logo03

شروط صنعت برق برای استخراج قانونی بيت کوين در ايران

شروط صنعت برق برای استخراج قانونی بيت کوين در ايران
بعد از گرد و خاکي که استخراج رمزارزها و شفاف نبودن قانون در اين حوزه در دو ماه اخير در کشور به پا کرد، معاون اول رئيس جمهور آيين‌نامه اجرايي استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده در کشور را ابلاغ کرده و متقاضيان مکلف شدند براي ورورد به اين عرصه طبق آيين‌نامه مذکور قدم بردارند

 

به گزارش دنیای پردازش آنلاین به نقل از ایسنا، استخراج بيت کوين حدود دو ماه است که با گرم شدن هوا و افزايش ميزان مصرف برق به يکي از بحث‌هاي داغ تبديل شده است؛ به طوري که مي‌توان از برخي گفته‌هاي مسئولان بخش قابل توجهي از افزايش مصرف برق در کشور را بر گردن فعالان اين حوزه انداخت.

موضوعي که استخراج کنندگان ارز مجازي آن را رد کرده و ادعا کردند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌هاي خود را خاموش مي‌کنند. آن‌ها همچنان از شفاف نبودن قانون گلايه داشتند و مي‌گفتند در حالي که برخي افراد مانند دبير شوراي عالي فضاي مجازي استخراج ارز مجازي را قانوني مي‌دانند، برخي ديگر آن را غيرقانوني دانسته و حتي وزارت نيرو اقدام به جمع آوري مزارع ارز مجازي کرده است.

در نهايت سيزدهم مردادماه، معاون اول رئيس جمهور آيين‌نامه اجرايي استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده در کشور را به منظور ايجاد بستري امن، کم هزينه،‌ شفاف و پرسرعت براي تبادلات اقتصادي و بکارگيري با رويکرد تسهيل فضاي کسب وکار ابلاغ کرد.

دو راه تامين برق پيش روي متقاضيان

در اين راستا، سخنگوي صنعت برق توضيحاتي را درباره نحوه اجراي آيين‌نامه مذکور به ايسنا ارائه کرد. مصطفي رجبي مشهدي با تاکيد بر اين‌که استخراج ارز مجازي و بيت کوين در ايران به رسميت شناخته شد، گفت: طبق آيين‌نامه‌اي که از سوي معاون اول ابلاغ شده است، فردي که مي‌خواهد به اين حوزه وارد شود، بايد پروانه معتبر از وزارت صمت دريافت کند. پروانه‌اي که فرد از وزارت صمت اخذ مي‌کند، دو اختيار را به متقاضي مي‌دهد. نخست آنکه فرد مي‌تواند از شبکه سراسري برق استفاده کند. دوم اين‌که فرد اقدام به تاسيس نيروگاه کند.

 

 

به گفته وي، چنانچه متقاضي تصميم به تاسيس نيروگاه دارد، بايد محل آن را مشخص کند، انشعاب گاز بگيرد و گاز با نرخ 0.7 نرخ گاز صادراتي خواهد بود.

سخنگوي صنعت برق درباره متقاضياني که قصد دارند به شبکه سراسري برق وصل شوند، توضيح داد: براي افرادي که قصد دارند به شبکه سراسري برق وصل ‌شوند، تسهيلاتي براي گرفتن انشعاب، نصب کنتور هوشمند و… فراهم مي‌شود. از سوي ديگر مقرراتي وجود دارد که اين افراد در ساعات اوج مصرف از برق استفاده نکنند.

رجبي مشهدي با بيان اين‌که نرخ برق مورد استفاده استخراج ارز مجازي توسط وزارت نيرو اعلام خواهد شد، اظهار کرد: نرخ آن، متوسط نرخ ريالي صادراتي است که در طي سال متناسب با نيازها تعيين مي‌شود. در تابستان که ذخيره برق کم‌تر است، نرخ گران‌تري نسبت به ماه‌هاي ديگر سال دارد.

سخنگوي صنعت برق درمورد اين‌که متقاضيان براي گرفتن انشعاب از شبکه سراسري برق به کجا بايد مراجعه کنند، توضيح داد: اين‌که به کدام شرکت بايد مراجعه کنند، بستگي به ميزان مصرف برق آن‌ها دارد. اگر ميزان مصرف کم‌تر از هفت مگاوات است بايد به شرکت توزيع برق و اگر بيش‌تر از هفت مگاوات است به شرکت‌هاي برق منطقه‌اي مراجعه کنند.

برخورد با متخلفين

وي در عين حال از برخورد با افرادي که بدون مجوز اقدام به استفاده از ماينر مي‌کنند، خبر داد و گفت: افرادي که قبل از اين مصوبه در اين زمينه فعاليت مي‌کردند نيز شامل اين قوانين مي‌شوند؛ در غير اين صورت طبق مصوبه هيات دولت مجبور به قطع برق و جمع آوري هستيم. افراد بايد از استفاده غيرمجاز پرهيز کنند زيرا برابر قانون مجازات تعريف شده براي اين موضوع با آن‌ها برخورد مي‌شود.

 

 

رجبي مشهدي با تاکيد بر اين‌که افراد براي مصارف خانگي هم بايد مجوز بگيرند، اظهار کرد: متقاضي براي مصارف خانگي هم بايد درخواست دهد و به اين نکته توجه کند که نرخ  برق خانه هم معادل نرخ رمزارزها خواهد شد و بايد گفت افرادي که در اين زمينه مصارف خانگي دارند به راحتي قابل شناسايي هستند. مصرف حدود 80 درصد از مشترکيني که در هواي معتدل زندگي مي‌کنند، در تابستان کم‌تر از 300 کيلووات ساعت است. بنابراين مصرف زياد در يک خانه قابل شناسايي است.

ميزان مصرف دستگاه‌ها

وي درباره نوع دستگاه‌هاي ماينر توضيح داد: مصرف برق دستگاه‌هاي دست دوم يا ماينرهايي که نسل اولي و ابتدايي هستند، دو برابر ماينرهاي فعلي است. ميزان مصرف دستگاه‌هاي جديد 1.2 کيلووات ساعت و ميزان مصرف دستگاه‌هاي قديمي 2.4 کيلووات ساعت است.به عبارت ديگر مصرف قديمي‌ها در ماه 864 کيلووات ساعت بيشتر است.

 

 

مطالب جدید