logo03

چه خبر از دنیای خودرو؟

چه خبر از دنیای خودرو؟
شاسی‌بلند جدید لوسید، خودروساز لوکس امریکایی، ماشین الکتریکی ارزان رنو، رونمایی از یک کادیلاک جدید در چین و ماشینی که به جای جلوپنجره یک نمایشگر۹۰ اینچی دارد
کامران حیدری

دنیای پردازش آنلاین: به گزارش bbc، لوسید، خودروساز لوکس امریکایی، در نمایشگاه لس‌آنجلس از دومین مدل خود رونمایی کرد. شاسی‌بلند گرویتی (Gravity) که رقیبی برای تسلا مدل X و شاسی‌بلندهای الکتریکی بنز و ب‌ام‌و است، سال آینده به بازار خواهد آمد و لوسید می‌گوید آن را با قیمتی ارزان‌تر از اولین مدلش به بازار عرضه خواهد کرد.

لوسید گرویتی دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع بیش از ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند

لوسید شرکتی نوپا در ایالت کالیفرنیا است که سرمایه‌گذار اصلی‌اش دولت عربستان سعودی است. این شرکت محصولاتش را در کارخانه‌هایی در ایالت آریزونا و در شهر جده در عربستان تولید می‌کند. اولین مدل لوسید به نام ایر (Air) پارسال به بازار آمد و در رقابتی با داوری صد روزنامه‌نگار خودرو از ۳۲ کشور جهان به عنوان بهترین ماشین سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

سری اول این ماشین با قیمت ۱۷۰ هزار دلار فروخته شد و به همین دلیل مشتری زیادی نداشت. لوسید حالا قیمت مدل ایر را کاهش داده و اعلام کرده مدل شاسی‌بلندش را هم با قیمتی کمتر از ۸۰ هزار دلار خواهد فروخت.
ظاهر شاسی‌بلند گرویتی با الهام از مدل ایر طراحی شده است.

یک نمایشگر ۳۴ اینچی روبروی راننده است

 

شیشه جلو تا روی سقف کشیده شده و شیشه عقب هم تا بالای ردیف سوم صندلی‌ها امتداد دارد. ماشین هفت نفره است و علاوه بر جای بار در عقب، یک صندوق بزرگ هم در جلو دارد. با خواباندن صندلی‌های عقب در کف ماشین ۳۱۷۱ لیتر جا برای گذاشتن بار باز می‌شود.

گرویتی یک نمایشگر ۳۴ اینچی روبروی راننده دارد که اکثر اطلاعات از طریق آن به راننده نمایش داده می‌شود. نمایشگر دیگری هم روی داشبورد است که راننده می‌تواند با آن بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کند. لوسید می‌گوید بزرگ‌تر شدن نمایشگرها ممکن است باعث گیج‌شدن و اذیت راننده شود و برای همین امکانی به راننده داده تا نمایشگرها خاموش شود و فقط اطلاعات ضروری در حد چند عدد به راننده نمایش داده شود.

لوسید گرویتی یک صندوق بزرگ در جلو دارد

گرویتی دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع بیش از ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۴۰ مایل (۷۰۸ کیلومتر) حرکت کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت گرویتی کمتر از ۳.۵ ثانیه است.
لوسید در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ هزار و ۴۵۷ ماشین فروخت و ۶۳۱ میلیون دلار ضرر کرد.

این شرکت در ابتدای سال پیش‌بینی کرده بود که امسال ده هزار دستگاه ماشین بفروشد، اما دو ماه پیش اعلام کرد که فروش سال ۲۰۲۳ حدود هشت هزار دستگاه خواهد بود. لوسید برای جلب خریدار بیشتر نمونه‌ای ارزان‌تر از مدل ایر به بازار عرضه کرده که قیمتش ۷۶ هزار و ۴۰۰ دلار است.

ماشین الکتریکی ارزان رنو

رنو تصاویری از نسل جدید مدل تویینگو منتشر کرده که قرار است سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود. رنو می‌گوید این ماشین که فقط با موتور الکتریکی تولید خواهد شد، در اروپا طراحی و تولید شده و با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار یورو (حدود ۲۱ هزار دلار) فروخته خواهد شد.

نسل جدید رنو تویینگو سال ۲۰۲۶ به بازار می‌آید

تویینگو ارزان‌ترین مدل رنو است. نسل کنونی این ماشین ده سال است که فروخته می‌شود و علاوه بر مدل بنزینی یک مدل الکتریکی هم دارد که با هر بار شارژ تا ۱۹۰ کیلومتر حرکت می‌کند. رنو اطلاعات فنی نسل جدید تویینگو را منتشر نکرده اما می‌گوید مصرف الکتریسیته ماشین بسیار کم است.

خودروسازان اروپایی در واکنش به هجوم کارخانه‌های چینی به بازار اروپا به سرعت در حال ساخت مدل‌های الکتریکی ارزان‌تر هستند. سیتروئن به تازگی مدل الکتریکی C3 را به بازار عرضه کرده که قیمتش ۲۳ هزار و ۳۰۰ یورو (۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار) است و با هر بار شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. فولکس‌واگن هم ساخت یک مدل کوچک به نام ID1 را در برنامه دارد و فیات می‌خواهد نسل جدید مدل پاندا را با موتور الکتریکی و قیمت ارزان به بازار عرضه کند.

رنو همزمان با معرفی نسل جدید تویینگو از راه‌اندازی زیرمجموعه جدیدی به نام آمپر خبر داد که قرار است محصولات الکتریکی رنو را طراحی و تولید کند. هدف این زیرمجموعه که ۳۵ هزار کارمند دارد کاهش قیمت محصولات الکتریکی رنو است.

آمپر قرار است تا سال ۲۰۳۱ هفت مدل الکتریکی تولید کند. برنامه رنو این است که با این مدل‌ها فروش ماشین‌های الکتریکی‌اش در سال را به حدود یک میلیون دستگاه برساند. رنو امسال نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخت. آمپر علاوه بر رنو، برای آلپین، زیرمجموعه اسپرت رنو و نیسان، شریک ژاپنی رنو هم ماشین‌های الکتریکی تولید خواهد کرد.

مینی کادیلاک!

کادیلاک در نمایشگاه خودرو در شهر گوانگژو در چین از یک شاسی‌بلند الکتریکی جدید رونمایی کرد. کادیلاک اپتیک کوچک‌ترین مدل کارخانه آمریکایی خواهد بود و ابتدا در چین و سپس در امریکای شمالی و احتمالا در اروپا فروخته خواهد شد.

اپتیک چهارمین مدل الکتریکی کادیلاک است. اطلاعات زیادی درباره اپتیک منتشر نشده، اما انتظار می‌رود ماشین از نظر فنی با شاسی‌بلندهای الکتریکی شورلت، زیرمجموعه دیگر جنرال موتورز اشتراک زیادی داشته باشد. پیش‌بینی شده که قیمت پایه ماشین حدود ۴۰ هزار دلار باشد که آن را به رقیبی جدی برای تسلا مدل Y تبدیل می‌کند.

نمایشگاه گوانگژو یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در چین است. امسال حضور مدل‌های جدید شاسی‌بلند بیشتر از بقیه محسوس بود. علاوه بر شاسی‌بلندها خودروسازان چند ون لوکس نمایش دادند که نشان می‌دهد این فرم از ماشین در چین طرفدار دارد.

یکی از این ون‌ها که توجه زیادی جلب کرد ساخت کارخانه لی اتو (Li Auto) است. نام این ماشین مگا است و لی‌ اتو می‌گوید تنها در دو ساعت پس از رونمایی ماشین ده هزار دستگاه از آن را پیش‌فروش کرده است. لی‌ اتو می‌گوید مگا با هر بار شارژ تا هزار کیلومتر حرکت می‌کند و در ۱۵ دقیقه می‌توان باتری را برای ۵۰۰ کیلومتر حرکت شارژ کرد. قیمت پایه ماشین ۶۰۰ هزار یوان (حدود ۸۵ هزار دلار) است.

ظاهر مگا در نمایشگاه گوانگژو توجه زیادی جلب کرد

 

قیمت پایه مگا حدود ۸۵ هزار دلار است

 

BYD پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان یک شاسی‌بلند جدید در گوانگژو رونمایی کرد که از آن به عنوان جدی‌ترین رقیب تسلا مدل Y یاد می‌‌شود. نام این ماشین سی لایون ۰۷ (Sea Lion 07) است و از جمله امکاناتش نرم‌افزاری است که توسط BYD ساخته شده و به راننده کمک می‌کند ماشین را در هر جاده‌ای کنترل کند. رسانه‌های چینی قیمت مدل‌های مختلف ماشین را بین ۲۰۰ هزار یوان (۲۸ هزار دلار) تا ۲۶۰ هزار یوان (۳۶ هزار دلار) پیش‌بینی کرده‌اند. قیمت پایه تسلا مدل Y در چین ۲۶۶ هزار و ۴۰۰ یوان است.

از مدل Sea Lion 07 به عنوان جدی‌ترین رقیب تسلا مدل Y یاد می‌شود

زیکر، زیرمجموعه لوکس گروه خودروسازی جیلی یک سدان الکتریکی در گوانگژو نمایش داد. این ماشین که نامش 007 است توسط استفان زیلاف، طراح سابق آئودی طراحی شده و به جای جلوپنجره یک نمایشگر ۹۰ اینچی دارد که راننده می‌تواند طرحی به انتخاب خود روی آن نمایش دهد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت 007 کمتر از سه ثانیه است

 

زیکر 007 در جلوی ماشین یک نمایشگر ۹۰ اینچی دارد

007 دو موتور الکتریکی دارد و گران‌ترین مدلش با هر بار شارژ تا ۸۷۰ کیلومتر حرکت می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین کمتر از سه ثانیه اعلام شده است. قیمت پایه ماشین ۲۲۴ هزار و ۹۰۰ یوان (۳۱ هزار و ۷۰۰ دلار) است. زیکر از جمله خودروسازان چینی است که قصد دارند محصولات خود را در اروپا هم بفروشند.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *