logo03

مونا سپهری بانوی قدرتمند صنعت خودروی اروپا

مونا سپهری بانوی قدرتمند صنعت خودروی اروپا
صنعت خودروی کشور ما همواره شرایط خاص خود را داشته است. مکانیسم های موجود در این صنعت به گونه ای تعریف شده اند که متأسفانه فرصت رشد و شکوفایی برای استعدادها فراهم نمی شود. گواه این ادعا طراحان و مدیران ایرانی از جمله مونا سپهری هستند که اکنون در شرکت های بزرگ و مطرحی چون مرسدس بنز، ب ام و و رنو-نیسان فعالیت می کنند

 

دنیای پردازش آنلاین: مونا سپهری یکی از کسانی است که توانسته با اراده و پشتکار بالای خود به جایگاهی در خور تحسین در صنعت خودرو دست پیدا کند. این بانوی ایرانی الاصل در سال 1963 به دنیا آمده و دانش آموخته رشته حقوق است.
خانم سپهری در سال 1990 میلادی به عنوان وکیل کار خود را در پاریس آغاز کرد. وی پس از چند سال زندگی در ایالات متحده دوباره به فرانسه بازگشته و در سال 1996 به عنوان مشاور کل به رنو پیوست.
پس از این اتفاق بود که به نوعی رنو وارد دوران جدیدی شد.
ایجاد ائتلاف رنو-نیسان ایده ای بود که با پیوستن خانم سپهری به شرکت رنو مطرح شد. این مدیر 56 ساله نقشی کلیدی در شکل گیری گروه موفق فرانسوی-ژاپنی ایفا کرد.
در سال 1999 خانم سپهری زمینه ساز تصاحب شرکت رومانیایی داچیا توسط رنو شد. با عرضه ی محصولات ارزان قیمت داچیا، رنو جای پای خود را در کشورهای در حال توسعه محکم تر از قبل کرد.
پس از داچیا، نوبت به خرید شرکت سامسونگ موتورز رسید.

 

مونا سپهری که اکنون جزو تأثیرگذارترین بانوان شاغل در صنعت خودروی اروپا به شمار می رود، در سال 2007 به سمت مدیر تیم های میان کارکردی رنو منصوب شد. دو سال بعد او به عنوان رییس دفتر مدیرعامل اجرایی اتحاد رنو-نیسان و دبیر هیأت مدیره آن مشغول به کار شد. وظیفه این بخش نظارت بر اجرای هماهنگی های خبری بین دو شرکت رنو و نیسان، هماهنگ سازی همکاری های استراتژیک و هدایت پروژه های جدید بود

این اتفاق در سال 2000 رخ داد و مثل موارد قبلی باز هم خانم سپهری نقشی فعال در فراهم کردن مقدمات آن داشت.
مونا سپهری که اکنون جزو تأثیرگذارترین بانوان شاغل در صنعت خودروی اروپا به شمار می رود، در سال 2007 به سمت مدیر تیم های میان کارکردی رنو منصوب شد. دو سال بعد او به عنوان رییس دفتر مدیرعامل اجرایی اتحاد رنو-نیسان و دبیر هیأت مدیره آن مشغول به کار شد.
وظیفه این بخش نظارت بر اجرای هماهنگی های خبری بین دو شرکت رنو و نیسان، هماهنگ سازی همکاری های استراتژیک و هدایت پروژه های جدید بود.
با توجه به توانمندی ها و کارنامه درخشانی که خانم سپهری در طول دوران فعالیت در رنو از خود بر جای گذاشته بود، فرانسوی ها در سال 2010 سکان مدیریت مذاکرات بین اتحاد رنو-نیسان و کمپانی دایملر را به این بانوی ایرانی الاصل سپردند.
ارتقای شغلی خانم سپهری کماکان ادامه داشت.
او در سال 2011 به عنوان نایب رییس اجرایی دفتر مدیر عامل و عضو کمیته اجرایی رنو منصوب شد. دو سال بعد با تصمیمات اتخاذ شده خانم سپهری به عضویت دایم هیأت مدیره گروه رنو-نیسان درآمده و هم اینک نیز در همین سمت فعالیت می کند. این ایرانی موفق دبیر هیأت مدیره رنو و مدیر بنیاد رنو هم محسوب می شود.
در کنار سمت های یاد شده، مونا سپهری وظیفه هدایت یک شبکه اجتماعی داخلی شرکت رنو را نیز بر عهده دارد. این شبکه اجتماعی ویژه بانوان بوده و هدف آن بحث در مورد پیشرفت های جنسیتی و تجزیه و تحلیل بهترین شیوه های استخدام، آموزش و مدیریت حرفه ای است.
خانم سپهری به غیر از سمت های متعدد خود در شرکت رنو و ائتلاف رنو-نیسان، به عنوان مدیر مستقل و رییس کمیته مدیریت شرکت Orange، مدیر مستقل و عضو کمیته حسابرسی شرکت Danone و عضو مستقل هیأت نظارت M6 Metropole Television فعالیت می کند.
تعهد به تنوع جنسیتی در مشاغل گوناگون و ایجاد یک محیط کار سازگار با فرهنگ های متفاوت از ویژگی های بارز خانم سپهری به شمار می روند.
او به آثار هنری مدرن و معاصر نیز علاقه وافری داشته و گام هایی را در راستای ارتقای مجموعه هنری کمپانی رنو برداشته است.

 

 

مونا سپهری در مصاحبه ای با نشریه لاموند فرانسه از علاقه و و ابستگی به ایران گفته. او معتقد است نمی شود فراموش کرد که از کجا آمده ای، به دو پسر خود فارسی را یاد داده است و از اشعار فروغ فرخزاد لذت می برد.
چندی پیش نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا مصاحبه ای با وی انجام داده که در ادامه آنرا می خوانید:

چه چيزى باعث جذب شما به صنعت خودروسازى شد؟
قبلاًً به عنوان يك وكيل در زمينه ى ادغام شركت هاى مختلف كار مىكردم، در آن زمان احساس كردم كه بايد شغل و حرفه ام را وارد مسير جديدى كنم.
محصولات خودروسازان براى مردم بسيار مهم هستند. خودرو براى مردم مانند يك رؤيا و سنبل آزادى است، همچنين صنعت خودرو سازى يك بيزينس جهانى است. اين صنعت داراى نوآورى هاى بسيار، مسایل حرفه اى و رقابت براى تكامل ايده ها و تكنولوژى هاى مختلف است.
ايده ى مشاركت در اين دنياى پويا و پرچالش صنعت خودروسازى، باعث جذب من به اين صنعت شد.

اولين شغل مرتبط با خودروى شما چه بود؟
پس از كار كردن در يك شركت حقوقى بين المللى واقع در نيويورك، جايى كه من مسؤول ادغام شركت هاى مختلف بودم، در سال ١٩٩٦ تصميم گرفتم كه به عنوان رییس بخش حقوقى رنو به آن ها بپيوندم. مى توان گفت كه من ريسك كردم.

چه چيزى نقطه ى عطف موفقيت شغلى شما است؟
مذاكره با شريك ژاپنى ما، نيسان، كه به تنظيم يك قرارداد همكارى بين دو خودروساز منجر شد. اين يك فرصت بزرگ و نقطه ى عطف در دوران حرفه اى من بود.

بزرگ ترين چالشى كه در شغلتان با آن روبرو شده ايد چيست؟
بزرگ ترين چالش شغلى من مذاكره با نيسان براى ايجاد اتحاد بين دو شركت رنو و نيسان بود. ايجاد يك پيوند بى سابقه با تركيب دو خودروساز بزرگ از دو فرهنگ متفاوت. در آن زمان اكثريت عقيده داشتند كه اين كار يك ريسك بزرگ است و شك و ترديدها درباره ى نتيجه ى اين اتحاد بسيار زياد بود.
اما نتايج چيز ديگرى را ثابت كرد و امروز من خوشحالم كه بخشى از اين نوآورى در كسب و كار بوده ام. اين همكارى هر دو شركت را به رده هاى بالاترى در صنعت خودروسازى ارتقا داد. رنو و نيسان توانستند رتبه ى چهارم را در بين خودروسازان جهان به دست آورند.
بدون شك اين موفقيت به دليل اين همكارى به دست آمده است.

چه كسى بيش ترين تأثیر را در موفقيت شغلى شما داشته است؟
پدر و مادرم، به دليل روشى كه من را بزرگ كردند و ارزش هايى كه به من آموختند. آن ها من را جسور و بى پروا تربيت كردند و به من آموختند كه هميشه علايقم را دنبال كنم، حتى اگر علايقم بر خلاف خواسته ى ديگران باشد و هيچ وقت دست از تلاش كردن بر ندارم و نااميد نشوم. از اولين روزهاى مدرسه رفتنم مى دانستم كه اگر دست از تلاش كردن برندارم به هرچيزى كه بخواهم مى رسم.

