logo03

تهدید کارمندان OpenAI به استعفا

تهدید کارمندان OpenAI به استعفا
اکثر کارکنان OpenAI طی نامه‌ای رسمی خطاب به هیأت مدیره امضا تهدید کرده‌اند در صورت عدم استعفای هیأت مدیره استعفا فعلی و بازگشت «سم آلتمن» به عنوان مدیرعامل، همگی استعفا خواهند داد
پدرام موسوی

دنیای پردازش آنلاین: به گزارش پایگاه خبری wired، هرج و مرج در معروف ترین شرکت توسعه هوش مصنوعی (OpenAI) از صبح روز دوشنبه شکل دیگری به خود گرفته است، زیرا اکثر کارکنان این شرکت تهدید کرده‌اند در صورت عدم استعفای هیأت مدیره کرده اند و عدم بازگشت مدیرعامل سابق «سم آلتمن» و رییس سابق هیؤت مدیره «گرگ براکمن» استعفا می‌دهند. بیش از 730 نفر از کارکنان این شرکت از جمله چند مدیر این نامه را امضا کرده اند.

 OpenAI در مجموع 770 کارمند دارد. چندین کارمند این شرکت، از جمله مدیر ارشد فناوری «میرا موراتی» (که کمتر از دو روز به عنوان مدیر عامل موقت خدمت کرد)، اوایل دوشنبه در X نوشتند OpenAI بدون افراد خود چیزی نیست.

اکنون، با وجود این نامه و صدها امضای آن، اگر آلتمن و براکمن به OpenAI بازنگردند، ممکن است کارمندان آن به مایکروسافت بپیوندند. کارکنان OpenAI در نامه خود هیأت مدیره را به اقدام علیه منافع شرکت متهم کرده اند. در این نامه آمده است:

«اقدامات شما نشان داده است که شما قادر به نظارت بر OpenAI نیستید. ما نمی توانیم برای افرادی کار کنیم که فاقد شایستگی، قضاوت و مراقبت از ماموریت و کارمندان ما هستند. ما، امضا کنندگان زیر این نامه، ممکن است تصمیم بگیریم از OpenAI استعفا دهیم و به زیرمجموعه مایکروسافت که اخیراً اعلام شده توسط سم آلتمن و گرگ براکمن اداره می شود بپیوندیم.

مایکروسافت به ما اطمینان داده است که در صورت تمایل برای پیوستن به آن، موقعیت هایی برای همه کارکنان OpenAI در این شرکت جدید وجود دارد. ما به زودی این اقدام را انجام خواهیم داد مگر اینکه همه اعضای فعلی هیأت مدیره استعفا دهند و هیأت مدیره دو مدیر مستقل جدید به نام‌های «برت تیلور» و «ویل هرد» را منصوب کند و سم آلتمن و گرگ براکمن را بازگرداند»

«ایلیا ساتسکور» (Ilya Sutskever)، یکی از اعضای هیأت مدیره OpenAI و دانشمند ارشد این شرکت، ظاهرا شخصی است که این کودتا را علیه آلتمن هماهنگ کرده است. با این حال، او اکنون از نقش خود در اقدام هیأت مدیره ابراز پشیمانی کرده و متعهد شده است که هر کاری که می تواند برای اتحاد مجدد شرکت انجام دهد. جالب اینجاست که ساتسکور خود یکی از صدها امضاکننده این نامه است!

نوشتن این نامه به هیأت مدیره آخرین مورد از مجموعه رویدادهایی است که بعد از ظهر جمعه، زمانی که هیأت مدیره OpenAI سم آلتمن را اخراج کرد، آغاز شد. پس از اعلام برکناری سم آلتمن، هیأت مدیره مدعی شد که او همواره در ارتباطات خود با هیأت مدیره ناصادق بوده و اعتمادش را از دست داده است. به این ترتیب، هیأت مدیره احساس کرد که دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارند.

بلافاصله پس از اعلام این خبر، گرگ براکمن، رییس هیأت مدیره که در جلسه و تصمیم برای برکناری آلتمن حضور نداشت، در ایمیلی به کارکنان OpenAI نوشت که بر اساس اخبار امروز از سمت خود استعفا می دهد.

«برد لایت کپ»(Brad Lightcap)، مدیر عملیات OpenAI، در یک یادداشت داخلی که بعداً فاش شد، گفت که آلتمن به دلیل «اختلال در ارتباط با هیأت مدیره، نه سوء رفتار یا هر چیز مرتبط با مالی، تجاری، ایمنی، یا امنیت/حریم خصوصی ما» اخراج شده است.

آلتمن و براکمن در روزهای شنبه و یکشنبه با هیأت مدیره OpenAI در تلاش برای بازگشت به موقعیت خود گفت‌وگو کردند، اما بی فایده بود.

سپس در حالی که در همان روز جمعه پس از انتشار خبر برکناری آلتمن اعلام شد که میرا موراتی، مدیر فنی این شرکت به طور موقت به عنوان مدیرعامل شرکت می کند، دیروز مشخص شد که هیأت مدیره پس از تنها دو روز می‌خواهد «امت شیر» (Emmett Shear) مدیرعامل سابق توییچ را به عنوان مدیرعامل موقت OpenAI استخدام و معرفی کند.

دیروز یک اتفاق مهم دیگر رخ داد. «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت فاش کرد که آلتمن، براکمن و چندین کارمند سابق OpenAI برای رهبری یک تیم تحقیقاتی پیشرفته هوش مصنوعی در مایکروسافت آماده شده‌اند.مایکروسافت بزرگترین سرمایه گذار در OpenAI است و از فناوری این شرکت برای کمک به تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند.

بر اساس گزارش ها، خبر اخراج آلتمن مایکروسافت را غافلگیر کرد، اما مدیرعامل مایکروسافت دیروز گفت که شرکت او به مشارکت خود با OpenAI متعهد است.

اگرچه نادلا اعلام کرد که اکنون به نظر می رسد آلتمن، براکمن و دیگران پست های جدیدی در مایکروسافت دارند، اما ممکن است این کار هنوز تمام نشده باشد، زیرا در صورت خروج هیأت مدیره، آلتمن و براکمن ممکن است به شغل خود در OpenAI بازگردند.

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *