logo03

تازه های خودرو

ورود اولین ماشین الکتریکی جگوار به بازار

جگوار اولین مدل الکتریکی خود را در مراسمی در شهر گراتز اتریش رونمایی کرد. آی-پیس (I-Pace) با قوای محرکه ۴۰۰ اسب بخاری و باتری‌هایی که قابلیت شارژ سریع دارند، اولین رقیبی است که خودروسازان جهان برای رقابت با محصولات لوکس تسلا به بازار عرضه می‌کنند

 

جگوار آی-پِیس
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر جگوار آی-پِیس کمتر از پنج ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است

جگوار اولین رقیب جدی تسلا را رونمایی کرد

جگوار اولین مدل الکتریکی خود را در مراسمی در شهر گراتز اتریش رونمایی کرد. آی-پیس (I-Pace) با قوای محرکه ۴۰۰ اسب بخاری و باتری‌هایی که قابلیت شارژ سریع دارند، اولین رقیبی است که خودروسازان جهان برای رقابت با محصولات لوکس تسلا به بازار عرضه می‌کنند.

آمدن تسلا مدل S در سال ۲۰۱۲ و موفقیتش در بازار، خودروسازان جهان را غافلگیر کرد و آنها را برای پایان دادن به انحصار این تازه وارد آمریکایی به تکاپو انداخت. این تلاش‌ها حالا به نتیجه رسیده و در دوازده ماه آینده شاهد آمدن رقیبانی برای تسلا خواهیم بود. پس از جگوار، آئودی قرار است شاسی بلند ائی-ترون (E-Tron) را در تابستان رونمایی کند و پورشه تا پایان سال ماشین چهار در الکتریکی‌اش را نمایش خواهد داد. مرسدس-بنز هم در سال آینده شاسی‌بلند الکتریکی‌ خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

آی-پیس دو موتور الکتریکی دارد که بر روی محورهای خودرو سوار شده است. این موتورها از ۴۳۲ باتری که در کف خودرو و مابین دو محور قرار گرفته است، نیرو می‌گیرند. سرعت آی-پیس با این دو موتور در کمتر از پنج ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.

جگوار آی-پیس را شرکت ماگنا-اشتایر در گراتز اتریش می‌سازد
جگوار آی-پیس را شرکت ماگنا-اشتایر در گراتز اتریش می‌سازد

 

جگوار می‌گوید آی-پیس با هر بار شارژ می‌تواند ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند و در یک ساعت و ۲۵ دقیقه ۸۰ درصد باتری‌اش شارژ می‌شود. با آمدن شارژرهای قوی‌تر این زمان را می‌توان به ۴۵ دقیقه کاهش داد.

نبود موتور درو‌ن‌سوز باعث شده تا دست طراحان بازتر شود و آنها فاصله دو محور خودرو را بیشتر کنند و همین جای بیشتری برای سرنشینان باز کرده است. با این که طول ماشین به اندازه یک سدان متوسط است، جگوار می‌گوید جای ماشین در حد یک شاسی‌بلند بزرگ است.

از جمله فن‌آوری‌های تازه‌ای که در این ماشین به کار گرفته شده، هوش مصنوعی است که برای صرفه‌جویی در انرژی با تشخیص تعداد سرنشین‌ها دمای هوای اتاق را تنظیم می‌کند. ماشین وضعیت آب و هوا و ترافیک را در محاسبه برد ماشین در نظر می‌گیرد تا راننده پیش‌بینی دقیق‌تری از میزان انرژی ذخیره شده در باتری‌ها داشته باشد. آی-پیس همچنین به الکسا، هوش مصنوعی سخنگوی شرکت آمازون وصل است و راننده می‌تواند از این طریق اطلاعات خودرو را دریافت کند و تنظیمات را تغییر دهد.

جگوارهای الکتریکی توسط شرکت اتریشی ماگنا اشتایر (Magna Steyr) در شهر گراتز ساخته می‌شود. قیمت پایه آی-پیس ۶۳ هزار و ۴۰۵ پوند، معادل ۸۷ هزار دلار آمریکا است.

نسل جدید آئودی A6 در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد
نسل جدید آئودی A6 در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد

سنت شکنی آئودی در نسل جدید A6

خودروسازان لوکس آلمانی در چند سال گذشته روندی مشابه در ساخت خودرو را دنبال کرده‌اند. آنها ابتدا لوکس‌ترین مدل خود را به تازه‌ترین فن‌آوری‌ها مجهز می‌کنند و سپس بخشی از این امکانات را در سدان‌های کوچک‌تر و البته ارزان‌تر خود به مشتریان ارائه می‌دهند. به این ترتیب دو نمایشگر بزرگ کلاس S مرسدس-بنز در کلاس E استفاده شد و به رانندگان سری ۵ ب ام و سوییچ لمسی داده شد که پیش‌تر در سری ۷ معرفی شده بود.

آئودی در نسل جدید مدل A6 این قاعده را رعایت نکرده است. این بار طراحان و مهندسان آئودی تقریبا همه آنچه در مدل A8، لوکس‌ترین مدل کارخانه بوده را در ابعادی کوچکتر به مشتری تحویل داده‌اند.

این پنجمین نسل از سدان پرفروش آئودی است و قرار است هفته آینده در نمایشگاه ژنو رونمایی شود.

آئودی در واکنش به انتقادها از شباهت زیاد مدل‌های مختلفش به یکدیگر، ظاهر A6 را هم تا حدی نسبت به دیگر مدل‌های کارخانه متمایز کرده است.

آئودی A6
این پنجمین نسل از آئودی A6 است

A6 با دو موتور شش سیلندر بنزینی و دیزل به بازار عرضه خواهد شد. موتور بنزینی ۳۴۰ اسب بخار نیرو دارد و شتابش ۵ و یک‌دهم ثانیه و حداکثر سرعتش به صورت الکتریکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. موتور دیزل ۲۸۶ اسب بخار دارد.

آئودی مدل جدیدش را با فهرستی طولانی از امکانات و فن‌آوری‌های تازه مجهز کرده است. از جمله A6 جدید اطلاعات ترافیک را با آئودی‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد. ماشین همچنین می‌تواند تنظیم‌های هفت راننده را ذخیره کند و هر راننده می‌تواند تا ۴۰۰ مورد را به سلیقه خود تغییر دهد. آئودی ماشین جدیدش را برای اتصال به سیستمی آماده کرده که قرار است جای پارک را پیش از رسیدن راننده به مقصد پیدا کند. امکان پارک کردن ماشین از راه دور و تازه‌ترین سیستم‌های خودران هم از دیگر امکانات این خودرو است.

نسل جدید آئودی A6 از تابستان آینده با قیمت پایه ۵۸ هزار و ۵۰ یورو، حدود ۷۱ هزار و ۵۰۰ دلار، به بازار عرضه خواهد شد.

لکسوس برای موفقیت در بازار اروپا به این مدل جدید به شدت نیاز دارد
لکسوس برای موفقیت در بازار اروپا به این مدل جدید به شدت نیاز دارد

شاسی‌بلند کوچک لکسوس بالاخره آمد

لکسوس پیش از رونمایی رسمی از شاسی‌بلند کوچک خود در نمایشگاه ژنو، عکسی از مدل UX را منتشر کرد. تازه‌ترین محصول کارخانه ژاپنی، واکنشی به شاسی‌بلندهای محبوب مرسدس-بنز کلاس GLA، آئودی Q3 و ب ام و X1 است.

لکسوس برای افزایش فروش محصولاتش در اروپا مدتی طولانی است که به دنبال ورود به بازار شاسی‌بلندهای کوچک است. این شرکت پارسال حدود ۴۵ هزار دستگاه ماشین در اروپا فروخت که در مقایسه با خودروسازان آلمانی رقمی ناچیز است. شاسی بلند مدل NX سهم زیادی از فروش لکسوس به خود اختصاص داد و همین انگیزه این کارخانه برای عرضه یک شاسی‌بلند کوچک‌تر را بیشتر کرده است.

مدل UX براساس کانسپتی ساخته می‌شود که حدود دو سال پیش در نمایشگاه پاریس نمایش داده شد. ماشین از نظر ظاهری تفاوت زیادی با کانسپت دارد. جلوی خودرو به سبک مدل‌های تازه لکسوس با جلوپنجره‌ای اغراق‌شده طراحی شده است. آنچه این خودرو را از مدل‌های دیگر لکسوس متمایز می‌کند چراغ‌های یک‌پارچه‌ در عقب خودرو است که برای اولین بار است که در محصولات کارخانه دیده می‌شود.

جزییات فنی زیادی درباره این خودرو منتشر نشده است اما مشخص است که لکسوس UX بر روی پلتفرمی مشترک با تویوتا C-HR ساخته می‌شود.

دایملر

پس‌لرزه‌های فروش سهام دایملر به مدیر چینی

خرید سهام دایملر توسط مدیر خودروسازی چینی، دولت آلمان را به فکر تغییر قوانین انداخت. خبرگزاری رویترز اعلام کرده دولت آلمان مشغول بررسی قوانین است تا شفافیت معامله‌های مشابه را بیشتر کند.

هفته گذشته دایملر اعلام کرد لی شوفو، مدیر خودروسازی جیلی با خرید ۹.۷ درصد سهام دایملر به ارزش ۹ میلیارد دلار به بزرگترین سهامدار شخصی این شرکت تبدیل شده است. این نگرانی در آلمان وجود دارد که این خریدها با حمایت دولت چین انجام می‌شود و باعث خواهد شد دانش فنی از کنترل آلمان‌ها خارج شود و به دست چینی‌ها بیفتد.

لی شوفو در واکنش به این نگرانی‌ها گفته قصد ندارد از موقعیتش برای تاثیر بر هییت مدیره شرکت استفاده کند.

خرید سهام دایملر به این سوال دامن زده است که قوانین چطور به این مدیر چینی اجازه داده بتواند این حجم از سهام را بدون نیاز به اعلام عمومی بخرد.

در خبری دیگر مربوط به این معامله، خبرگزاری بلومبرگ هفته پیش از قول منابعی خبر داد که خودروساز چینی پیش از خرید سهام دایملر به دنبال خرید گروه خوردوسازی فیات-کرایسلر بود. به گزارش این خبرگزاری، لی شوفو اواسط سال ۲۰۱۷ با خودروسازی آمریکایی-ایتالیایی درباره امکان سرمایه‌گذاری در خارج از چین گفتگو کرده است.

پیش از این برخی رسانه‌ها از پیشنهاد خرید فیات-کرایسلر خبرهایی منتشر کرده بودند و اینکه به خاطر پایین بودن رقم پیشنهادی، فیات-کرایسلر آن را رد کرده است.

 

منبع: BBC

مطالب جدید