چه چيزى باعث تشويق ديگر زنان براى ورود به صنعت خودرو مى شود؟
ما بايد استخدام زنان را آسان كنيم. سپس بايد ثابت كنيم جذب زنان با استعداد باعث بهبود وضعيت تجارت و كسب و كار مى شود. در حال حاضر گروه رنو سه معيار براى تعهد به برابرى جنسيتى دارد، كه شامل اجرا و به كارگيرى اهداف منعكس شده از جمعيت مدارس و دانشگاه ها مى شود.
همچنين ما براى كارمندان زن در تمام طول دوره ى اشتغالشان امكانات مشاوره و برنامه هاى خاصى را در نظر مى گيريم. ما از طريق يك برنامه ريزى اطمينان داريم كه ارتقای فرصت هاى شغلى و پيشرفت براى همه يكسان باشد.
به عنوان يك رهبر از زنان در برنامه هاى رنو، عميقاً معتقدم كه اختيار دادن به زنان و كمك گرفتن از آن ها يكى از كليدهاى موفقيت رنو بوده است.

فعاليت مورد علاقه ى شما براى آخر هفته چيست؟
وقت گذراندن با خانواده و دوستان. دور ماندن از دنياى كار و استراحت.

چه چيزى شما را در شب ها بيدار نگه مى دارد؟
هيچ چيز! من خيلي خوب مى خوابم.

يك چيزى كه ديگران درباره ى شما نمى دانند چيست؟
من در جوانى قهرمان اسكيت بورد بودم.

اگر بخواهيد كسى را به شام دعو ت كنيد، چه مرده و چه زنده، چه كسى را انتخاب مى كنيد؟
نلسون ماندلا. من سؤال های بسیاری درباره ى ديدگاه ها و چشم اندازهاى او دارم. او يك قدرت شگفت انگيز در رهبرى و ايجاد پيوند، انسجام و اتحاد در كشور خود داشته است. اين مرد بسيار شجاع بود و با پشتكار فراوان و شجاعت كافى توانست سرنوشت كشورش را تغيير دهد.

اگر مى توانستيد دوباره زندگى كنيد چه كار هايى انجام مى داديد؟
همين تصميم  ايى كه تاكنون گرفتم را تكرار مى كردم. اگر قرار بود تغييرشان دهيم يك كار كاملاً متفاوت انجام مى دادم مانند كمك و حمايت از كودكان پناهنده.

آخرين مسافرت شما كى و به كجا بوده است؟
آخر سفر من ماه آگوست بود، معمولاًً ترجيح مى دهم با خانواده ام در كنار دريا باشم. دوست دارم مطالعه كنم، استراحت كنم، همچنين به تنيس و شنانيز علاقه دارم.

يك توانايى كه نداريد ولى دوست داريد كه داشته باشيد چيست؟
به نواختن پيانو خيلى علاقه دارم.

بهترين توصيه ى شما چيست؟
من با ارزش هاى خاصى بزرگ شده ام، مانند كارى را انجام دهم كه به آن علاقه دارم، خودم باشم و تظاهر نكنم، جسور و با شهامت باشم و مهمتر از همه اينكه از هيچ چيز نترسم. همچنين اينكه برده ى ظواهر نباشم، قابل اعتماد باشم و اينكه تلاش نكنم تا همه را از خودم راضى كنم.

چه توصيه اى براى فرزندانتان داريد؟
خودشان باشند. به اين معنى كه داشتن يك زندگى موفق مهم تر از داشتن موفقيت شغلى است، ايمان درونى داشته باشند و علايق و خواسته هايشان را دنبال كنند. اما آن ها براى دستيابى به رؤياهايشان نياز به تحصيل، درس خواندن و سخت  كوشى دارند. ارزش ها و دانش جزو اركان اصلى آزادى هستند. اگر به اينها دست پيدا كنند هيچ كس و هيچ چيز نمى تواند آزادى را از آن ها دور كند.

اگر خودرو بوديد ترجيح مى داديد كدام خودرو باشيد؟
رنو Zeo! خودروى بدون توليد هيچ گونه آلودگى و سازگار با محيط زيست.
اين خودرو عملكرد بسيار خوبى دارد و ما را به سمت راهى به سوى آينده كه مسؤوليت آن را به عهده داريم هدايت مى كند.

 

منبع: ماهنامه دنیای پردازش

مطالب جدید