logo03

آماده‌سازی جست‌وجوگر برای کاووش زیر یخ‌ قمرهای زحل و مشتری

آماده‌سازی جست‌وجوگر برای کاووش زیر یخ‌ قمرهای زحل و مشتری
قمر زحل، انسلادوس، زیر پوسته یخ‌زده و شکسته‌اش، اقیانوسی گسترده در خود جای داده که می‌تواند حاوی تمام مواد لازم برای رشد زندگی باشد
بیژن خطیب

دنیای پردازش آنلاین: محققان آلمانی نوعی جست‌وجوگر کوچک طراحی کرده اند که ممکن است روزی بتواند اقیانوس‌ها را در زیر قمرهای زحل و مشتری بکاود.

به گزارش idw، اگرچه قمر زحل، «انسلادوس» و قمر مشتری «اروپا»، هر دو دارای سطوحی پوشیده از یخ هستند، اما گمان می رود که اقیانوس هایی در زیر یخ آنها وجود داشته باشد. هدف پروژه TRIPLE-nanoAUV 2 پرتاب یک وسیله نقلیه بدون سرنشین به اقیانوس ها برای جست‌وجوی حیات است.

قمر انسلادوس
قمر اروپا

این تلاش مشترک توسط مرکز علوم محیطی دریایی MARUM در دانشگاه برمن، آلمان هدایت می شود.

این وسیله نقلیه زیرآبی حدود 50 سانتی‌متر طول و 10 سانتی‌متر عرض خواهد داشت و بال‌هایش به عقب جمع شده و در این پیکربندی کوچک، مسیر خود را از میان یخ‌های قطور به سمت پایین طی کرده و سپس به سوی یک پایگاه خواهد رفت.

هنگامی که TRIPLE-nanoAUV 2 از یخ عبور کرد، به کاوش مستقل در اطراف اقیانوس ادامه می دهد و داده ها را با دوربین ها و سنسورهای متعدد ضبط می کند. این وسیله نقلیه در فواصل زمانی منظم به پایگاه باز می‌گردد تا باتری‌های خود را شارژ کند و داده های ثبت شده خود را برای انتقال به زمین به فرودگر ارسال کند.

در بهار سال 2026، سیستم کامل TRIPLE-nanoAUV 2 در قطب جنوب در نزدیکی ایستگاه Neumayer III آزمایش خواهد شد. این وسیله نقلیه باید از میان 4000 متر یخ عبور کند تا دریاچه‌هایی را که گمان می رود در زیر آن وجود دارد، کشف کند.

پروفسور «رالف باخمایر» (Ralf Bachmayer)، رییس این پروژه گفت:

«این گونه وسایل نقلیه می توانند درک کلی بهتری از اکوسیستم های دریایی ارایه دهند. سیستم خودمختار جدید یک سیستم منحصر به فرد است و ممکن است در آینده امکان مطالعه اقیانوسی از آب مایع را در زیر سطوح یخی قمر اروپا و قمر انسلادوس فراهم کند»

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *