logo03

رونمایی از قدرتمندترین موتور تک‌سیلندر جهان

رونمایی از قدرتمندترین موتور تک‌سیلندر جهان
دوکاتی از قدرتمندترین موتور تک سیلندر جهان رونمایی کرد. این موتور ترکیب مناسبی است از قدرت، عملکرد، فناوری و کارایی
کامران حیدری
دنیای پردازش آنلاین: یک تولیدکننده موتور معروف که معمولاً در مدل‌های دور بالا و دو سیلندر معروف است، اکنون با رونمایی از موتور تک سیلندر گامی جسورانه برداشته است.

«دوکاتی»، نامی مترادف با مهندسی ایتالیایی و موتورسیکلت‌های با کارایی بالا، با معرفی موتور جدید خود، Superquadro Mono، از احیای یک سنت خبر داد و وعده داد که موتورسیکلت‌های تک سیلندر را با ترکیبی از قدرت، کارایی و فناوری بازتعریف کند.

دریچه گازموتور

دوکاتی با میراثی غنی که به سال 1926 در بولونیا، ایتالیا برمی گردد، همیشه در خط مقدم نوآوری موتورسیکلت بوده و مرزهای نوآوری و فناوری را با موتورهای V-twin نمادین خود جابجا کرده است. با این حال، با تغییر زمان و افزایش تقاضا برای موتورسیکلت های همه کاره تر، کم مصرف تر و مقرون به صرفه تر، دوکاتی نیز در تلاش است تا با احیای پیکربندی موتور تک سیلندر به این نیاز جهانی پاسخ دهد.

موتور سوپرکوادرو مونو یک موتور 659 سی سی تک سیلندر جاده ای است که 76.4 اسب بخار قدرت تولید می کند. با اضافه شدن یک اگزوز مسابقه ای این عدد به 83.3 اسب بخار می رسد. این سطحی از قدرت است که قبلاً در موتورهای جاده ای تک سیلندر دیده نشده بود.

Superquadro Mono اصل و نسب خود را از موتور دو سیلندر Panigale 1299 گرفته و چندین جزء کلیدی از جمله پیستون 116 میلی متری، محفظه احتراق، ورودی تیتانیوم، سوپاپ های اگزوز فولادی و سیستم Desmodromic را به ارث برده است.

نام Superquadro به نسبت چرخش پیستون شدید اشاره دارد که سرعت چرخش بالایی را برای موتورهای مسابقه ای فراهم می کند. بنابراین این موتورسیکلت با حداکثر سرعت چرخش 10250 دور در دقیقه موتورسیکلتی است که برای تجربه هیجان ساخته شده است.

به گفته دوکاتی، این موتور علیرغم کارایی و عملکرد عالی، فواصل نگهداری و سرویس آن به میزان قابل توجهی کمتر است و بررسی و تنظیم سوپاپ آن در صورت نیاز، تنها در هر 30000 کیلومتر مورد نیاز است که باعث می شود آن را کاربردی و کاربر پسند کند. انتخابی دوستانه برای علاقه مندان همچنین فاصله تعویض روغن آن هر 15000 کیلومتر است که عالی به نظر می رسد.

روکش جانبی موتور که از منیزیم ساخته شده است

 

سمت چپ: پیستون مسابقه ای 116 میلی متری؛ سمت راست: شیر ورودی تیتانیوم

 

سمت چپ: دریچه های ورودی ساخته شده از تیتانیوم. سمت راست: بشکه سیلندر ساخته شده از آلومینیوم

 

اجزایی موتور Superquadro Mono

این موتور از قطعات آلومینیومی و منیزیمی استفاده می کند تا بهترین عملکرد و سبکی را داشته باشد.

طبق گزارش های منتشر شده، دوکاتی مدعی است که این موتور به لطف دو میل بادامک متعادل و وجود پمپ خنک کننده و روغن، حتی در سرعت های بالا نیز عملکرد خوبی دارد. همچنین گنجاندن پوشش سطح کربن الماس مانند (DLC) روی پیستون به دوام و عملکرد آن می افزاید.

 بدنه و دریچه گاز بیضی‌شکل آن متصل به یک سیستم سواری با سیم است که سه حالت مختلف قدرت را ارایه می‌دهد، تحویل سوخت را کنترل می‌کند و چه به دنبال عملکردی هیجان‌انگیز باشید یا به دنبال یک سواری نرم‌ و کم‌مصرف‌تر، حالت‌های مناسب قدرت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بازگشت دوکاتی به موتورهای تک سیلندر، سه دهه پس از معرفی موتور Supermono 550، نگاهی اجمالی به برنامه های این شرکت برای آینده به ما می‌دهد. دوکاتی به نوآوری و بهبود عملکرد موتور سیکلت ادامه می‌دهد و درعین‌حال متعهد به ارایه‌ی موتورسیکلت‌هایی است که نیازهای در حال تغییر بازار را برآورده می‌کند.

منبع: interestingengineering

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *