logo03

آغاز به کار نمایشگاه خودرو توکیو پس از چهار سال غیبت + ویدیو

2023 Japan Mobility Show
نمایشگاه دو سالانه خودرو توکیو که به گفته کارشناسان، یکی از پنج نمایشگاه برتر خودرو جهان است، در بخش اعظم خود به معرفی مدل‌های مفهومی خودرو اختصاص دارد و روندهای کوتاه و بلند مدت صنعت خودروسازی جهان را به نمایش می‌گذارد
کامران حیدری

دنیای پردازش آنلاین: نمایشگاه خودرو توکیو روز شنبه ششم آبان (۲۸ اکتبر) رسما آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که با سخنرانی «کوجی ساتو»، رییس شرکت خودروسازی تویوتا پیش افتتاح شد، فرصتی به خودروسازان ژاپنی برای افزایش حضور خود در صحنه‌ جهانی خودروهای برقی و به نمایش گذاشتن ابتکارها و برنامه‌های آینده خود می‌دهد. این نمایشگاه در سال ۲۰۲۱ به دلیل فراگیری بیماری کووید ۱۹ لغو شد و پس از چهار سال مجددا بازگشایی شده است.

به گزارش یورونیوز ژاپن در سال‌های اخیر از رقبای دیگر خود در حوزه تولید خودروهای برقی عقب افتاده است. دلیل این امر تا حدودی تولید خودروهای دو گانه‌سوز، نظیر مدل پریوس تویوتاست که سوخت دوگانه گازوییل و برق دارد.

این در حالی است که امریکا و چین بخش بزرگی از این بازار را در شرق آسیا به تولیدات خود اختصاص داده‌اند. توجه ژاپن به خصوص به افزایش شدید تقاضای خودروی برقی در چین جلب شده است چرا که یک سوم خودروهای فروشی در چین برقی هستند و شرکت خودروسازی چینی «بی وای دی» سال گذشته بیش از ۱.۸۵ میلیون دستگاه خودروی برقی فروخته است. شرکت تسلا نیز سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی تحویل خودرو، ۱.۳۱ میلیون دستگاه تولید کرد.

در همین حال، شرکت تویوتا در سال ۲۰۲۲ کمتر از ۲۵ هزار خودروی برقی در سراسر جهان فروخت، گرچه لازم به ذکر است که در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی، این شرکت موفق به فروش ۶۵ هزار خودروی برقی، اکثرا به شکل صادرات، شده است. فروش خودروی برقی در خود ژاپن کمتر از ۵ درصد معاملات را تشکیل می‌دهد.

هدف شرکت تویوتا رسیدن به رقم فروش یک و نیم میلیون خودرو برقی تا سال ۲۰۲۶ و ۳ و نیم میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ است.

شرکت‌های خودروسازی بزرگ امریکایی نظیر فورد و جنرال موتور در این نمایشگاه حضور ندارند و چند سالی است که دیگر در آن شرکت نمی‌کنند. چرا که مدل‌های امریکایی حضور کمرنگی در بازار ژاپن دارند و آنها به سختی می‌توانند با شرکت‌های محلی رقابت کنند. اما شرکت‌های اروپایی نظیر مرسدس بنز که در ژاپن دوستداران زیادی دارد در این نمایشگاه حضور دارند.

مدل‌هایی که در نمایشگاه امسال توکیو دیده می‌شوند، مدل‌های مفهومی خودرو و روندهای آینده و طرح‌های جامع صنعت خودروسازی را نشان می‌دهد. به طور مثال خودروهای شاسی‌بلند سبک که طرح آنها با مدل‌های کوچک ترکیب شده است تا کم‌مصرف‌تر باشد. برخی کارشناسان حاضر می‌گویند نمونه‌های خودروی عرضه شده تغییرات رانندگی را در سال‌های آینده نشان می‌دهند.

این نمایشگاه تا یکشنبه چهاردهم آبان ( ۵ نوامبر) پذیرای عموم خواهد بود.

بازگشت گودزیلا

به گزارش بی‌بی‌سی نیسان در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپتی رونمایی کرد که با الهام از مدل GT-R کارخانه طراحی شده است. این ماشین که نامش هایپر فورس (Hyper Force) است قوای محرکه الکتریکی دارد و با همکاری یک تولیدکننده بازی‌های ویدیویی طراحی شده است.

