logo03

افزایش تولید اوپک و رکوردزنی تولید نفت امریکا

از زمان موافقت اوپک و غیراوپک با تمدید توافق نفتی تا اوایل فروردین ۹۷، قیمت نفت برنت حدود ۸ درصد کاهش یافته است. این میزان کاهش برای بسیاری از کارشناسان غیرقابل پیش‌بینی بوده است
 
ماهنامه دنیای پردازش– از زمان موافقت اوپک و غیراوپک با تمدید توافق نفتی تا اوایل فروردین ۹۷، قیمت نفت برنت حدود ۸ درصد کاهش یافته است. این میزان کاهش برای بسیاری از کارشناسان غیرقابل پیش‌بینی بوده است.
به گزارش ماهنامه دنیای پردازش به نقل از نکونیوز، بازار نفت در حال حاضر تحت تأثیر سه مولفه اصلی توافق اوپک و غیراوپک، میزان تولید نفت امریکا و فعالیت‌های حفاری در این کشور و موجودی انبارهای تجاری نفت در کشورهای پیشرفته قرار دارد.
به این سه عامل اصلی در حال حاضر بحران قطر و قطع رابطه کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با این کشور نیز اضافه شده است که احتمالا تأثیر این بحران بر بازار نفت و خصوصاً بازار ال ان جی در روزهای آینده، مشهودتر خواهد شد.
علی‌رغم موفقیت بیش از ۲۰ کشور تولیدکننده نفت در اجرای توافق نفتی، همچنان تحولات نفتی در امریکا بر بازار نفت فشار می‌آورد. اداره اطلاعات انرژی امریکا روز گذشته پیش‌بینی کرد که تولید نفت امریکا در سال ۲۰۱۸ به ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و رکورد تولید نفت خام این کشور در دهه ۱۹۷۰ را خواهد شکست. تولید نفت امریکا در دهه ۱۹۷۰، بالاترین میزان خود یعنی ۹.۶ میلیون بشکه در روز را تجربه کرده بود.
اداره اطلاعات انرژی امریکا ، همچنین پیش‌بینی کرده است که تولید نفت امریکا در سال جاری میلادی به ۹.۳ میلیون بشکه در روز برسد.
در پنج ماهی که از اجرای توافق نفتی اوپک و غیراوپک می‌گذرد، صنعت شیل امریکا بیشترین بهره‌برداری را از افزایش قیمت نفت انجام داده و فعالیت‌های حفاری در این کشور، رونق قابل توجهی یافته است. تولید نفت خام امریکا، ۴ هفته متوالی است که در سطوحی بالاتر از ۹.۳ تثبیت شده است.
اما از سوی دیگر، موجودی انبارهای نفت در امریکا رو به کاهش گذاشته است. انستیتو نفت امریکا برآورد کرده که موجودی انبارهای نفت در این کشور در هفته گذشته (هفته منتهی به دوم ژوئن) ۴.۶ میلیون بشکه کاهش یافته است. این نهمین هفته متوالی است که موجودی انبارهای نفت در امریکا کاهش می‌یابد.
اداره اطلاعات انرژی امریکا امروز گزارش خود از موجودی انبارهای نفت این کشور را منتشر می‌کند و در صورت تأیید گزارش انستیتو نفت امریکا، یک سیگنال مثبت توسط بازار نفت دریافت می‌شود.
از سوی دیگر، پلتس گزارش داده که تولید نفت اوپک نیز در ماه مه ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. علت افزایش تولید نفت اوپک، افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه، یعنی دو کشور معاف از طرح کاهش تولید نفت، بوده است. پلتس همچنان میزان رعایت توافق نفتی توسط کشورهای ملزم به کاهش تولید نفت را «بالا» توصیف کرده است.
پلتس میزان تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی را ۳۲.۱۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.
جمیع این تحولات باعث شد تا قیمت نفت امروز نیز در بازارهای جهانی کاهش یابد. در حال حاضر نفت خام برنت در بشکه‌ای ۴۹ دلار و ۸۱ سنت به ازای هر بشکه مبادله می‌شود. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش ۳۱ سنتی به ۴۷ دلار و ۸۸ سنت به ازای هر بشکه رسیده است.

مطالب جدید