کنندگان فایل‌های موسیقی، می‌توانند محصولات خود را به گونه‌ای وارد بازار کنند که تنها به واسطه استفاده از برخی نرم‌افزارهای خاص قابلیت پخش پیدا می‌کنند.
البته این تنها بخشی از کاربردهای این فناوری جدید است. در کل با استفاده از این تکنیک نوین استفاده از مدارهای الکترونیکی براساس کاربرد در نظر گرفته شده قابلیت تغییر پیدا می‌کند.

در حال حاضر در گوشه و کنار جهان افراد و مراکز سودجویی وجود دارند که با ایجاد دستکاری‌ها و تغییرات جزیی در عناصر سازنده مدارهای پیچیده الکترونیکی محصولات جانبی و تقلبی تولید و روانه بازار سیاه می‌کنند. اما اکنون با استفاده از این تراشه‌ها چنین برنامه‌هایی خنثی می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت روی تراشه‌ها قفل‌های مخصوصی کار گذاشته می‌شود تا دست سودجویان از آگاهی از ساختار سازنده آن ها کوتاه شود. از آن گذشته شکستن این قفل تقریباً غیرممکن است.

توضیح بیشتر این که تکنیک ابداعی به طراحان تراشه‌ها امکان می‌دهد آن ها را به نحوی طراحی کنند که به طور خودکار در حین ساخت قفل باشند.
بدین ترتیب سازندگان چیپ ناگزیر خواهند بود شماره سریال چیپ‌ها را پس از تست به صورت فایل برای طراح بفرستند و طراح نیز در پاسخ کلید مربوط به قفل‌ها را برای آن ها ارسال می‌کند لذا امکان تکثیر چیپ‌ها بدون اطلاع طراح وجود نخواهد داشت.

اساس تکنیک ابداعی مبتنی بر طراحی مدارهای مجتمع جدیدی است که می‌توانند حاوی تعداد زیادی از هویت‌های چند گانه باشند بدین ترتیب می‌توان با وجود یک ماسک (قالب) اولیه، کاربری‌های مختلفی را ایجاد کرد به طوری که امکان قفل کردن تراشه وجود داشته باشد.

دکتر فریناز کوشانفر طی سال‌های اخیر موفق به ارایه‌ی چندین طرح و پروژه اختراعی شده و آن ها را به ثبت رسانده‌ و همچنین همکاری قابل‌توجهی با چندین شرکت تحقیقاتی و متخصص در زمینه پروژه‌های الکترونیکی دارد. برنامه کاری آینده او تحقیقات گسترده در زمینه مدارهای الکترونیکی است.

 

 

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *