logo03

مخاطبان اسیر، صنعت تلکام و قدرت انحصاری در عصر طلایی جدید

مخاطبان اسیر: صنعت تلکام و قدرت انحصاری در عصر طلایی جدید

معرفی کتاب 

مخاطبان اسیر:

صنعت تلکام و قدرت انحصاری در عصر طلایی جدید

هنگامه خدابنده

دنیای پردازش آنلاین:  10 سال قبل از این ایالات متحده در خط مقدم انقلاب اینترنت قرار داشت. ملت امریکا با در اختیار داشتن یکی از بالاترین نرخ های سرعت اینترنت و پایین‌ترین مبالغ پرداختی به ازای استفاده از خدمات اینترنتی پرسرعت، در جایگاه لیدر جهانی اقتصاد دانش محور جدید جا خوش کرده بود. امروزه مزیت رقابتی جهانی به کلی از بین رفته و دلیل آن هم مجموعه ای از تصمیم های دولتی و انحصارطلبی های حاصله است که باعث شده کشورهایی از جمله ژاپن و کره جنوبی، هم از نظر سرعت و هم از نظر قیمت سرویس پهنای باند از امریکا پیش افتند. چنین عقب گرد مستمری نه تنها مصرف کنندگان را از خدمات حیاتی که در بازار رقابتی کسب وکار لازم است محروم می سازد، بلکه آینده اقتصادی کشور را نیز تهدید می کند

سوزان کرافورد، یکی از کارشناسان پیشرو در عرصه تعیین خط مشی های مخابراتی، با استفاده از مثال ادغام کامکست و ان بی سی یونیورسال به سال 2011 به عنوان فیلتری پژوهشی، نحوه ی خلق بزرگ ترین انحصارطلبی در ایالات متحده را از زمان انحلال شرکت استاندارد اویل که یک قرن پیش بود شرح می دهد.
کرافورد در شروع به توضیح روند توسعه اولین شرکت ها و تراست های انحصاری –صنایع راه آهن و نفت- در امریکا و قانونمند شدن نهایی شان توسط دولت فدرال پرداخته است.
سپس انحصارطلبی در حوزه هایی مثل تلگراف و خدمات تلفن را واکاوی کرده و در نهایت به مفهوم متحدکننده حامل می رسد.
داستان صنعت تلویزیون های کابلی را- با تاکید بر کامکست- مورد توجه قرار می دهد و از داستان ادغام کامکست و ان بی سی یونیورسال و اهمیت آن در فراهم کردن امکان کنترل مسیر اطلاعات و محتوای اطلاعاتی توسط یکی از این شرکت ها، به راه حل پیشنهادی خود برای شکستن انحصارطلبی نقب می زند که عبارت است از : دسترسی آزاد و خالی از تبعیض به شبکه های فیبر اپتیک شهری، درست به همان ترتیب که امریکاییان به آب و برق دسترسی دارند.
به اعتقاد وی، دستیابی به اینترنت پر سرعت در جامعه اطلاعاتی و اقتصادی، به همان اندازه برای موفقیت امریکاییان حیاتی است که یک قرن پیش دسترسی ایشان به نیروی برق بوده است.
منابع مورد استفاده در نگارش کتاب عبارتند از:
اسناد و مکاتبات FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال)، نشریات تجارت، شهادت های داده شده در جلسه دادرسی مقابل کمیته فرعی رقابتی، سیاست های رقابتی و حقوق مصرف کننده کمیته سنای ایالات متحده در دادگستری.
نویسنده حتی دیالوگ هایی از سریال طنز ان بی سی به نام (30 Rock) نیز نقل می کند.
کتاب از لحاظ خواندن بسیار روان نگاشته شده و عبارات به کار رفته در آن خالی از ابهام است. در نتیجه، فهم محتوای آن هم برای کسانیکه زیاد با مسایل فنی آشنا نیستند و هم برای آن ها که از آخرین تحولات در حوزه سیاست گذاری در واشنگتن خبر ندارند آسان می نماید. کرافورد نه تنها با مهارت موضوعات مدنظرش را به بحث می کشد، بلکه توصی  ایش از بازیگران کلیدی ماجرا نیز بسیار جالب از آب درآمده است.
به گونه ای که جلسات ادای شهادت کمیته فرعی سنا را به گونه ای نوشته که حال و هوای حاکم بر فضا را به خوبی می توان حس کرد. کتاب «مخاطبان اسیر: صنعت تلکام و قدرت انحصاری در عصر طلایی جدید» فراخوانی است برای چاره جویی، به عقیده کرافورد شاید بهترین راه چاره برای کاربران اینترنت (در عین مشکل بودن یا غیرمحتمل بودن) راه حلی باشد که در سطح محلی و جمعی آغاز شود.
خواندن این کتاب برای متخصصان عرصه اطلاعات، مدافعان مفهوم (Net Neutrality)(بی طرفی نت) و هر شخص علاقمند به دسترسی به اینترنت توصیه می شود. کتاب در 368 صفحه به زبان انگلیسی توسط انتشارات دانشگاه ییل و به سال 2013 چاپ شده است.

ستایش های به عمل آمده از کتاب
– سم گوستین، تایم: «مهم و برانگیزاننده»
– مایکل جی. کاپس، رییس سابق FCC ، نیشن:
«نهادهای قانونگذار فدرال تصمیم هایی می گیرند که در زندگی امریکاییان تعیین کننده است. اما رسانه  های بی جان ما بندرت به این تصمیم ها می پردازند و حتی وقتی خبرشان اعلام می شود هم از موضع طرف صاحب قدرت است. به همین خاطر کتاب خانم کرافورد این اندازه مهم می نماید. ایشان حقایق را رک می گوید و در کنارش واقعیت های مسأله را پیش چشم ما می گستراند، تحلیل هایی در اختیار خواننده می گذارد که اگر هدف شکل دادن به سیاست گذاری های ارتباطی به نفع همه امریکاییان باشد، دانستنشان ضروری است»
– پل کروگمان، نیویورک تایمز: «کرافورد به خوبی موضوع اثرگذاری منفی قدرت لجام گسیخته غول های تلکام را بر از میان رفتن مشوق های موجود برای پیشرفت به بحث گذاشته است»

 

منبع: ماهنامه دنیای پردازش

مطالب جدید