هایپرفورس پنجمین کانسپتی است که نیسان برای نمایشگاه توکیو ساخته است. ماکوتو اوچیدا، مدیر نیسان می‌گوید این کانسپت‌ها به طور مشخص به مدل خاصی اشاره نمی‌کنند. با این حال حضور هایپر فورس در جمع این کانسپت‌ها احتمال ساخت یک مدل GT-R الکتریکی در آینده را افزایش داده است.

 

GT-R پس از موفقیت در مسابقات اتوموبیلرانی به گودزیلا مشهور شد

GT-R اسپرت‌ترین مدل نیسان است. نیسان نسل اول GT-R را براساس یکی از مدل‌های لوکسش به نام اسکای‌لاین در دهه شصت میلادی تولید کرد، اما تولید پس از بحران جهانی افزایش قیمت نفت در دهه هفتاد متوقف شد.
نسل جدید اسکای‌لاین GT-R پس از وقفه‌ای طولانی در دهه ۹۰ به بازار آمد و پس از موفقیت در مسابقات به گودزیلا مشهور شد. نیسان در نسل‌های بعدی با حذف اسکای‌لاین، نام این مدل را به GT-R تغییر داد و با تقویت ماشین آن را به سطحی رساند که اکنون با مدل‌هایی از لامبورگینی، پورشه و مک‌لارن مقایسه می‌شود.

کانسپت هایپر فورس نیسان

بدنه کانسپت هایپر فورس با کمک زیرمجموعه اسپرت نیسان به نام نیزمو (Nismo) طراحی شده تا حداکثر توانایی را در پیست مسابقات داشته باشد. نیسان می‌گوید ماشین را همزمان طوری ساخته که هنگام رانندگی در شهر نرم و راحت باشد. جزییات فنی زیادی از این کانسپت منتشر نشده است. نیسان تنها گفته که قدرتش ۱۰۰۰ کیلو وات معادل ۱۳۴۰ اسب بخار است و هر چهار چرخش به موتور الکتریکی وصل است.

اتاق ماشین با همکاری یک تولیدکننده بازی‌های ویدیویی طراحی شده است

 

هنگام استفاده از ماشین در پیست رنگ داشبورد از آبی به قرمز تغییر می‌کند

نیسان برای طراحی اتاق ماشین با شرکت پولی‌فونی دیجیتال همکاری کرده که سازنده بازی ویدیویی اتوموبیلرانی گرن توریسمو است. داشبورد هایپر فورس مجموعه‌ای از مکعب‌هایی متحرک است که روی هر کدام یک نمایشگر گذاشته شده است. نور این مکعب‌ها هنگام رانندگی در شهر آبی است و در پیست این نور قرمز است. اطلاعاتی که نمایشگرها نشان می‌دهند هم بسته به انتخاب رانندگی در شهر یا پیست تغییر می‌کند.

بازگشت موتور وانکل

مزدا براساس کانسپت آیونیک SP یک ماشین اسپرت خواهد ساخت

مزدا کانسپتی هیبرید-الکتریکی در توکیو نمایش داد که با موتور درون‌سوز وانکل کار می‌کند. مزدا براساس این کانسپت که نامش «آیکونیک SP» است در سال‌های آینده یک مدل اسپرت جدید تولید خواهد کرد.
موتورهای درون‌سوز وانکل با روشی متفاوت از موتورهای پیستونی کار می‌کنند.

این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد. خودروسازان قصد داشتند تا موتورهای وانکل را جایگزین موتورهای پیستونی کنند. اما پیچیدگی ساخت و مصرف بالای سوخت، مخصوصا بعد از بحران نفتی در دهه هفتاد میلادی باعث شد این موتور از رونق بیفتد و موتور دیزل جای آن را بگیرد.

مزدا می‌گوید موتورهای وانکل بهترین انتخاب برای قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است

مزدا در اواخر دهه شصت میلادی اولین خودروسازی بود که از موتور وانکل در یک مدل تولید انبوه استفاده کرد. مدل‌هایی که مزدا با این موتور ساخت در مسابقات موفق بودند و برای مزدا اعتباری جهانی به ارمغان آوردند. مشهورترین مدل مزدا با موتور وانکل RX-7 است که سه نسل از آن از دهه هفتاد تا سال ۲۰۰۲ تولید شد.

مزدا در حال حاضر تنها مدل الکتریکی‌اش را به موتور وانکل مجهز کرده و می‌گوید این موتور بهترین انتخاب برای قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است. موتورهای وانکل مزدا در آینده می‌تواند علاوه بر بنزین از هیدروژن و سوخت‌های بیولوژیک هم استفاده کنند. قوای محرکه‌ای که برای کانسپت آیکونیک SP ساخته ۳۶۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

اتاق کانسپت هیبرید-الکتریکی مزدا

ظاهر ماشین با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است. درهای کانسپت رو به بالا باز می‌شود و بدنه در عین سادگی، اسپرت و عضلانی است. یو استی‌نوییت، مدیر استودیوی طراحی مزدا در اروپا می‌گوید الکتریکی‌شدن ماشین‌ها نباید باعث شود ظاهرشان یکنواخت و تکراری شود و هدف او و تیم طراحی مزدا طراحی ماشین‌های زیبایی است که رانندگی با آنها لذت‌بخش باشد.

معلوم نیست کدام مدل مزدا قرار است براساس کانسپت آیکونیک SP ساخته شود. تنها مدل اسپرت مزدا در حال حاضر MX-5 است. درباره الکتریکی شدن این مدل که یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های اسپرت جهان است گمانه‌زنی‌های زیادی شده است. همچنین گفته می‌شود که مزدا می‌خواهد پس از دو دهه نسل جدیدی از مدل RX-7 به بازار عرضه کند. ماساهی ناکایاما، مدیر طراحی مزدا می‌گوید مخصوصا ظاهر کانسپت را طوری طراحی کرده که شبیه به هر دو مدل باشد.

تویوتا رقیب پورشه

ظاهر کانسپت FT-Se هیچ شباهتی به مدل‌های اسپرت مشهور تویوتا ندارد

تویوتا در نمایشگاه توکیو کانسپتی به نام FT-Se نمایش داد که به گفته کارخانه قرار است براساس آن یک ماشین اسپرت الکتریکی ساخته شود. مدیر تویوتا می‌گوید این ماشین شبیه ماشین‌های اسپرت بنزینی چابک بوده و رانندگی با آن لذت‌بخش خواهد بود.

به احتمال زیاد FT-Se مبنای ساخت اولین ماشین برای زیرمجموعه اسپرت تویوتا به نام گازو ریسینگ (Gazoo Racing) خواهد بود. گازو ریسینگ، که با نام GR هم شناخته می‌شود در حال حاضر مدل‌های تویوتا را تقویت می‌کند، اما قرار است در آینده مدل‌های ویژه‌ خود را هم داشته باشد.

ظاهر کانسپت FT-Se هیچ شباهتی به مدل‌های اسپرت مشهور تویوتا ندارد. خودروساز ژاپنی می‌گوید این کار عمدی بوده تا نشان دهد قرار است یک مدل کاملا جدید به بازار عرضه شود. هیدآکی ایدا، طراح کانسپت FT-Se در مصاحبه با نشریه اینترنتی اینساید ئی‌وی گفته که ماشین بعد از سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد و قرار است با ماشین‌هایی نظیر پورشه باکستر رقابت کند.

تویوتا می‌گوید این ماشین با پورشه رقابت خواهد کرد

 

قرار است ماشینی که براساس این کانسپت ساخته می‌شود بعد از سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود

تویوتا پلتفرمی جدیدی برای ماشین‌های الکتریکی‌ ساخته که ارتفاع کمی از زمین دارد. همین باعث شده تا مرکز ثقل ماشین به زمین نزدیک‌تر شده و در نتیجه کیفیت رانندگی افزایش یابد.
تویوتا برای این که تجربه رانندگی با این ماشین را به ماشین‌های بنزینی شبیه‌تر کند، آن را با دنده دستی خواهد ساخت. ماشین‌های الکتریکی در حالت عادی دنده ندارند، اما تویوتا سیستمی ساخته که دنده دستی را شبیه‌سازی می‌کند. تویوتا می‌خواهد فروش ماشین‌های الکتریکی‌اش را تا سال ۲۰۲۶ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

 

 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *