logo03

آزمایش‌های انسانی رحم مصنوعی یه قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌ شد

آزمایش‌های انسانی رحم مصنوعی یه قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌ شد
مدتی پیش تصویر این بره در داخل «رحم مصنوعی» سر و صدای زیادی به پا کرد و محققان می گویند اکنون بره های نارس را می توان تا چهار هفته در آنجا نگهداری کرد تا به رشد لازم برسند
فرزانه طاهری

دنیای پردازش آنلاین: سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نشستی با مشاوران مستقل در 19 تا 20 سپتامبر برگزار خواهد کرد. دستور کار این نشست بحث در مورد قابلیت کارآزمایی های بالینی با استفاده از فناوری رحم مصنوعی برای بهبود بقا و سلامت نوزادان نارس است. 

به گزارش Nature، در این جلسه، تنظیم‌کننده‌ها و کارشناسان به بررسی نگرانی‌های اخلاقی و ارزیابی جنبه‌های مختلف حیاتی، از جمله مراحل بالقوه و طراحی آزمایش‌های انسانی برای این فناوری خواهند پرداخت.

اکنون به دورانی رسیده ایم که احتمالاً می توان از رحم مصنوعی برای نوزادان نارس انسان استفاده کرد. زیرا محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا که این رحم مصنوعی را برای بره ساخته اند، می گویند که اختراع آنها به مرحله‌ای رسیده است که می توان آن را روی انسان آزمایش کرد.

آنها می‌گویند که مجوزهای لازم را برای آزمایش آن بر روی انسان به دست آورده اند و ادعا می‌کنند که اختراع آنها به نوزادان بسیار نارس فرصت زنده ماندن می‌دهد. نام این رحم مصنوعی EXTEND است و جالب است بدانید که اختراع آن یک استارتاپ نیز ایجاد کرده و تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار حمایت مالی دریافت کرده است.

روش کار به این صورت است که نوزاد نارس در کیسه‌ای قرار می گیرد که پر از مایع حاوی الکترولیت است و محیطی شبیه مایع آمنیوتیک فراهم می‌کند. بخش مهم کار مرحله ای است که یک تیم جراحی ماهر باید به سرعت وریدهای بند ناف جنین را به یک پمپ مصنوعی که جریان خون ایجاد می کند متصل کند.

البته سازندگان این رحم مصنوعی می گویند که فناوری آنها با هدف استفاده از آن برای رشد کامل جنین انسان طراحی نشده است: به این معنی است که نتیجه ترکیب اسپرم و تخمک را نمی توان در آن قرار داد و یک انسان تحویل گرفت!

سازمان غذا و داروی امریکا قرار است تا چند روز آینده درخواست آزمایش انسانی این رحم مصنوعی را بررسی کند و در صورت صدور مجوز، به زودی شاهد اولین آزمایشات واقعی خواهیم بود.

«آلن دبلیو فلیک»، MD، جراح جنین در CHOP، در یک بیانیه مطبوعاتی در سال 2017 گفت:

«سیستم ما می تواند با ارایه فناوری پزشکی که در حال حاضر وجود ندارد، از عوارض شدید نوزادان نارس جلوگیری کند»

به طور کلی، در سند توجیهی FDA ذکر شده است که آزمایش‌های بالینی انسانی برای یک دستگاه AWT باید شواهدی را ارایه دهد تا از رشد طبیعی و بلوغ اندام حمایت کند.

منبع: interestingengineering

 

 
 

مطالب جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *