logo03

پاول دورف تأیید کرد: CDN های تلگرام در ایران مستقر می شوند

پاول دورف، بنیان گذار تلگرام  با انتشار یک بیانیه رسمی از استقرار CDN یا شبکه های تحویل محتوا در ایران و برخی کشورهای خاورمیانه خبر داد. CDN ها می توانند سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران را به میزان چشم گیری افزایش بدهند، و این موضوع برای کانال های حجیم و سوپرگروه های بزرگ که محتوا با سرعت زیادی در آن ها رد و بدل می شود بسیار مثبت خواهد بود

 

همانطور که در خبرها خواندید، دورف پس از اعلام خبر انتقال های CDN های تلگرام به ایران اعلام کرد در صورتی که مقامات رسمی اقدامی در جهت پاک کردن یا سانسور محتوای آن ها انجام بدهند، کاربران می‌توانند به نسخه‌ی اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند. بنابراین امکان سانسور وجود نخواهد داشت.

دورف در پاسخ به علت استفاده از CDN یا شبکه های تحویل محتوا، در یک پست رسمی به زبان فارسی این گونه توضیح می دهد: «از نسخه ۴.۲ تلگرام ما از CDN رمزنگاری شده برای ذخیره فایل‌های کانال های عمومی با بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ عضو پشتیبانی می‌کنیم. نقاط ذخیره سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد ولی ما به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای تلگرام در آن مناطق نداریم».

از نسخه ۴.۲ تلگرام، ما از CDN رمزنگاری شده برای ذخیره فایل‌های کانال های عمومی با بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ عضو پشتیبانی می‌کنیم. نقاط ذخیره سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد ولی ما به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای تلگرام در آن مناطق نداریم

وی در ادامه می گوید: «ما از سرور‌های توزیع شده خود برای افزایش سرعت دانلود در مناطق بدون سانسور می‌کنیم. اما وقتی تلگرام در مناطق دیگر به شدت محبوب می‌شود، فقط می‌توانیم روی CDNها تکیه کنیم؛ که با آنها از نقطه نظر فنی مانند سرویس‌دهنده‌‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم و آنها فقط داده‌های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند دریافت می‌کنند. به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند در مناطقی نظیر ترکیه، اندونزی،‌ عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش می‌یابد، بدون اینکه کمترین خدشه‌ای به امنیت وارد شود».

دورف در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا فشار دولت های خاورمیانه عامل انتقال CDN ها به این منطقه بوده این گونه توضیح داده است: «خیر. ما وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها در این مورد نشده‌ایم و CDNها بخشی از هیچ معامله‌ای نیستند. این به دلیل غیر منطقی بودن قوانین محلی نیست – ما هیچ‌گاه سرورهایمان را به کشوری با سابقه سانسور اینترنتی انتقال نمی‌دهیم. تنها هدف استفاده از CDNها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد».

وی افزود: «CDNها و نقاط آن به تلگرام تعلق نداشته و همه ریسک آن به گردن شرکت ثالثی که نقاط ذخیره سازی CDN در سراسر دنیا را برای ما تامین می‌کند خواهد بود. ما هیچ سرمایه‌گذاری‌ای روی این CDNها انجام نمی‌دهیم و تنها بابت ترافیک مصرفی برای انتقال موارد ذخیره شده از خوشهٔ کامپیوترهای اصلی خودمان به کاربر نهایی، هزینه پرداخت می‌کنیم. در نتیجه، اگر کشوری تصمیم به دستکاری CDN در منطقه خودش بگیرد، به چیزی جز پایین آوردن کیفیت اتصال شهروندان خودشان دست نمی‌یابد – و تلگرام هیچ چیز با ارزشی را از دست نخواهد داد.»

 

 

مطالب جدید