logo03

بازگشت بادبان به عرشه کشتی ها

بازگشت بادبان به عرشه کشتی ها
با توجه به حرکت صنعت کشتیرانی به سمت کربن زدایی، بادبان های بزرگ در این خصوص می توانند نقشی ویژه ایفا کنند. شرکت کشتیرانی تجاری انرژی چین (CMES) یک سوپرتانکر جدید تحویل گرفته که چهار بادبان بزرگ آن، میانگین مصرف سوخت را تا نزدیک به 10 درصد کاهش می دهد
بیژن خطیب

دنیای پردازش آنلاین: بادبان ها برای هزاران سال منبع اصلی نیرو برای کشتی های بزرگ بودند. سپس مخترع آلمانی «رودولف دیزل» اولین موتور خود را در سال 1897 راه‌اندازی کرد و اولین کشتی‌های دیزلی در سال 1903 راه خودرا به دریاها و اقیانوس‌ها باز کردند. موتورهای دیزلی که بسیار ایمن‌تر و کارآمدتر از موتورهای بخار ظاهر شده بودند، به آرامی دنیای کشتیرانی را تسخیر کردند.

کشتی های بادبانی – تا پیش از ظهور کشتی های مدرن امروزی – قرن ها حاکمان بلا منازع دریاها و اقیانوس ها بودند

 

با این حال، کشتی های دیزلی آلودگی بسیار زیادی تولید می کنند و با حدود 50000 کشتی تجاری در حال خدمت، حدود 1.7٪ از انتشار گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهند. در حالی که متانول و آمونیاک به عنوان جایگزین‌های امیدوارکننده انرژی پاک تلقی می شوند، ولی هنوز آنطور که باید جایگاه خاصی در این صنعت به دست نیاورده اند.

 China Merchant Energy (CMES) یک شرکت کشتیرانی چینی است که در حمل و نقل نفت و سایر سوخت های مایع فعال است. این گروه اخیراً از یک ابر نفتکش عظیم مجهز به 4 بادبان رونمایی کرده که مصرف انرژی کشتی را حدود 10 درصد کاهش می دهد.

در طول 10 سال گذشته طرح های جدیدی برای استفاده از بادبان در کشتی های بزرگ ارایه شده است. در سال 2012، مدل مفهومی B9 ساخت ایرلند برای نشان دادن امکان ساخت یک قایق بادبانی عظیم طراحی شد.

این پروژه هرگز تکمیل نشد، اما نمونه دیگری به نام Oceanbird ساخته شده توسط شرکت سوئدی Wallenius Marine در حال تکمیل است به طوری که احتمالاً حدود سال های 2024 تا 2026 راه اندازی خواهد شد.

Oceanbird

 

ظاهراً شرکت کشتی سازی دالیان چین (DSIC) موفق به ساخت یک کشتی بادبانی اقیانوس پیما قبل از دیگران شده است. البته این مدل با طول 333 متر تنها بخشی از انرژی مورد نیاز خود را با کمک بادبان و تکیه بر موتورهای دیزلی به دست می آورد. بر روی عرشه (New Aden)، چهار بادبان به ارتفاع 40 متر نصب شده که مساحتی بالغ بر 1200 متر مربع را تشکیل می دهد.

طبق محاسبات و شبیه سازی های انجام شده، نصب بادبان ها در وسط و نزدیک به پشت کشتی بیشترین بازدهی را برای (New Aden) به همراه دارد. این کشتی دارای تجهیزاتی با تکنولوژی انحصاری است که زاویه بادبان ها را در شرایط مختلف با توجه به جهت وزش باد و جهت حرکت کشتی تغییر می دهد.

بر اساس بیانیه سازنده، نصب بادبان بر روی کشتی (New Aden) در مسیر طولانی بین شرق آسیا و خاورمیانه، باعث صرفه جویی در مصرف گازوئیل تا حدود 10 درصد در مقایسه با حالتی می‌شود که تمام انرژی محرک کشتی توسط موتور دیزل تأمین شود. این عدد به معنای کاهش 2900 تنی تولید دی اکسید کربن است.

برخلاف تصور عموم، گازهای آلاینده تولید شده توسط کشتی ها در سراسر جهان قابل توجه است. به همین دلیل استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر مانند باد و خورشید برای رانش کشتی ها مهم تلقی می‌شود.

 

 

منبع: new atlas

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *