logo03

همکاری هند و ژاپن برای استخراج آب از ماه

همکاری هند و ژاپن برای استخراج آب از ماه
آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن ( JAXA ) در حال توسعه مریخ نورد خود برای ماموریت مشترک با هند در قطب جنوب ماه است
فرزانه طاهری

دنیای پردازش آنلاین: این آژانس فضایی و «سازمان تحقیقات فضایی هند» (ISRO) در سال 2019 با پروژه استخراج آب از ماه موافقت کردند. سازمان تحقیقات فضایی هند که اخیراً این کشور را به عنوان چهارمین کشور تجربه فرود نرم روی ماه معرفی کرده است، فرودگر را برای این کار خواهد ساخت. ماموریت، و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن مسئول پرتاب و ساخت مریخ نورد خواهد بود.

بر اساس گزارش آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، این ماموریت قرار است در سال 2025 بر روی موشک جدید H3 ژاپن پرتاب شود. آژانس در مراحل اولیه طراحی مریخ نورد با کمک تیم هایی است که آزمایش هایی را بر روی ماسه برای شبیه‌سازی سنگ سنگی قمری انجام می دهند. این آزمایشات تایید می‌کند که مریخ نورد می تواند اهداف علمی کلیدی خود را بر روی ماه انجام دهد.

«ناتسو فوجیوکا» (Natsu Fujioka)، یکی از اعضای تیم توسعه ماه نورد، گفت:

«پروژه LUPEX کمیت و کیفیت آب در ماه را بررسی خواهد کرد. امیدواریم بتوانیم از این داده ها به عنوان مبنایی برای در نظر گرفتن فعالیت های انسانی پایدار در ماه در آینده استفاده کنیم»

مریخ نورد مستقل خواهد بود و با محموله های علمی خود به دنبال آب خواهد بود. همچنین، مریخ نورد می‌تواند در سطح ماه حفاری کند تا نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند که توسط تجهیزات کاوشگر آنالیز می‌شوند. هر کدام از این ویژگی ها به تنهایی یک شاهکار هستند، اما ترکیب آنها نتیجه ای جدی می دهد. فوجیوکا گفت:

«حمل یک ماه‌نورد چند صد کیلوگرمی با تجهیزات بارگیری شده به ماه، سفر به دور ماه و تجزیه و تحلیل نمونه های جمع آوری شده در محل، یک پروژه چالش‌برانگیز است»

آژانس های فضایی دیگر نیز محموله های علمی را در این ماموریت ارسال خواهند کرد. طیف‌سنج نوترونی ناسا هیدروژن را تا یک متر زیر سطح قطب جنوبی ماه جست‌وجو می‌کند و طیف‌سنج جرمی اگزوسفریک آژانس فضایی اروپا فشار گاز و نشانه‌های شیمیایی روی سطح ماه را بررسی می‌کند.

«هیروکا اینوئه»(Hiroka Inoue) که در این همکاری بین المللی و انتخاب محل فرود ماموریت LOPEX نقش دارد، گفت:

«تجزیه و تحلیل داده های رصدی مختلف در سال های اخیر نشان می دهد که ممکن است در مناطق قطبی ماه آب وجود داشته باشد. مناطق قطبی ماه، مناطق اطراف قطب شمال و جنوب ماه هستند»

وی افزود:

«اگر بتوان در این مناطق آب یافت، می‌توان از آن به عنوان منبع انرژی برای فعالیت‌های آینده انسان در کره ماه استفاده کرد. به همین دلیل، کشورها به طور فعال اکتشاف ماه را دنبال می‌کنند»

هند ماموریت فرود موفقیت آمیز Chandrayaan-3 بر ماه را در سال جاری آغاز کرد. این در حالی بود که روسیه در ماموریت فرود «لونا-25» خود شکست خورد. ناسا قصد دارد ماموریت آرتمیس 2 را در نوامبر 2024 به عنوان آزمایشی برای فرستادن فضانوردان به دور ماه پرتاب کند. چین همچنین به دنبال جمع آوری اولین نمونه ها از سمت دور ماه و بازگرداندن آنها به زمین در سال 2024 است.

ماموریت های دیگر شامل برنامه خدمات حمل و نقل تجاری ماه ناسا (CLPS) و یک فرودگر تجاری ژاپنی است که برای پرتاب سال آینده برنامه ریزی شده است.

منبع: space

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *