logo03

بالن چین چطور از امریکا سردرآورد؟

بالن چین چطور از امریکا سردرآورد؟
مقامات چین می‌گویند بالن تجسسی و نظارتی مشاهده شده در منطقه‌ی حساس ایالات متحده امریکا متعلق به آنهاست اما مصرانه می‌گویندکه بالن به قصد تحقیقات علمی پرواز می‌کند و به علت باد‌های غیرمنتظره از مسیر خود منحرف شده است

دنیای پردازش آنلاین: بالن چین پیش از مشاهده بر فراز شهر «بیلینگز» در ایالت مونتانا در امریکا از آسمان کانادا عبور کرده است و چند نفر از مردم منطقه آن را دیده‌اند. در شهر بیلینگز به‌وضوح می‌شد بالن را از روی زمین مشاهده کرد.

مقامات امریکا می‌گویند با استفاده از هواپیما‌های با‌سرنشین این بالن را در طول عبورش از آسمان امریکا رد‌گیری کرده‌اند و دریافتند که بالن بر فراز مناطق حساس نظامی در پرواز بوده است. اما چین می‌گوید بالن از مسیر خود منحرف شده است.

چین می‌گوید باد غالب «غرب‌وزان» پیش‌بینی‌نشده باعث شده که این وسیله که «قابلیت هدایت‌پذیری محدود» دارد از مسیر برنامه‌ریزی‌شده خود خارج شود. «سایمون کینگ»، کارشناس هوا‌شناسی بی‌بی‌سی، می‌گوید:

«جهت باد‌های غالب در ارتفاعات بالا (حدود ۱۰‌هزار متری) در جهت شرق به غرب است. این مسیر و جهتی است که باد‌ها گرداگرد کره‌ی زمین می‌وزند»

«مارینا میرون»، پژوهشگر تحقیقات دفاعی در کینگز‌ کالج لندن، می‌گوید ماجرای بالن باید «پیچیده‌تر» از آن باشد که چین ادعا می‌کند. او می‌گوید:

«بالن را افرادی از روی زمین با دستگاه کنترل از راه دور می‌توانند هدایت کنند. می‌توانند ارتفاع آن را تعیین کنند به‌نحوی که در جریان باد‌های گوناگون قرار بگیرد و در مسیر‌های مختلف حرکت کند و شاید بخواهند بر‌فراز یک منطقه بماند تا اطلاعات گرد‌آوری کند. این کاری است که بالن می‌تواند انجام دهد اما ماهواره امکان آن را ندارد»

آیا مسیر بالن قابل ردگیری است؟

با قطعیت نمی‌توان مسیر آن را ردگیری کرد. برای مثال در مورد بالن مثل هواپیما‌های تجاری اطلاعات پرواز قابل رد‌گیری نیست. به‌همین دلیل ناچار باید از منابع دیگر اطلاعات استفاده کنیم. یکی از روش‌های برآورد مسیر اجزا یا اشیا در ارتفاع بالا استفاده از مدل‌ بر مبنای جهت و سرعت باد است.

اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده امریکا چنین مدلی (که هیسپلیت نامیده می‌شود) را بر مبنای باد‌ها در ارتفاع بالای۱۴ هزار متری ساخته است. سایمون کینگ، از بخش هواشناسی بی‌بی‌سی، می‌گوید:

«این فقط استفاده اولیه از آن است، کاربرد اصلی آن پژوهش در مورد نقل‌و‌انتقال و پراکندگی آلاینده‌ها و مواد خطرناک در جو زمین است. این مدل در جهت معکوس هم کار می‌کند که به آن مسیر برگشت می‌گویند، به این ترتیب می‌توانیم ببینیم هر چه در هوا به حرکت در‌می‌آید مانند آلاینده‌ها، خاکستر یا مواد دیگر از کجا آمده است.

در مورد بالن مشاهده‌شده در آسمان امریکا این مسیر برگشت به ما نشان می‌دهد باد‌ها بالن را از کجا با خود آورده‌اند و با تحلیل جهت باد و سرعت می‌توانیم تعیین کنیم که در آینده به کدام سو خواهد رفت»

«دن ساتر‌فیلد»، هواشناس امریکایی، از این مدل برای محاسبه‌ی مسیر احتمالی بالن نظارتی استفاده کرده است و یافته‌های خود را آنلاین در اختیار عموم گذاشته است.

نقطه‌ی شروع او مشاهده بالن در روز اول فوریه بر فراز مونتانا بوده است، او مبدأ و محل شروع حرکت بالن را با توجه به اطلاعات باد‌ها و محاسبه مسیر بازگشت، جایی در مرکز چین برآورد می‌کند. باید تأکید کنیم که این مسیر واقعی طی‌شده بالون نظارتی نیست، بلکه تحلیلی براساس مدل توسعه‌یافته یک آژانس دولتی ایالات متحده به نام اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده امریکا NOAA است.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *