logo03

بیت کوین و بیت کوین کش چه تفاوتی باهم دارند؟

بیت کوین و بیت کوین کش چه تفاوتی باهم دارند؟
از زمان پیدایش، سؤالاتی در مورد توانایی بیت کوین برای مقیاس بندی مؤثر و تبدیل شدن به یک ارز جهانی گسترده وجود داشته. استفاده این ارز دیجیتال از فناوری بلاک چین به آن امکان می دهد غیرمتمرکز و در برابر سانسور مقاوم باشد. با این حال دو مشکل بر این فناوری جدید مترتب است: حجم تراکنش‌هایی که بلاک چین بیت‌کوین می‌تواند در هر ثانیه پردازش کند – توان عملیاتی تراکنش‌های آن
پدرام موسوی

برخی از اعضای جامعه سرمایه گذاران و کاربران و تیم های توسعه بیت کوین طی سال ها تلاش هایی را برای رفع این نقص انجام داده اند که در برخی موارد باعث شکاف جامعه کاربران شده و به تقسیم و به اصطلاح «هاردفورک» بیت کوین ختم می شود. یکی از این هارد فورک های مهم بیت کوین بیت کوین کش (BCH) است.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش یک ارز دیجیتال با منشأ مشابه با بلاک چین اصلی بیت کوین است. این ارز دیجیتال در تاریخ 1 آگوست 2017 با انجام فورکی به نام هارد فورک بیت کوین منتشر شد. برخی از اعضای جامعه بیت کوین طرحی را برای تغییر برخی از قوانین بیت کوین ارایه کردند تا به ارز دیجیتال اجازه دهد تا حجم بیشتری از تراکنش ها را در واحد زمان انجام دهد.

روش تأیید پروپوزال ها در ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز به این صورت است که تمامی گره های شبکه می توانند موافق یا مخالف رای دهند و بر اساس تصمیم اکثریت تصمیم گیری می شود.

با توجه به این طرح، اکثر نودهای شبکه بیت کوین با انجام آن مخالفت کردند و گروه پیشنهاد دهنده تصمیم گرفتند برای اجرای طرح خود از زنجیره بیت کوین منشعب شوند، بنابراین هارد فورک بیت کوین کش انجام شد و این زنجیره به دو بخش تقسیم شد.

برخی از صاحب نظران این هارد فورک را شبیه انشعاب یک اندیشه دینی می دانستند. حالا ماینرها مجبور بودند بین استخراج بیت کوین و بیت کوین کش یکی را انتخاب کنند. صرافی های رمزارز باید تصمیم می گرفتند که آیا می‌خواهند این ارز دیجیتال جدید را در صرافی خود فهرست کنند یا خیر. کاربران و سرمایه گذاران بازار باید انتخاب می کردند که علاقه مند به مشارکت و سرمایه گذاری در این بیت کوین کش هستند و چه قیمتی می تواند برای آن منصفانه باشد؟

نحوه‌ی کار بیت کوین کش

بیت کوین کش از اندازه بلوک بزرگتری نسبت به بیت کوین استفاده می کند. بلاک ها تعداد تراکنش هایی هستند که به طور همزمان به بلاک چین اضافه می شوند.

بیت کوین تعداد بلاک ها را به 1 مگابایت محدود می کند، که تنها اجازه می دهد حدود هفت تراکنش در ثانیه انجام شود. بیت کوین کش در ابتدا حجم هر بلوک را 8 مگابایت تعیین کرد و سپس آن را به 32 مگابایت افزایش داد تا بیش از 100 تراکنش در ثانیه پردازش شود.

صرف نظر از سرعت تراکنش و اندازه بلاک، بیت کوین کش بسیار شبیه بیت کوین است و دفتر کل (دفتر معاملات) دیجیتال، غیرمتمرکز و منبع باز است. استخراج بیت کوین کش مانند بیت کوین با رمزگشایی مشکلات پیچیده انجام می شود و حل کننده این مشکل مقداری از این ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت می کند. مانند بیت کوین، بیت کوین کش تنها 21 میلیون سکه منتشر می کند.

هزینه معامله

همانطور که قبلاً گفته شد، تفاوت اصلی بیت کوین و بیت کوین کش در اندازه بلوک است. به دلیل این تغییر، بیت‌کوین کش توانایی انجام تراکنش‌ها را سریع‌تر و با کارمزد بسیار کمتر پیدا کرده است. هر تراکنش بیت کوین حدود 59 دلار کارمزد دارد، در حالی که هزینه تراکنش بیت کوین کش کمتر از یک پنی، یعنی 0.01 دلار است.

امنیت

نقطه ضعف پردازش سریعتر همه چیز در بیت کوین کش احتمالاً می تواند کاهش امنیت باشد. ماینرهای کمتری برای استخراج بیت کوین کش و پردازش و تأیید تراکنش ها مورد نیاز است، بنابراین ممکن است دستکاری در امنیت بیت کوین کش آسان تر باشد.

خریدهای کوچک و بزرگ

بیت کوین کش می تواند برای خریدهای کوچک مانند خرید یک فنجان قهوه بهتر عمل کند. زیرا سرعت تراکنش بسیار بالاتر و کارمزد بسیار پایین است. در حالی که خریدهای بزرگتر مانند خرید ماشین یا خانه ممکن است با یک ارز دیجیتال بزرگتر مانند بیت کوین و امنیت آن تضمین شود.

اندازه بازار

ارزش بازار بیت کوین حدود 362 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش بازار بیت کوین کش در حدود 2 میلیارد دلار، تنها کسری از ارزش بازار بیت کوین است. بیت کوین بیشترین بازار را در بین ارزهای دیجیتال دارد، در حالی که BCH در رتبه 30 جدول ارزشمندترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

مزایا و معایب بیت کوین کش

بیت کوین کش مانند سایر ارزهای دیجیتال دارای مجموعه ای از مزایا و معایب است که باید به طور جامع به آنها نگاه کرد.

مزایا

تراکنش های سریع تر و ارزان تر:

بیت کوین کش می تواند یک پلت فرم پرداخت بسیار خوب با کارمزد کمتر از صد دلار و توانایی انجام بیش از 100 تراکنش در ثانیه باشد. اما باید توجه داشت که شبکه پرداخت ویزا در هر ثانیه حدود 2000 تراکنش را پردازش می‌کند، بنابراین بیت کوین کش هنوز راه زیادی برای رسیدن به این اعداد در پیش دارد.

مقیاس پذیری بیشتر از بیت کوین:

اندازه بلوک بزرگتر بیت کوین کش امکان مقیاس پذیری بیشتری را فراهم می کند و در نتیجه هزینه های کمتری برای کاربران و قابلیت حمل بیشتر دارد.

پول غیرمتمرکز:

برای کسانی که نگران متمرکز شدن پول و سیستم های مالی توسط بانک ها و سیستم های دولتی هستند، بیت کوین کش یک سیستم پول مانند ارایه می دهد که غیرمتمرکز است و توسط افراد در شبکه اداره می شود.

معایب بیت کوین کش

نرخ پذیرش نسبتاً پایین:

اگرچه وقتی صحبت از سرعت و کارمزد می‌شود، ممکن است به نظر برسد که بیت‌کوین کش مزیت‌های آشکاری نسبت به بیت‌کوین دارد، اما برای موفقیت هر فناوری، بلاک چین یا ارز دیجیتال، مهم‌ترین عامل جذب مردم به آن است. میزان استفاده از آن با توجه به اینکه هنوز تعداد افرادی که از بیت کوین استفاده می کنند بسیار بیشتر از بیت کوین کش هستند، می توان گفت که بیت کوین کش برای موفقیت نیاز به تلاش زیادی دارد و تاکنون نتوانسته مشارکت لازم را کسب کند.

امنیت ضعیف تر:

بیت کوین کش بلوک ها را با سرعت و هزینه کمتری پردازش می کند، زیرا به قدرت پردازش کمتری برای استخراج نیاز دارد. این امر امنیت بیت کوین کش را کاهش می دهد.
اگر به فکر مکانی برای حفظ ارزش دارایی های خود هستید و به فکر کسب سود هستید، بهتر است خرید بیت کوین را به بیت کوین کش ترجیح دهید.
اگر به فکر ارزی برای تراکنش های سریع تر و ارزان تر هستید، بهتر است از بیت کوین کش استفاده کنید که سرعت بالاتر و کارمزد کمتری دارد.

منبع: cointelegraph

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *