logo03

تأثیر تغییر مدار مشتری بر آب و هوای زمین

تأثیر تغییر مدار مشتری بر آب و هوای زمین
هربار اختر فیزیکدانان خودرا آماده می کنند تا با انواع خطراتی که از اعماق فضا زمین را تهدید می کنند مقابله کنند، خوشبختانه  یک فرشته نگهبان که در حدود 596.83 میلیون کیلومتر دورتر از خانه ما نشسته، بیشتر شهاب‌سنگ‌ها را که به سمت ما در حرکتند منحرف می کند. این مشتری است که وظیفه‌ی کیهانی خود را انجام می دهد!

دنیای پردازش آنلاین: اگر نیروی گرانشی بیش از حد مشتری نبود، دنباله‌دارها به طور مکرر دقیقاً مانند سیارک نفرت‌انگیزی که دایناسورها را در 65 میلیون سال پیش نابود کرد به ما حمله می‌کردند. پس باید از غول گاز تشکر کنیم که از ما دفاع کرد.

اما جدای از موردی که اشاره شد، مشتری مسؤولیت تبدیل زمین به سیاره‌ای قابل سکونت را نیز بر عهده دارد.

مدار سیاره نقشی کلیدی در تعیین آب و هوای خانه ما دارد. از نظر تئوری، اگر غول گازی مدارش بیضی شکل شود، سیاره ما را مهمان‌نوازتر می‌کند. برای توسعه این نظریه، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید (UCR)، یک منظومه شمسی فرضی جایگزین ایجاد کردند.

یک منطقه قابل سکونت که در اینجا به رنگ سبز نشان داده شده، به عنوان منطقه ای در اطراف یک ستاره تعریف می شود که در آن آب مایع، عنصر ضروری برای زندگی، می تواند به طور بالقوه وجود داشته باشد

Pam Vervoort، دانشمند UCR Earth و سیاره‌شناس و نویسنده ارشد این مطالعه گفت:

«اگر موقعیت مشتری ثابت بماند اما شکل مدار آن تغییر کند، در واقع می‌تواند قابلیت سکونت زمین را افزایش دهد. بزرگی مشتری و کشش گرانشی آن، بیشتر سیارک‌های بزرگی را که به سمت منطقه قابل سکونت منظومه شمسی و جایی می‌روند که زمین به دور خورشید می‌چرخد، منحرف می‌کند. منطقه قابل سکونت، محدوده‌ای از مدارهای دور یک ستاره است که در آن، سطح یک سیاره می‌تواند آب مایع را پشتیبانی کند و دمای سطح بین صفر تا ۱۰۰ درجه سلسیوس باقی می‌ماند. این محدوده دما باعث می‌شود که سطح زمین برای چندین نوع شناخته‌شده از زندگی، قابل سکونت باشد؛ حتی اگر مناطق بسیار سرد یا گرم، کمتر برای حیات مساعد باشند. بسیاری از پژوهشگران متقاعد شده‌اند که زمین، مظهر یک سیاره قابل سکونت است و هر تغییری در مدار مشتری که سیاره بزرگی است، می‌تواند برای زمین بد باشد. ما نشان می‌دهیم که هر دو فرض اشتباه است.»

در این مدل، محققان گریز از مرکز مسیر مداری مشتری را تغییر دادند و در نهایت از مدار زمین عبور کردند. سپس، آشفتگی های گرانشی ایجاد شده توسط غول گازی غول پیکر، مدار زمین را از مرکز خارج کرد. در نتیجه، زمین به خورشید نزدیک‌تر شد و میزان کج شدن زمین به سمت خورشید یا دور شدن از آن کاهش یافت. بخش‌هایی از سطح زمین که اکنون زیر یخبندان هستند گرم‌تر شدند و دما به محدوده قابل سکونت رسید.

همین مدل نشان داد که اگر مشتری بخواهد خیلی به خورشید نزدیک شود، زمین را به شدت کج می کند و قسمت های زیادی از سطح زمین را یخ می پوشاند.

«استفن کین» (Stephen Kane) یکی از محققان این پروژه گفت:

«درک تأثیر مشتری بر آب و هوای زمین و همچنین تأثیر آن بر مدار زمین در گذشته و آینده مهم است.»

در نهایت، حرکت این سیاره غول پیکر برای پیش بینی قابلیت سکونت سیارات در منظومه های دیگر و همچنین تلاش برای درک تأثیر آن بر منظومه شمسی مهم است.

این تحقیق در (The Astronomical Journal) منتشر شده است.

منبع: weather

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *